Nybörjare och fyrkantig?

A

Amfibol

Jag har precis börjat rida western ridning på mitt halvblod, jag har ridit dressyr i alla år innan men försöker konvertera till western istället. Jag har nu lite funderingar kring ridningen. Än så länge har vi nästan bara tränat på att hästen ska flytta sig för tryck och vikt, vilket vi har gjort stora framsteg i. Men nu när jag rider känns hästen så mycket mer fyrkantig än hon gjort tidigare, i traven är det någorlunda ok, jag kan få henne att bära sig ganska bra men galloppen fixar vi inte utan att rida henne på gammalt vis eftersom jag känner att hon lägger så fruktansvärt mycket tyngd på framdelen annars. Kan någon hjälpa mig med träningstips eller med lite info om träningsgången inom western sidan. Jag kanske inte skall träna gallopp alls än?
Tacksam för svar!
MVH CJ

Sv: Nybörjare och fyrkantig?

Jobba mycket med bakdelen i arbetet, dvs gör många övergångar och rygga efter stoppen så att hon arbetar in baken under sig. Jag är också konverterad dressyrryttare och min häst har också tidigare hängt på framdelen och jag jobbar mycket stop, ryggning, upp i galopp, stop, ryggning, osv. Om hästen faller ner på framdelen så hinner den inte med i stopen, ryggningen eller upp i galopp igen så den kommer att korrigera sig själv och börja gå på bakdelen istället för att hinna med.

Lycka till och hör av dig om hur det går!

/Camilla

ett tyvär vanligt fel inom dressyren är att man "bär upp" hästen i tygeln. vilket många inte inser förrän de släpper tygeln och hästen tappar balansen.

det kan vara bra att börja på ruta ett igen, och bara vara passagerare. rid hästen mycket i skogen, låt den hitta balans och tempo i gångarterna där, och försök att sitta så passiv som möjligt och bara "hänga med". Korrigera om hästen går för fort, men släpp ut den igen så fort den går i ett trevligt tempo. Så småningom kommer den att hitta lagom tempo för att hålla en bra balans själv.

angående träningen på banan är tidigare råd om ryggning bra, då detta också får hästen att ta eget ansvar för balans och samling.
även vad jag kallar "positiv flängridning", dvs trava hästen på lång tygel över banan, och träna bara att hon ska möta upp din vikt direkt när du svänger. (bry dig inte om formen, ställning eller liknande finlir) Växla mellan olika skarpa svängar, så att hon måste balansera upp sig med baken för att hinna med. När det fungerar i traven kan du föra över övningen till galoppen (lämpligast är att då svänga åt samma håll, så att hon slipper byten) och se om hon fattar vinken.

träna upp en bra form i traven, där hon bär sig själv. från denna form, fatta galopp några steg, sakta av och ta upp formen igen, fatta ny galopp osv.

se det som en process där hon antaglingen måste muskla om sig för att bli mer självbärande.

ser fram emot att höra fortsättningen på er ridning!

Tack så mycket för tipsen, skall genast hem och prova!
Hör av mig hur det går, eller inte går! ;)

Vänta med galoppen.
Rid mycke mjukgörande övningar och muskel upp byggande övningar så blir snart hästen inte lika fyrkantig och klarsr snart att galoppera också.
Fokusera mycke på hästens bakdel.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 739
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar