Nybörjare inom Akademisk Ridning

Sv: Nybörjare inom Akademisk Ridning

Det där med musvänlig sits, lät mäkta intressant... :p Men den ekonomin finns inte.... även om jag oxå har en lite klotrund häst... ;)

12454218.jpg

Annars så har jag funderat lite på bomlös sadel... Någon som har erfarenhet av såna inom AR? Eller är bom att föredra?

Jag rider själv i en Startrekk Espaniola som är en bomlös spansk inspirerad sadel. Den är bekväm & ryttarvänlig & framförallt musvänlig ;)

Bra det du tipsade mig om, Spirit, att en tränare kan hjälpa en med utrustning och annat man kan tänkas behöva. Har faktiskt aldrig tänkt i de banorna.

Du slipper många misstag & oklarheter genom att ta hjälp utav en tränare redan från början.
Jag har ridit i snart 4 år på clinic`s var 3:e månad. Nu har jag hittat en tränare som jag rider för varannan vecka & först nu har det börjat hända saker & vi kommer från klarhet till klarhet samt utvecklas enormt snabbt.

Är lite irriterad på mig själv att jag inte gjorde så redan från början.:cry:
Andra behöver inte upprepa mina egna misstag.

Lycka till.

He, he smart... Jag är annars en sådan som vill lära mig själv och kan allt redan (ok, nästan i alla fall :angel:):angel:. Funderar faktiskt på att börja rida för tränare nu till hösten. Är det något speciellt (både specifikt och rent allmänt) som man behöver tänka på när man tar ut tränare? Eller något grundläggande moment som man måste kunna?

Förresten: Tack för alla svar...

Jag blir jätte glad :banana:

(och riktigt sugen på att komma igång...)

Det är inte många tränare som kommer ut till dig, enklast är att åka på en kurs.

elbereth
Visst går den att rida rak på samma sätt som den går att rida sned, men vem vill offra sin raka kropp och raka häst på det arbetet...

Jag tänkte snarast på begagnatmarknaden, om man vågar köpa en begagnad, eventuellt sned sadel

Eller något grundläggande moment som man måste kunna?

Nej du behöver inte kunna något speciellt, om du inte vill träna för vissa väldigt upptagna instruktörer som i första hand tar in "gamla" elever på sina kurser.

Håller med om att det är super att få hjälp av instruktör med utrustningsval. Det ska en bra instruktör göra.

Aha ok... Kanske enklast att börja så...

Åk först på kurser/clinics som fotfolk först inför olika tränare & hitta den som har samma filosofi som du. Även det i grund & botten egentligen är samma så har alla sin egen tolkning av sin läromästare & erfarenheter.
Jag har varit på clinics hos någon då jag mer eller mindre packade ihop efter någon timme. Jag gillade inte alls personens koncept, Sen har jag varit på clinics då jag varit helt förtrollad. Smaken är som baken, jag gillar kanske någon som du personligen inte alls gillar.

Sen kan du fråga den tränaren du gillade om dom har en te.x elev i din närhet som är väldigt högt i sin utbildning som dom ev. kan rekomendera för undervisning. Sen kan du avancera efter hand & även rida för tränaren själv då den har clinics.

Jag gör så & tycker det fungerar bra.
Rider för tränaren personligen var 3 månad & en duktig elev med goda vitsord varannan vecka.
Eleven ser mig träna & ser vad jag skall träna på & jag ser eleven träna för huvudtränaren & ser hur saker skall se ut = en morot till mig för att vilja avancera ytterligare.

Men försök hålla dig till kärnan så mycket som det är möjligt. Rid helst inte för en elev som rider för huvudtränaren "Arne anka", som i sin tur undervisar "lisa" på sina clinics som i sin tur även ger lektioner för "Jytte", "kalle", "Agda" hemmavid. Rider du sen för "Jytte", "kalle" eller "agda" så är du för långt ifrån själva kärnan & frågan om det verkligen är A/R du rider då.
Försök endast hålla dig till "andra led" från huvudtränaren.

Lycka till

Bra information :bow:
Jag vill bara passa på att påpeka att Eponan inte är någon nybörjarsadel, precis. Det ska till ett "skolat säte" för att kunna sitta i en sådan eftersom bommen är av läder och annars lätt blir sned. Och så ska man helst inte väga mer än 70 kilo.

Immer

He, he ingen nybörjar sadel...:p Kollade lite på internet och de är ju svindyra... Inget för min plånbok i alla fall...

Ah okej.
Nja inget jag skulle rekommendera i alla fall.
Man kan få mycket skit i både sin egen kropp och hästens om man rider i en sned sadel, även om man är medveten om att den är sned.
Vet man med sig att man kan känna att en sadel är sned (när man rider i den t.ex.) så går det ju att prova och se om den är rak eller inte.

Skulle oxå vilja börja rida för tränare men har inte hittat någon närmare än nästan 30mil enkel väg ;).

Va medveten om att det även inom AR skiftar hur läran tillämpas. :confused:Följ din egen magkänsla vad som är bra för din häst och dig!:idea:

Skulle bara vilja rekommendera Sally Swifts böcker om centrerad ridning. De är jättebra för en grön ryttare. Balans, koordination och vikfördelning är ju liksom grunden i AR. Eller? :confused:

Hur gör man?

Alla börjar på denna nivån... och det är här jag befinner mig nu...

Man rider med fokus på bärighet, lydnad, avspändhet och lösgjordhet. Den största skillnaden som du säkert märkt är hur tidigt man börjar träna på rakriktning och samling :p
Men men, VAD det är vet du säkert redan, min poäng är att det finns olika ridsätt/träningsmetoder för att komma dit precis som inom andra ridinriktningar - men det här är det man bland annat lägger hög prio på.

Personligen har jag i flera år faschinerats av AR och nu tänkte jag försöka mig på själv. Det hela började med Hempfligs Dansa med Hästar och senare Hästarnas själ, men jag har bara börjat med grunderna (o det var typ för några årsedan). Bent Branderups böcker har jag bara bläddrat lite i, men de står helt klart på inköpslistan.

I grunden har jag Natural Horseman Ship, men det är inget jag praktiserar dagligen. Annars rider jag bara barbacka i skogen, eller rättare sagt "lullar". Min häst är en valack, korsning mellan NSV och halvblod, 8 år, som jag ridit in själv, men vi har aldrig haft någon tränare. Vi fungerar bra ihop och trivs verkligen tillsammans, men det vore kul att utvecklas lite.

För några år sedan tränade jag faktiskt för en kombinerad NH-barocktränare. Dvs som jobbade à la NH med repvifteri och rida med repgrimma men som ville att hästarna skulle lära sig samling/rakriktning tidigt, enligt AR-principer. (Tränade tyvärr bara ett par gånger för denna tränare pga avstånd/tidsbrist.)
Jag har själv gått igenom en hel radda med intresseområden innan jag kom till AR - "vanlig" dressyr och hoppning, främst på ridskola, NH, western, klassisk fransk dressyr, ungefär i den ordningen. Ska inte påstå att jag var särskilt duktig på någon av delarna, men tack vare mångfalden så lärde man sig iaf att i större grad "hitta sig själv" inom ridningen och reda ut vad man lägger prio på, hur man vill rida.

O så en del frågor:
Var börjar man? Hur gjorde ni?

Ja du. Bra fråga! Först försökte jag lite hemmasnickeri - läste lite i ämnet och använde farsans kallblod som försökskanin! ;) Gick inget vidare måste jag säga, trots att hästen var en ängel som försökte göra som jag ville. Sen tog jag först dom NH-/barocklektionerna (2st?) med egna hästen. Men jag hann inte lära mig särskilt mycket av barockdelen eftersom vi fick öva NH från marken först och den uppsuttna lektionen fick öva mycket på one-rein-stop eftersom vi skulle kunna rida med repgrimma och ett grimskaft. Men det var första steget i intresseinriktningen iaf! :p Sen red jag ett par lektioner för en tjej som grannstallet brukade ta ut. Hon var säkert duktig, men lite väl "snäll" så det kändes inte som att vi kom någonvart (rätt lat häst och rätt trögfattat matte som behöver få tydligt förklarat hur det BORDE se ut :angel: ). Däremot så lärde jag mig lite grunder i arbete för hand vilket jag tyckt varit skitsvårt innan när man försökt på egen hand.
För att göra en extremt lång historia kort så nästa häst skickade jag på tillridning och lärde mig på så vis (kombinerat med ridning för tränare under tiden och efteråt) massor. Att ha en läromästare inom AR verkar inte så himla vanligt :p

Är det lättare om man ridit någon annan speciell ridstil innan, typ dressyr (vilket jag inte har, mer åt western faktiskt)?

Jag tror att ju bättre grunder man haft inom den gamla ridstilen - desto lättare får man om man skolar om. Med grunder menar jag timing för eftergift, känsla för rörelser och hästen, sits, balans, att "sätta" hästen i balans och känna skillnad på bärig resp. icke-bärig form.
Fördelar med att ha ridit just western innan är att dels brukar man vara duktig på eftergifter, dels är man van att låta hästen bära sitt huvud själv, och hästarna brukar vara rätt avslappnade och coola.

Hur viktig är utrustningen? Kan man rida barbacka, eller är en sadel att rekomendera (har en westernsadel att tillgå om det skulle vara så, men funderar på att köpa en annan)? Vilken typ i så fall?

Många får ju skrittjobba rätt länge innan man är redo för högre gångarter och under tiden man då skrittar så kan barbacka vara kanon. Har man en häst med inte alltför taskig kroppskontroll/stötigt steg/dålig balans så kan man säkert rida barbacka i travarbetet också. Men det brukar komma en gräns när man känner att man vill ha mer stöd, den gränsen är nog olika för olika ekipage. Är hästen bred över ryggen kan det också bli lite väl svårt att sitta bra, då är det en fördel med uppbyggd sits.
Red nästan uteslutande barbacka med förra hästen, i traven tyckte jag det var kanon eftersom man då var tvungen att se till att behålla avslappningen - minsta lilla den spände överlinjen så studsade jag som jag vet inte vad. Det funkade bra på uteritter men när jag skulle travjobbapå ridbanan ville jag ha mer stöd i sidled i form av stigbyglarna.

Utrustning spelar inte så stor roll, man märker under utvecklingen om man känner att något stör eller att man inte får önskat resultat.

Tränare, är det nödvändigt? Hur ofta och vad kan det kosta med tränare?

Jag skulle nog påstå -ja, det är nödvändigt. Med vissa undantag, men grymt mycket lättare. Inom AR verkar det vanligare att man tränar sällan men betalar desto mer. Har själv betalat allt från 200-1500:- per lektion/kurs, och ibland 3-500:- bara för att vara med som fotgängare (finns ännu dyrare också!) men då blir det i regel ju dyrare desto mer sällan, men att man vill ha mer resultat vid varje träning.

Men försök hålla dig till kärnan så mycket som det är möjligt. Rid helst inte för en elev som rider för huvudtränaren "Arne anka", som i sin tur undervisar "lisa" på sina clinics som i sin tur även ger lektioner för "Jytte", "kalle", "Agda" hemmavid. Rider du sen för "Jytte", "kalle" eller "agda" så är du för långt ifrån själva kärnan & frågan om det verkligen är A/R du rider då.
Försök endast hålla dig till "andra led" från huvudtränaren.

Om man då ser BB som huvudtränare så ska man alltså bara rida för BB´s elever? :angel:
Håller med om principen, att försöka hålla sig så nära kärnan som möjligt, men nuförtiden känns det som att man får ta vad som erbjuds :crazy: de riktigt skickliga tränarna som åker ut har ju i regel stammiselever, om man inte skapar ett nytt gäng blivande stammisar vill säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama