Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Annars så har jag funderat lite på bomlös sadel... Någon som har erfarenhet av såna inom AR? Eller är bom att föredra?
Bra det du tipsade mig om, Spirit, att en tränare kan hjälpa en med utrustning och annat man kan tänkas behöva. Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna.
elbereth
Visst går den att rida rak på samma sätt som den går att rida sned, men vem vill offra sin raka kropp och raka häst på det arbetet...
Eller något grundläggande moment som man måste kunna?
Bra information
Jag vill bara passa på att påpeka att Eponan inte är någon nybörjarsadel, precis. Det ska till ett "skolat säte" för att kunna sitta i en sådan eftersom bommen är av läder och annars lätt blir sned. Och så ska man helst inte väga mer än 70 kilo.
Immer
även om jag oxå har en lite klotrund häst...
Hur gör man?
Alla börjar på denna nivån... och det är här jag befinner mig nu...
Personligen har jag i flera år faschinerats av AR och nu tänkte jag försöka mig på själv. Det hela började med Hempfligs Dansa med Hästar och senare Hästarnas själ, men jag har bara börjat med grunderna (o det var typ för några årsedan). Bent Branderups böcker har jag bara bläddrat lite i, men de står helt klart på inköpslistan.
I grunden har jag Natural Horseman Ship, men det är inget jag praktiserar dagligen. Annars rider jag bara barbacka i skogen, eller rättare sagt "lullar". Min häst är en valack, korsning mellan NSV och halvblod, 8 år, som jag ridit in själv, men vi har aldrig haft någon tränare. Vi fungerar bra ihop och trivs verkligen tillsammans, men det vore kul att utvecklas lite.
O så en del frågor:
Var börjar man? Hur gjorde ni?
Är det lättare om man ridit någon annan speciell ridstil innan, typ dressyr (vilket jag inte har, mer åt western faktiskt)?
Hur viktig är utrustningen? Kan man rida barbacka, eller är en sadel att rekomendera (har en westernsadel att tillgå om det skulle vara så, men funderar på att köpa en annan)? Vilken typ i så fall?
Tränare, är det nödvändigt? Hur ofta och vad kan det kosta med tränare?
Skulle oxå vilja börja rida för tränare men har inte hittat någon närmare än nästan 30mil enkel väg .
Men försök hålla dig till kärnan så mycket som det är möjligt. Rid helst inte för en elev som rider för huvudtränaren "Arne anka", som i sin tur undervisar "lisa" på sina clinics som i sin tur även ger lektioner för "Jytte", "kalle", "Agda" hemmavid. Rider du sen för "Jytte", "kalle" eller "agda" så är du för långt ifrån själva kärnan & frågan om det verkligen är A/R du rider då.
Försök endast hålla dig till "andra led" från huvudtränaren.