Nybörjare på Islandshäst!

O

OmGylleneAr

Hej! "Min" hästägare byter häst nu i veckan, från en kallblodskorsning till en islandshäst. Vi är båda överens om att jag ska fortsätta som medryttare, och jag tycker det ska bli hur kul som helst med en islänning. :D Grejen är att jag aldrig ridit en islandshäst förr. Jag har ridit ungefär allt annat, och både varit skogslufsare med kallblod, tävlat (låga klasser) dressyr på stadiga halvblod och hoppning med små ettriga ponnyer. Det jag vill med min ridning nu är att rida ut, och rida på bana och jobba med enklare dressyr. Islänningen är 11 år och ska tydligen vara "välutbildad"...

Jag undrar mest om det är nåt särskilt jag ska tänka på, tänker på gångarter osv. Har en islänning svårare att hålla igång och jobba i form i trav och galopp än 'vanliga' hästar?

Sv: Nybörjare på Islandshäst!

Islandshästar kan vara välutbildade även citationstecken.

Det är svårt att svara på dina frågor dock, det kan vara så olika, det finns så många varianter. Det finns islandshästar man knappt kan ta i tyglarna om de ska kunna trava och eller galoppera (om de ens förmår att prestera gångarterna) och andra som går att rida i form precis som vilken annan häst (och ibland bättre än flertalet). Det är knepigare att rida dressyr på en islandshäst än andra hästar, det blir lite fler dimensioner när man har fler gångarter att hålla rätt på. Många rörelser i dressyren går att utföra i tölt också.

Med "välutbildad" menade jag mer att jag inte vet om hon är välutbildad som en islandshäst "ska" vara, eller som en annan "vanlig häst", om du förstår.. :)
Jag förstår att det är väldigt individuellt, såklart, men om det är nåt särskilt man ska tänka på när man vill rida lite enklare dressyr med en islänning? Jag har inga ambitioner att tävla eller så :)

Får väl se hur hon funkar, har hört att en del isisar har svårt med trav överhuvudtaget :o

Klarar du bara av att rida lösgörande och olika grader av samling så tror jag nog att du klarar av det utan problem. Sen tar det ju alltid lite tid att lära sig de olika takerna, och det beror helt på hur välutbildad hästen är och hur lätt den har för sig.

Jag tycker inte att det är så jättestor skillnad från dressyren, mer än att jag äntligen fattat meningen med alla de där övningarna vi hade på ridskolan. Nu har jag liksom ett syfte och ett mål med ridningen och jag kan använda de olika övningarna för att nå fram till det. För att få en bra tölt måste hon var ordentligt lösgjord och hon måste vara tillräckligt vältränad för att orka bära sig och inte hänga fram på bogarna.
Min häst har väldigt lätt för traven, så där är fokus mer att få henne att jobba rätt. Trots att hon har lätt för trav märker jag av hennes svaga sida på böjt spår i trav, då behöver hon extra stöd för att hålla balansen och takten i traven.

Min förra häst var grisepassare och det krävdes ganska mycket jobb innan jag fick fram bra och stabila gångarter på honom. Både skritt, trav, tölt och galopp gick markbunden styv passtakt från början. I slutet hade han rena gångarter, men det krävdes en hel del jobb för att komma dit.

Uppdatera gärna i snacktråden sen när du har fått testa på henne! :laugh: Alltid lika kul med nytt folk.

Ja det här med dressyrövningar och annat man lärde sig på ridskolan.. det var måååånga många år sen, och nu när jag börjat rida igen igen på "gamla" dar, så sitter det där i ryggmärgen ;) Och det är nu som jag verkligen förstår vad jag gör och varför, att det ska vara så? :p

När jag börjar rida islandshästen så kommer jag ta det väldigt lugnt i början, och lära känna henne, både på ridbanan och ute i skogen och framförallt från marken, och ska tänka på att det är viktigt att hon går i bra form och att jag lär känna hennes skritt, trav o galopp innan jag försöker mig på tölt (o ev pass, vet inte om hon är femgångare)

Kommer absolut uppdatera! :D

Nu är det ju i och för sig inte din häst, och ägaren har säkert full koll, men jag vill dela med mig ändå.

Jag tycker du gör helt rätt så tar det försiktigt i början. Jag trodde att jag tog det långsamt när jag fick hem min nya häst, men såhär i efterhand så önskar jag att jag hade tagit dubbelt så lång tid på mig. Jag väntade i 2 veckor med att rida ut, men jag skulle ha tagit någon vecka till. Nu är hon väldigt känslig för nya miljöer, hon är ung och har bara varit på ett ställe innan, förutom där hon föddes som föl.

