Nybörjare på distans

T

tahoi

Hej!

Jag är nybörjare på distans (och kan ingenting, så ursäkta mig för dumma frågor och antaganden:angel::)), men tycker att det vore kul att prova på en tävling.
Jag såg att det var någon som skulle rida en tävling på 20 km, var kan man hitta sådana i Stockholmstrakten? Hur går en sådan tävling till?
Behöver man några särskilda papper för det? Jag vet att hästen (typ ridskolehäst) har vaccinationsintyg och pass.
Behöver jag vara medlem i någon till SvRF ansluten ridklubb?
Hur stor (liten) får hästen vara? Åldersgräns för ryttare/häst?
Är det något särskilt annat som jag borde tänka på?

Tacksam för svar
Tahoi
:)

Sv: Nybörjare på distans

Hej!

Jag är nybörjare på distans (och kan ingenting, så ursäkta mig för dumma frågor och antaganden:angel::)), men tycker att det vore kul att prova på en tävling.
Jag såg att det var någon som skulle rida en tävling på 20 km, var kan man hitta sådana i Stockholmstrakten? Hur går en sådan tävling till?
Behöver man några särskilda papper för det? Jag vet att hästen (typ ridskolehäst) har vaccinationsintyg och pass.

Tacksam för svar
Tahoi

PP i Stockholm
I april går Lovisedalsritten, där finns PP 20km.
Lite kort om händelseförloppet under dagen, på den PP jag startade i somras:
- Ni anländer till tävlingsplatsen, anmäler er i secretariatet och får (kvitterar ut) nummerlapp.
- Avlastning av hästen/hästarna.
- Veterinär besiktning.
- Bangenomgång.
- Start i grupper.
- På bestämda ställen längs banan, groom (hinknisse) möter upp ekipage och bjuder på vatten & kollar av läget samt peppar :p Liten kexchoklad slinker ner i ryttarens mage :d
- Målgång; du får en tid för målgången och har sen in i vet.grinden. Veterinär besiktning igen.
- Godkänd i vet. = godkänd ritt, annars icke godkänd. Oavsett så är det nu dags att pyssla med hästen, slappna av och göra sig redo för att så småningom ta sig hem igen.

Papper
Ryttare = Lokallicens (räcker t.o.m. 50km-ritt) + Grönt Kort. Du måste vara medlem i en klubb ansluten till SvRF.
Häst = Passet (över 50km-ritt ska hästen även ha Licens) (Gula Boken är frivillig i PP-klasser, men vill man ha en så är det tillåtet).

Ponny/Häst + ryttares ålder
I distansritt får vuxna rida ponny, och tvärtom. Kort sagt, du får starta vilken häst/ponny du vill (så länge den inte är T-märkt) och din ålder spelar ingen roll. ;) Alla startar på samma vilkor.

Utrustning
Ryttare = tröja med krage och ärm (typ piké), stövlar/skor med klack, byxor av ridbyxtyp. Sporrar/spö inte tillåtet, inte heller att rida i linne, oftast tillåts inte heller tröja med luva (säkerhetsfråga). Du får ha gympaskor eller liknande om du har säkerhetsstigbyglar. Godkänd ridhjälm måste bäras.
Häst = träns (ej grimma, det måste vara ett huvudlag), valfritt bett/bettlöst alternativ, sadel. Det viktiga är att grejorna sitter bra och inte ger skavsår.

Sök gärna i forumet, finns mycket matnyttigt om just Prova På och Clear Round ;) Lycka till!! :bump:

Tack så mycket för alla svar, det hjälpte bra!

Lovisedalsritten ska jag kolla efter, är det någon som känner till om det finns fler lätta ritter i Stockholmsområdet?
Grönt kort för prova på, säger du? Är det samma gröna kort som man har för hoppning/dressyr?

Och förresten: Vad är Gula Boken för något? Kostnad?

Ja när Prova På är under en tävlingsdag gäller TR, och då måste man ha licens (Lokal). För att lösa Licens behöver du Grönt Kort.
Och japp - samma som för övriga SvRF-grenar ;)

Men visst är det så att om man rider ridskolehäst kan man lösa lektionsryttarlicens för 200?
Hästen jag rider är nämligen inte min, utan tillhör en verksamhet, men måste den ridskolan i fråga vara ansluten till SvRF?

Jag vet inte om några speciella papper för hästen gäller vid häst som ord. går i verksamhet.

Lokallicensen kostar ca 200-300 om jag minns rätt.
I dressyr och hoppning gäller denna på klubb-/lokal-tävlingar.
Du (ryttaren) måste vara ansluten till en SvRF-ansluten ridklubb. Tror dock inte att detta gäller Hästen.

Jaså, man kan ha lokallicens? Men den kostade ju bara 200, jag trodde jag skulle betala 900... Då behöver jag ju inte krångla med lektionslicens ju! Vad bra! :laugh:

Hej!

Tacksam för svar
Tahoi

Hej!
Svarade dig i en anan tråd, men gör det här med eftersom det verkar som du inte sett det svaret? ;)

Här kommer en länk som kanske kan hjälpa dig?
http://distansrittstockholm.se/
Jag såg att de ska arrangeras en gundkurs i distansritt och det kanske vore nått för dig?
/Camilla

Oj då, nej jag är visst inte tillräckligt uppdaterad^^
Ska kolla in länken, tack för tipset!

Jaså, man kan ha lokallicens? Men den kostade ju bara 200, jag trodde jag skulle betala 900... Då behöver jag ju inte krångla med lektionslicens ju! Vad bra! :laugh:

Lokalliens gäller upp till/t.o.m. 50km-ritter ;) Den rider jag på :angel:

Rider man ensam? eller i gruppen som man startade med? finns det några tider att passa i PP?

Har en tinker jag vill testa en PP med, hans kondis är OK och behöver nu ta tag i min egen kondis. :D Tycker distans ryttare verkar vara väldigt hjälpsamma o trevliga, ser framemot att testa detta. :)

Rider man ensam? eller i gruppen som man startade med? finns det några tider att passa i PP?

Har en tinker jag vill testa en PP med, hans kondis är OK och behöver nu ta tag i min egen kondis. :D Tycker distans ryttare verkar vara väldigt hjälpsamma o trevliga, ser framemot att testa detta. :)

Du får rida ensam, med ett annat ekipage eller i grupp. I min klass var det ett gäng som "träffades" här på buke och red ihop. Jag red själv, pga damens bockningar den första milen.. :p Och för att jag överlag föredrar att rida ensam. Det är valfritt!

I PP får du en starttid (förstås :angel:), en min.tid (kom inte tillbaka innan...) och en max.tid (du ska senast vara tillbaka...). Kommer du tillbaka för tidigt eller för sent blir du diskad. På den PP jag startade (30km) var min.tid 3 timmar och max.tid 4 timmar.

Hejja hejja hejja ;) :bump:

Tack för ditt svar, tror jag föredrar att rida själv såvida ngn annan inte anmäler sitt intresse förståss men mina ridvänner tror de inte ska orka ens en PP: :D Vi rider ju normalt par timmar i skogen, sen lite dressyr o hoppning så nog är de i trim tycker jag. :)

Längtar redan!

:banana:

Ja, jag tycker också att de flesta distansmänniskor (för att inte säga alla!) verkar vara jättetrevliga och tillmötesgående! :)

Så upplever jag det också. På ritten i somras (var ju bara på en :D) kunde man "haffa" den som var närmast och fråga om man undrade något, både före under och efter ritten.
Eloge! :bow:

men står alla tävlande i en klunga och sen är det någon som säger klara färdiga gå och så gallopperar man iväg? haha, ne så kan de ju inte vara.

men hur går det till på riktigt?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 653
Distans Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör...
Svar
4
· Visningar
4 022
Tävling Nu har jag sökt runt här lite i tidigare trådar men jag känner att jag ändå måste ställa frågan; Hur gör jag om jag vill tävla...
Svar
1
· Visningar
1 548
Senast: hermulen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka