Nybörjare med frågor!

Bellini

Trådstartare
Hejsan!
Jag heter Lina och är 19 år. Jag har bestämt mig för att börja med galopp. Har hållt på med hopphästar i större delen av mitt liv men vill nu sadla om. Har försökt läsa mig till lite på nätet men det är alltid intressantare att höra med några personligen. Jag har tyvärr inga kontakter i galoppvärlden sen tidigare.

Om någon kan svara på några av mina frågor vore jag jätteglad!

Vilket är bästa sättet att ta sig in i "galoppvärlden på? Man kan väl inte bara ringa nån menar jag.

Vill tränare bara ha ryttare med utbildning inom galopp?

Finns det jobb där man kan jobba med både stallskötsel och arbetsridning?

Är det jättesvårt att få anställning hos någon tränare?

Vad krävs för att få rida löp?

När en ryttare rider tex 60 kg, hur mycket väger själva utrustningen då? Eller är det så att det är 60 kg plus utrustning? Vad väger sadel och sånt?

och av ren nyfikenhet, hur stor är det "ultimata" storleken på en galopp häst? Är de mindre än halvbloden i genomsnitt?

Mvh Lina

Sv: Nybörjare med frågor!

Vad kul att du tänkt att börja med galopp! Det är verkligen en helt underbar sport!

Vilket är bästa sättet att ta sig in i "galoppvärlden på? Man kan väl inte bara ringa nån menar jag.
Det bästa sättet är nog att ringa till en tränare, berätta vad du har för bakgrund och fråga om du kan få komma på praktik en eller ett par veckor. Det gäller dock att komma till en tränare där nu får testa på att rida en del, och som kan hjälpa dig med sitsen och tygelfattningen i början. Vart bor du någonstans?

Annars kan man också gå olika kurser på Strömsholm. De flesta är en vecka lång och kostar ca 1500:- om man är under 25 år. Där får man lära sig grunderna om galoppsporten, både teoretiskt och praktiskt.

Du kan också gå en helt teoretisk kurs, Steg 1-kursen, som är två dagar lång. Den kostar ca 750:- och brukar hållas några gånger om året på Täby och Jägersro.

Vill tränare bara ha ryttare med utbildning inom galopp?
Jag kan tänka mig att det är svårt att få ett betalt jobb om du helt saknar erfarenhet med galoppsport, men efter några veckors praktik eller kurs ska det nog inte vara några problem att få jobb.

Det är ganska lätt att få jobb i galoppstall utomlands även om man saknar erfarenhet. Jag vet flera "ridhästmänniskor" som åkt till Nya Zeeland och bara gått in i ett galoppstall och fått jobb direkt..

Finns det jobb där man kan jobba med både stallskötsel och arbetsridning?
I princip i alla galoppstall i Sverige jobbar personalen med både stallskötsel och med att rida.

Är det jättesvårt att få anställning hos någon tränare?
Inte om du har lite erfarenhet.

Vad krävs för att få rida löp?
För att få rida löp som amatörryttare bör du ha mycket erfarenhet av att rida galoppörer på olika utbildningsnivå. Du måste också gå en två dagar lång licenskurs, där du ska klara ett teoretiskt prov och en uppridning.

När en ryttare rider tex 60 kg, hur mycket väger själva utrustningen då? Eller är det så att det är 60 kg plus utrustning? Vad väger sadel och sånt?
All utrustning förutom hjälmen och säkerhetsvästen räknas med i programvikten. Så när det står 60 kg i programmet väger ryttaren kanske 61,5..

Som arbetsryttare kan man väga betydligt mer än vad som är det normala för en jockey. 65-70 kg är inga problem.

och av ren nyfikenhet, hur stor är det "ultimata" storleken på en galopp häst? Är de mindre än halvbloden i genomsnitt?
Mankhöjden på ett fullblod skulle jag tippa är ca 160 cm. Fullbloden är lite lättare byggda än vad halvbloden är.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!

För att få rida löp som amatörryttare bör du ha mycket erfarenhet av att rida galoppörer på olika utbildningsnivå. Du måste också gå en två dagar lång licenskurs, där du ska klara ett teoretiskt prov och en uppridning.

All utrustning förutom hjälmen och säkerhetsvästen räknas med i programvikten. Så när det står 60 kg i programmet väger ryttaren kanske 61,5..

Vill bara förtydliga här lite: Om programvikten är 60 kg så får ryttaren väga ut med MAX 61,5 kg. Man drar av 1 kg för säkerhetsvästen. När man väger ut till löpet räknas som sagt all "sadelutrustning" plus dina kläder och stövlar.

Hur mycket ryttaren väger då varierar ju kraftigt. Vikten regleras med olika tunga sadlar, gjordar osv och i sista hand (levande vikt är bättre än "död" i form av bly") genom att använda sig av en viktvojlock som man stoppar bly i.

Men har du riktigt lätt utrustning kan du nog väga upp emot 59 kg. Det finns sadlar som inte väger mer än 150 gram... Men dessa är kanske inte att rekommendera att rida med i början om man inte är van. Bättre då att rida med lite högre vikt.

Vilka bra svar jag fick av er! Tack så hemskt mycket!!!

Som jag har fattat det är det då bäst att gå en kurs på strömsholm och sedan ringa runt till olika tränare att höra sig för?!
Hur hittar man nummer till olika tränare sen?
Måste man oftast flytta till Täby eller Jägersro för att få "jobb"?

Min vikt ligger mellan 52-54 ganska stadigt, trodde jag var lite för tung, men det verkar det ju inte som :)

Mvh Lina

Tror också kurserna på strömsholm är en bra väg in. De verkar lärorika och så får man en inblick om det verkligen är det man vill hålla på med!

Din vikt är absolut inget problem för att rida hästar i träning, knappast för att rida löp heller om det är det du vill satsa på så småningom.

Tränares telefonnummer finns på www.galoppsport.se
De största tränarna finns oftast runt täby, Jägersro och i Göteborg, men finns ju flera mindre runt om i landet!

en bra sida att kolla på där du bland annat hittar info om kurserna på strömsholm är www.unggalopp.nu

Lycka till!! :D

Hejsan!:)
Jag är också väldigt sugen på att börjahålla på med galopp lite smått, och precis som du har jag ingen tidigare erfarenhet av det.
Jag har ridit sen jag var sex år, är arton nu, inte tävlat eller något utan ridit på ridskola och hobbyridning, och hållt på lite med isisar.
Jag undrar också hur man kommer in på galoppen, för som du skrev kan man väl inte bara ringa en tränare sådär hursomhelst?

Jag är ny här på forumet så jag hajar inte riktigt var man ser när inläggen är postade, men har du varit på kursen på strömsholm än, eller ringt och bokat?:)

Du får jättegärna lägga till mig på msn, så kan vi prata mer!

min msn är tropicalbreeze@spray.se

/lex

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·
S
Övr. Grenar Jo, jag hade tänkt starta en regional galopptävling med min d-ponny mest för skojs skull. Och nu har jag några frågor angående det här...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: FlyingIrish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?