Nybörjare, lite frågor :)

Skreppur

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en shettis, som är körvan. Men jag undrar följande.

Är det svårt att köra shettis? (jag menar enbart köra runt på skogsvägarna, inte trav eller tävling)

Någon bra bok för nybörjare? Hur mycket vikt kan en shettis dra?
Vill gärna få en enkel lektion av er så jag vet lite av grunden, så jag vet vad det handlar om :)

Tack på förhand :)

Sv: Nybörjare, lite frågor :)

det är svårt att ge tips såhär på internet, ta kontakt med en tränare istället eller en erfaren kusk som kan hjälpa dig "på rikigt"

om det är svårt beror väl på hästen o din kunskap som kusk ..

Det skiljer sig inte så mycket mellan hästraser. det hela beror mycket på hästen, det finns ganska tuffa shettisar också. det är du som behöver lära dig hur man kör, sen spelar det inte så stor roll vilken häst du har. visst är det tex. lättare att vända på en väg med shettis och rockard än med stor häst men tekniken är densamma. ta kontakt med nån som kör eller iallafall låna eller köp några böcker så du vet lite mer innan du ger dig in i något du inte behärskar.

jag har bara kört shettis några gånger. första gången var med grannens shettis som är supersnäll och lite lat.. det var ju jättelätt för hon var så snäll. min andra körtur var på luciadagen, då skulle dom andra rida och jag skulle köra med 3 ungar till i en rockard. det var väldigt trångt och shettisen var väldigt HET och kunde inte stå stilla. hon stegra då.. och när hon inte fick springa som hon ville så sparka hon mot vagnen. men jag klarade av att köra henne. både att sakta ner henne och stanna henne. jag trodde aldrig att jag skulle klara av att köra emellan vägkonor och sånt som stod jättetätt. så du klarar säkert mer än vad du tror! :rofl:

Hej!

Norrköping är en bra kommun att lära sig mer om körning!
Ni ska ha en hel del bra körklubbar där.. Kolla länkarna här på buke..
Ta kontakt med dom el glo igenom grannskapet efter någon som kör sina hästar!

Även om det är en shettis man kör så är det fortfarande en hel del säkerhets risker! Bra om du kan få lära dig körning praktiskt.. Teori är bra men det är svårt att få en inblick i hur det går till!

Lycka Till!

Första gången jag körde var det en shettis jag körde :D

Hej.
Som de andra redan skrivit så är det som att köra vilken annan häst som, fast lite enklare i vändningen osv. Sen är det upp till hästen, hur den är körd ,temperament osv.De flesta "lärda" :devil: hävdar att en shettis kan dra dubbelt sin vikt? Men jag vet inte,finns ingen som kan svara på den frågan så där rätt av.Det finns ju shettisar som drar för allt vad de är värda och mer därtill,sen finns det dom som är mer känsliga och "lata".Det märker man, ser man att hästen jobbar mer än normalt så får man stiga ur vagnen och gå den biten (uppförsbackar i regel).Annars så är det ju också utrustningen som ska vara avsedd för den typ av körning man ska utföra.Men som regel alltid ha baksele till selen så de slipper få vagnen i baken vid påskjut.Idealet är ju en vagn med broms men hur många vagnar har det idag?Annars så är det att läsa men framförallt gärna gå en utbildning och/eller/ta hjälp av körkunniga personer.Har man dock kört shettis 1 gång så är man oftast fast för det :D

Hej! :D
Det är lika svårt/lätt att köra en shettis som vilken annan häst som helst, det beror på hur mycket man själv har kört tidigare. ;)
Ang. böcker vet jag ingen specifik bok för nybörjare, men boken "Att köra häst" är bra. Någon bra bok om shettisar finns tyvärr inte på svenska :cry: . Läsa mer om shettisar kan du göra på SSS-hemsida www.shetlandsponny.se . :banana:
Mvh Ia

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
47 48 49
Svar
979
· Visningar
30 595
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar