Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

D

deer

Jag är nybörjare och funderar på att köpa häst. Min stora fråga är nu, efter att ha funderat funderat och åter funderat över köpet, vilken typ av häst jag skall köpa.

Jag har egentligen 2 alternativ som jag ser det.

1. Köpa en yngre häst runt 7-9 år som jag utvecklas tillsammans med. Någon som har gångarterna, men de kanske behöver tydliga signaler för att de skall komma fram.

2. Köpa en äldre häst som är full-lärd och kan överseende med mig.

Kommentarer till alternativen:

1. Större utmaning då jag får handskas med en icke full-lärd häst. Utvecklas tillsammans med stöd av instruktörer givetvis. Fördel med åldern är att h*n även kommer att fungera för min dotter när hon blir äldre. Nackdel med yngre är att h*n kanske blir tokig över att jag är ny som ryttare? Senare när "vi" blivit bättre så skulle jag vilja tävla på låg nivå.

2. Lite enklare för mig då h*n kommer förstå mig bättre, t.ex tölta även om jag kanske inte visar så tydligt? Negativt med detta är att jag inte lär mig det så bra?

Sv: Nybörjare köpa äldre el. yngre häst?

En läromästare är alltid att föredra.

Gör du rätt så gör hästen rätt helt enkelt.

Det är mycket svårt att utbilda en häst om man själv inte kan sakerna man villlära den.

Lycka till med hästköpet!

Beror på hur nybörjade man anser sig vara och mycket beroende av hur hästen är, ung eller gammal. En yngre ngt utbildad trevlig häst kan fungera lika bra som en äldre beroende på dina kunskaper och tillgången till tränare. Nackdelen med en äldre häst är att den just är äldre med den problematik man kan få med större risk för att den kan ha gamla skador i bagaget eller att den börjar allmänt bli sliten. En islandshäst behöver inte per automatik vara i det närmaste outslitlig och hålla för ridning tills den är 30. Men om man hittar ett ex som fortfarande är i form på alla sätt så är det nog ett bra köp och man kan få några fina år tillsammans med den. Fördelen med yngre häst är att den har förutsättningarna att hålla lite längre och man kan utvecklas tillsammans med den. Alla hästar har olika förutsättningar för gångarterna. Skulle nog mera titta på det och välja en ngt yngre med bra temperament. Jag tycker inte att du ska välja häst efter din dotters kommande behov, deras intressen ändras snabbt, utan köp en som passar dig. Köpte själv en 15 åring som första häst och visst, det funkade jättebra, men efter tre år fick den problem med benen, kolik, fång mm. Köpte sedan en 8 åring och fick lära mig vad ridning egentligen går ut på. Insåg att jag bara suttit och åkt på gamlingen och fått allting serverat. Med den nya är ingenting serverat och jag har lärt mig massor. Det är en liten utmaning att köpa en yngre, mindre rutinerad häst, men vet man att man klarar den utmaningen så är det ganska kul. Lycka till med köpet, vad det än blir!

Koriander,

Så där känner jag också. Har just upptäckt efter att ha haft en privatlektion att jag faktiskt har "åkt häst" hela tiden. Visst, liiite kan jag ju, men det är när man sätts på en ensam häst på privatlektion man märker hur mycket som saknas. Hästen som jag just nu är lite kär i är en 7-åring. Han kan tölta men har lätt för att ta till traven vilket iofs är ryttarens "fel". Här måste jag som ryttare bli mycket bättre och vara tydligare. Med en äldre häst så kanske han hade förstått mig ändå - vilket ju är bra för självkänslan men utökar inte mina ryttarkunskaper särskilt.

7-åringen var inga problem att hämta från en liten hage eller att pyssla med. Han är lugn och snäll men vill gärna springa så han är pigg och inte uttråkad/slö eller så. Tror att han blir perfekt som första gångshäst egentligen. Det bara kräver mycket mer från mig.

Vad tycker ni om följande schema för en 7-åring? Är det för tufft/tråkigt? Jag misstänker att han behöver vila mer? Målet är att variera markarbete, ridlektioner & skogsturer så att det inte blir långtråkigt för någon av oss.

Måndag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Tisdag - Ridskolelektion med elever (skog eller paddock)
Onsdag - Jag - lektion ridskolan
Torsdag - vila
Fredag - Jag - skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut (eller vila?)
Lördag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut
Söndag - Jag - Skogstur/markarbete beroende på hur veckan sett ut

Jag undrar varför du väljer islandshäst?
Då jag köpte min hade jag ridit på isisridskola 1,5 år, så jag tyckte jag hade lite koll på vad jag gjorde. Men nu, några år senare undrar jag om det inte hade varit smartare att välja en tregångare som första häst, lära sig grunderna i de gångarterna innan man sätter igång och blanda egna varianter...
Jag önskar att jag hade varit mer kunnig , särskilt första året. Fast jag hela tiden har haft så bra hjälp av tränare o andra...
Lycka till, du kanske ha mer på fötterna än jag hade.
(Förlåt min något svarta syn här, det är så mörkt o kallt nu)

Islandshästen väljer jag för att jag gillar rasen. Har länge fascinerats av rasen och älskar tölten!

Dock förstår jag det du säger. Har också tänkt i de banorna. Men jag vet på tok för lite om stora bruna.

Har inte ridit på en stor brun på... hum... säkert 20 år! Jag är 28 nu... :D

Jag har precs skaffat min första islänning. En oriden 6 åring. Jag valde detta jag för det första älskar att rida in hästar, har gjort detta förut. Jag är inte så hemma på islänningar, men de vanliga gångarterna behärskar jag. För dem andra kommer jag ta till instruktör.

Nu är detta inte min första egna häst och har folk i min närhet som kan hjälpa mig med "islänningar".

Jah tycker det är lättare tt fåen häst att bli som man själv vill omman rider in den själv,plus att man i mitt tycke får en bättre kontakt. Dock måste man naturligtvis ha tillräckligt med kunskaper för att ridain en häst.

Naa, att rida in är inget för mig. :D Men tack ändå för ditt svar. Det är kul att läsa om andras islänningserfarenheter. :)

Jag tycker faktiskt alternativ ett *kommer säkerligen får kritik för MIN syn*, men jag tycker de låter vettigt att utbilda sig MED hästen, det är vad jag faktiskt gör med min häst just nu, dock har jag väll lite mer överseende än henne, då hon är endast 5 år, så är väll till en fördel att jag kommit lite längre än bara nybörjarstadiet :p .. Men som sagt, en 7-9 åring att utbilda sig med tycker jag då, om du rider för instruktör. Ger nog bäst resultat enligt MIN SYN! Hoppas du väljer det som känns bäst för dig, och lycka till :)!

Tack för era svar!! :) Håller på att fundera fram och tillbaka. Nu har jag kommit fram till att det är han eller inte alls. Det som oroar mig nu är börsen! Har ett nybyggt hus som vi behöver pumpa in pengar i (göra klart trädgåd osv) och om jag köper hästen så kommer vi få omprioritera lite - vänta med något som inte är så viktigt. Så lite nervös är jag över att plocka ur lite från banken. Samtidigt så kanske det är bättre att ha pengarna i en häst än på börsen.... :D

Jag tycker faktiskt alternativ ett *kommer säkerligen får kritik för MIN syn*, men jag tycker de låter vettigt att utbilda sig MED hästen, det är vad jag faktiskt gör med min häst just nu, dock har jag väll lite mer överseende än henne, då hon är endast 5 år, så är väll till en fördel att jag kommit lite längre än bara nybörjarstadiet :p .. Men som sagt, en 7-9 åring att utbilda sig med tycker jag då, om du rider för instruktör. Ger nog bäst resultat enligt MIN SYN! Hoppas du väljer det som känns bäst för dig, och lycka till :)!

Jag håller nog med dig i detta att det kan vara bra att köpa sig en yngre häst runt 7-9 år. Vi lär ju inte hästarna vad hjälper är utan hjälperna är ju anpassade för att hästen ska gå undan för tryck och det gör det ju helt instinktivt. Om sedan trycket upphör så har hästen gjort rätt. Detta har oftast en häst i denna ålder redan lärt sig och är de väl inridna så bör ju gångarterna också vara på plats. Många äldre hästar har lärt sig att "stänga av" och många tycker då att de är coola. Att de passar för nybörjare och att de är den perfekta familjehästen. Synd, för det kan vara svårt att lära sig något på dessa hästar då de oftast gör vad det som ska göras och inte mer. Man får då inget kvitto på hur man gör för att uppnå det man frågar efter. Detta gäller dock inte äldre hästar som fortfarande har lite känslighet kvar. Naturligtvis ska man ta hjälp av en bra tränare om man är nybörjare och även om man är en mera van islandshästsryttare.

Jag håller nog med dig i detta att det kan vara bra att köpa sig en yngre häst runt 7-9 år. Vi lär ju inte hästarna vad hjälper är utan hjälperna är ju anpassade för att hästen ska gå undan för tryck och det gör det ju helt instinktivt. Om sedan trycket upphör så har hästen gjort rätt. Detta har oftast en häst i denna ålder redan lärt sig och är de väl inridna så bör ju gångarterna också vara på plats. Många äldre hästar har lärt sig att "stänga av" och många tycker då att de är coola. Att de passar för nybörjare och att de är den perfekta familjehästen. Synd, för det kan vara svårt att lära sig något på dessa hästar då de oftast gör vad det som ska göras och inte mer. Man får då inget kvitto på hur man gör för att uppnå det man frågar efter. Detta gäller dock inte äldre hästar som fortfarande har lite känslighet kvar. Naturligtvis ska man ta hjälp av en bra tränare om man är nybörjare och även om man är en mera van islandshästsryttare.

Exakt! Detta märkte jag på min privatlektion. Ridningen blev bra mycket mer komplicerad när hästen var ensam med mig och instruktören. Det blev en helt annan nivå! Nu var jag ju tvugnen att ge honom rätt signaler och tydligt - som jag trodde jag gjort förut men som jag tydligen inte gjort... Kan säga att det tryckte ned en i skorna fullständigt... :S Till råga på allt så filmade vi allt också... så man blev dubbelt nedtryckt. Däremot så var det oerhört nyttigt att se! Nu kan jag i slowmotion se hur hästen rör benen. Se hur illa jag sitter mm.

Var också inne på att ev köpa en storhäst när jag skulle köpa en efterträdare till min gamling, just för att det är mindre komplicerat med tre gångarter. Men på nåt sätt så är det mycket behändigare med en islänning för en som inte är så jättemodig och tycker att döttrarnas stora bruna är läskigt stora att hantera. För att inte tala om hur det är att komma upp på en sån i min ålder.. Var faktiskt och provred ett antal stora men hade väldigt svårt att vänja mig vid deras sätt att röra sig. Det blev bara ett skumpande i traven och man kände sig som en komplett katastrof till ryttare på dom. Du verkar vara en väldigt ambitiös ryttare och kommer säkert att lära dig det du behöver. Det här med ekonomi är ju alltid ett problem och det finns egentligen alldrig nåt "bra" tillfälle för ett hästköp. Det är som med bilköp, alltid en förlustaffär. Men man kan köpa en bil för betydligt mer pengar utan att blinka och känna ekonomisk ångest för. (eller ska man byta ut "man" mot "män"). Ska du ha din islänning inhyrd eller har du eget stall? Vad säger din man om hästköpet? Min gubbe knorrar fortfarande lite grann, mest över tiden jag tillbringar i stallet och i bland över höga veterinär räkningar. Jag brukar fråga mina döttrar varför vi egentligen håller på med hästeriet när det bara kostar pengar, nån av hästarna är skadad eller sjuk (eller flera av dom samtidigt) och det är bara en massa jobb med dom?? Jag brukar få till svar att; tja, vad skulle vi göra annars, ligga på soffan och gå och shoppa massa onödigt för pengarna.. Och det är ju sant, man skulle bara lägga dom pengarna på en massa annat onödigt. Håller tummarna för dig att det blir ett hästköp för dig!!

Tack för ditt svar! :) Islänningen skall stå inackorderad på ridskola där han kommer användas en del i verksamheten. Anledningen till detta är för att jag inte kommer ha tid att åka dit varje dag + att det blir billigare då man får avdrag på stallhyra osv. Så för mig, i nuläget, så är inackordering på ridskola det enda som funkar. Om några år när jag känner mig trygg med att äga häst och vill ha den närmare hemmet så finns det ett toppenstall i närheten där jag kan ha honom. Men det är först om några år.

Maken säger inte så mycket. Han delar inte min kärlek till hästarna men han är heller inte emot det. Han vill mest att det skall vara genomtänkt och att "backup-planer" skall finnas.

Min kalkyl säger att vanliga driftskostnader går på 2400 kr per månad. Då ingår:
Tänder
Vaccination
Försäkring
Stallhyra
Hovslagare
Foder och strö

Detta pris är om han är min på heltid, dvs att han inte går någon lektion. Om han går lektioner så dras det flera hundralappar från kostnaden. I detta ingår inte heller ev. veterinärskostnader eller utrustning. (Utrustning ingår, behöver köpa ett träns men det är inga stora pengar).

Men veterinärskostnaderna oroar mig lite... Hur mkt kan man räkna med att behöva lägga på sådana kostnader? Täcker inte försäkringen sådant?

Sen vet jag inte vad som gäller om han skadar sig på någon ridskolelektion... men det är något jag får ta med ridskolan... Någon som har erfarenhet av detta?

Jag spenderade ett par timmar på biblioteket igår och fick med mig en stor drös med Islandshästböcker. Hittade en bok (Atlìs verktyg??) med övningar jag längtar efter att få göra. :)

Låter som ett bra upplägg om ridskolan är vettig. Det här med försäkringen och det faktum att han kommer att användas i verksamheten skulle jag undersöka närmare innan köp. Det kan vara andra regler då. Jag betalar ca 460 kr/månad för min i försäkring. Liv:50 000 och full veterinärvård. Det är livdelen som är dyrast. De flesta försäkringsbolag har ca 2800kr i självrisk+ 10 till 20% rörlig del (som man betalar utöver) plus att man får oftast ingen ersättning för mediciner, jouravgifter, resor, förbandsmaterial. En ynka sårskada kan gå på: 2 besök av veterinär: ca 3000kr, förbandsmaterial: ca 1500 (snuskigt dyrt att köpa). Kolik kan sluta på vad som helst (14000 för gamlingen med inläggning på klinik över allhelgonahelgen). Det är dyrt med veterinär om man har oturen att råka ut för skador. Hältautredning och behandling brukar ligga på ca 4-6000kr och då är ersättningen fråndragen redan, alltså vad man får betala själv. Tycker mig se att man får mindre och mindre för pengarna ndg hästförsäkringar, dessutom höjs premierna kraftigt för varje år som går. Där kan det finnas pengar att tjäna genom att kolla runt hos olika bolag och inte överförsäkra och inte ta deras "extraförsäkringar" för allt möjligt, för de är numera ganska värdelösa. Egentligen så är det bara veterinärförsäkringen som är intressant om man inte köper en jättedyr häst och vill få ut pengarna om hästen blir utdömd. Detta kan låta hemskt men det är ungefär det som det kostar. Alla behöver inte ha sån otur som jag har haft. Isamband med koliken så upplyste veterinären mig om att en buköppning går på mellan 70-90000 och då tror inte jag att eftervården är inräknad. Har du bara allt klart och på papper när det gäller fördelning av kostnader vid skada med ridskolan, så är det nog lungt. Man får räkna med att man förr eller senare råkar ut för skador. Och för det mesta vid smärre blessyrer och ett veterinärbesök så brukar det kosta runt 2500kr, vilket man inte får ersättning för. Låt inte detta avskräcka dig från ett hästköp, för som sagt alla behöver inte råka ut för allt.

Oj sicka hiskeliga kostnader! Så egentligen borde man lägga till 1000 kr månaden för veterinärskostnaden. Då är man uppe i 12 000 per år utifallomatt något händer.

Hualigen.

Under dom första 13 åren som hästägare hade vi istortsett inga veterinärkostnader. Det är under de senaste tre åren som vi råkat ut för allt möjligt, men vi har alltid haft 3-4 hästar i stallet så det är inte bara en häst som stått för kostnaderna. Den som har varit dyrast och sjukast har varit den gamla islänningen (började när hon var 17år). Det är av den anledningen som jag valde att köpa en yngre häst. Det som vi råkat ut för är kolik, fång, 2 ögoninflamationer, kotledinsflamation, "punkterad" led (sticksår och 2 veckor på klinik), 2 hältautredningar, hovböld, hosta, och nu senast slagsmål i hagen och ett jättesår som fick sys. Och alltihop under tre år. Har undrat mycket varför det har blivit så och tror att det har att göra med att skaderisken ökar ju äldre de blir och dels så är det lite individbetingat eftersom en del av hästarna har varit ganska busiga och benägna att bralla mycket i hagen och det faktum att vi hela tiden rört om i flocken eftersom vi har tagit in nya hästar ganska ofta. En häst hade vi i 6 år och han kostade inte en krona i veterinärvård. Sen är ju veterinärerna duktiga på att ta betalt när dom vet att man har en bra försäkring. Åker man in på kliniken så vill dom göra både den ena och andra behandlingen utan att fråga om man har råd eller inte och dom upplyser alldrig om vad det kommer att kosta. Ibland undrar jag om det inte skulle bli billigare om man sa att man inte hade nån försäkring. Det behöver inte betyda att du råkar ut för allt detta, men det är nog de vanligaste problemen man råkar ut för när man har häst. Och sen vet inte jag hur mycket det skiljer på priser mellan olika veterinärer och kliniker runt om i landet, men det här som jag skrivit om är ambulatoriska på Ulltuna och deras hästklinik.

*kl*

Jag har en underbar islänning, men också en väldig utmaning. Jag har hållt på med hästar i många år och haft egen häst i kanske 14 av dem, men la ridningen på is när jag fick barn. I höstas när hela min värld rasade kring mig (som väl många känner till vid det här laget) så började jag tänka på ridning igen för att få något positivt att göra ibland.
Blev medryttare på en äldre islänning, hade aldrig ridit islandshäst innan men fastnade för dem. Storlek, lynne (de som fanns på gården iaf), gångarter osv.
Sen när det blev dags att leta egen häst i våras så tittade vi runt. Det skulle bli en lugn, trygg, töltsäker häst.
Men det blev min dam, det räckte jag såg henne. :love:

Visst, det finns dagar där jag kan 'åka' häst ute i naturen men oftast måste man verkligen rida henne. Hon har inte en gångart som är ren (men det börjar bli bättre nu :) med hjälp av övriga kunniga i stallet och tränare), hon är väldigt bestämd på vad hon vill och inte vill göra osv...Många gånger har jag gråtit och önskat henne till Scan, men då gör hon nåt underbart igen och jag glömmer det.
Men hon är ändå min häst och hon valde mig till ägare (jag hade inte en chans där ;) ) även om hon inte var det jag skulle ha EGENTLIGEN.

Vi utvecklas tillsammans och jag skulle inte vilja ha nån annan häst i hela världen (oftast) :love: Och hur enveten hon än kan vara mot mig i ridningen, släpp upp min dotter och hon går som en ängel. Hon är otroligt barnkär och snäll när det kommer barn i närheten och det är väldigt viktigt för mig.
Långt och svamligt, men slutsatsen är: köp den hästen du känner för. Det blir långt mycket roligare än en som du köper för att den låter bra på papper och är så och så säker på tölt osv. Fast min skulle ju aldrig kunna gå på ridskola så den kanske inte ska vara fullt så..självständig. :angel:
Men lycka till och jag hoppas ni får en massa kul ihop!!

Något som kom upp igår och som oroar mig lite är att han är ranghög. Han har tydligen sparkat en annan liten gammal ponny riktigt illa. :S Känner att det kan bli problem med en sådan häst. Vad har man för ansvar för om ens häst skadar andras hästar? Hur besvärligt blir det inte om han tillslut inte får lov att gå tillsammans med andra hästar? Känns inte bra. :( *snyft*

Du oroar dig för mycket;)
En häst behöver inte ställa till med mycket skada bara för att den är ranghög, snarare tvärtom.

Av vad jag läst i de olika trådarna här så verkar du ta hänsyn till alla förnuftiga aspekter av hästägandet, och det är superbra! Men när det kommer till det slutliga beslutet: Ska du köpa hästen eller ej? Då är det ändå magkänslan som ska styra.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: Ajda
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?