Annars tycker jag det roligaste och bästa är att hitta en tränare man trivs riktigt bra med. Det är lättare sagt än gjort att hitta rätt tränare, men när man väl gör det så är det guld värt.

Och var inte för rädd att testa på tölten, gärna med en tränare som kan se så att du är på rätt väg. När min dressyrtränare red min islänning trodde hon tex. att hon töltade när hon började rolla i traven. :p Och jag har stött på andra som trott att både grispass och trav var tölt. Så i början är det bra att ha någon som säger vad som är vad så att man kan känna in hur det känns när det är rätt, och när det är fel också för den delen. :)

Jag tror vi har möjlighet att få hjälp av en bra tränare om det skulle behövas, så det känns bra :)

På vilket sätt hade det varit bättre om du väntat ett par veckor till?

Hon var väldigt stressad och hade inte "landat" på det nya stället än. Eftersom hon inte var trygg på gården så var hon ju absolut inte trygg utanför gården heller. Hon var helt enkelt spend och hade förhöjd affektionsnivå, alltså att hon reagerade på saker som hon i normala fall inte reagerar på. Vilket ledde till att första ridturen blev väldigt stressig för henne, och det hjälpte ju inte precis till att få henne att lita på mig.
Första ridturen vände vi hem igen väldigt snart, eftersom hon blev livrädd för ett gäng kor.
Sen tog vi oss ut igen i sällskap av en väldigt lugn och trygg häst och det gick mycket bättre. Så då klarade hon av den stressiga situationen mycket bättre. Efter det höll vi oss hemma på gården i 2-3 veckor. Under den tiden hann hon vänja sig vid det nya stället och hon lugnade ner sig och blev sitt vanliga trygga jag, efter det var det inga som helst problem att rida ut, hon tittade lite på nya saker men reagerade inte på dem utan tittade bara.

Så hade jag fått göra om det så hade jag väntat några veckor innan jag red ut första gången så att första ridturen blev lugn och positiv istället för stress och panik.
Nu gick det ju bra ändå, och jag är en erfarenhet rikare. Nu vet jag hur jag kommer göra nästa gång jag har ny häst.

Det är ju inte alls säkert att eran häst reagerar likadant på ett nytt ställe, hon är ju lite äldre och har kanske lite mer erfarenhet. Men det kan ju vara värt att tänka på en gång extra, om hon verkligen är trygg och bekväm med allt runtomkring gården och er, eller om hon behöver mer tid att vänja sig innan ni för in nya intryck och upplevelser utanför gården. :)

Det är individuellt, din häst var (och är) ju bara en bebis och kanske första gången hon var "borta", TS medryttarhäst är 11 år och vanligen har de lite mer livserfarenhet i den åldern. När jag köpte min häst så red jag ut i sällskap efter några dagar, och det var inge problem att rida ut själv efter det. Nu visste jag en hel del om hennes historia, hade provridit henne när hon var på bortaplan, hästen hade tävlat några gånger och varit ute på andra äventyr en del. Visst fick hon byta miljö och människor men det var "no big deal" hästen var 7 år när jag köpte henne.

Hästen jag hade innan dess var 13 år eller så när jag köpte henne, minns inte hur länge jag väntade men någon vecka, mest för att jag inte hade någon sadel, inte heller hon var rädd för att bli riden ute, varken ensam eller i grupp. Hon var en islandsimport, och hade haft 2 hem i sverige innan hon kom till mig.

Ja, precis och det skrev jag ju också.

Det är ju absolut inte alla som behöver så lång tid för att vänja sig.

Min gamla häst var 20 när jag gjorde min första flytt med honom och då hade jag ridit honom i 4 år. Ändå var han väldigt spänd och stissig.
Flytten vi gjorde i våras till detta stället var inte alls lika "traumatiskt", han trivdes väldigt bra från första början och var helt ok med att rida ut från dag 1.

Som jag skrev så har inte lilla Sol så mycket erfarenhet, men oavsett ålder är det ändå något jag kommer tänka lite extra på nästa gång jag får hem en ny häst. Men jag tror det hänger lika mycket på individ som på ålder och erfarenhet.

Jag menar inte att man ska förvänta sig att det finns anledning att vänta, men att det kan vara bra att känna av hästen om den känns redo eller inte.

Förstår att du efter den erfarenheten vill ta det lite lugnare med nästa häst :) Jag kommer absolut ta det lugnt i början, blir promenader och checka av omgivningarna i början. Är ett nytt stall och nya ridvägar för mig med.

Hon har iallafall kommit nu, igårkväll och allt hade gått bra, hon verkade lugn och obekymrad. :) Förhoppningsvis får jag träffa henne SNART ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 091
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 358
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka