Nybörjare igen, vikken känsla!!

malinsky

Trådstartare
Hej!

Efter att ha ridit på ridskola och ridit andra privata hästar så har jag ridit dessa hästar mer eller mindre likadant, förståss måste jag anpassa ridningen efter olika hästar.. "knapparna" sitter ju på olika ställen...

Men efter nu ha blivit medryttare åt en häst som ska ridas HELT annorlunda än alla andra jag ridit. :bow: Tar jag i tygeln så springer hon bara fortare, då är det bara att släppa så lugnar hon ned sig.. givetvis så får man ta förhållningar men måste SLÄPPA sedan. Förhållningarna ska mest sitta i sätet, men ibland behövs förstärkning i tygeln.. kanske för att jag inte har rätta magmusklerna? När vi trampar använder jag också tygeln, men bara lite, annars låser hon sig bara. Jag använder spö för att peta på rumpan för att aktivera rumpa/ben. Mao kunde jag aldrig drömma om att släppa tygeln och peta med spö på en häst som gick för fort :-) Vet icke om detta är ngn sorts barockridning på denna häst, men vad enkel (men också så svår!!) denna ridning är.. och vad lite bråk det blir.

Vill ha en egen häst som är skolad så!!! Det är en dröm att rida :love:

Sv: Nybörjare igen, vikken känsla!!

Men är detta någon form av barockridning, läser runt här och får tyvärr ingen kläm på det. Varför jag undrar är pga det är en sådan total annorlunda ridning på henne än andra hästar.. jag har aldrig hört barockridning tidigare.. Någon som kan förklara för mig?

Att rida sin häst med fina hjälper och huvudsakligen med sätet är inget nytt. Inte barockridning heller. Det är helt vanlig dressyr. Att släppa efter en förhållning är inget "barockt"?

Nä :-) Jag menar att inte rida med kontakt med munnen alls. Jag var nog lite väl svamlig. Så om barockridning är "vanlig dressyr" varför heter detta forum barockridning och inte dressyr? Trodde att barock var en annan sorts "filosofi" hur man rider hästen. Ja, ja.. jag är väl helt ute och cyklar.

Senast ändrad:

Har jag fel om jag tror att du menar att du rider med EN hjälp i taget, istället för det engelska "driv, driv, driv! Förhåll på yttertygeln, led med inner! Driv"?

Jag har själv precis förtrollat mig i den klassiska dressyrens värld, och det är som att vara nybörjare igen. Men som du säger - vilken känsla! Vilken känsla det är att äntligen kommit till insikt över att bråk, slit och bankande skänklar INTE behöver vara en del av ridningen. Enklare, men ändå mycket, mycket svårare då det är så mycket nytt man måste lära sig. Hu :)

"engelska "driv, driv, driv! Förhåll på yttertygeln, led med inner! Driv"? "

Det där låter som dålig ridning. Inte "engelsk" ridning. Snarare svensk.

Hej Cimorene!

Det du beskriver som "driv, driv, driv! Förhåll på yttertygeln, led med inner! Driv"? påminner mycket om det jag har blivit lärd på ridskola och det är just det här nya (för mig), att inte GÖRA så himla mycket, utan att ridningen sitter mer i kroppen än i händer skänklar! Det är så enkelt, men också så svårt för mig som är "ridskoleskadad" med mycket hand och mkt skänkel.

Det är sånt "friktionsfritt" sätt att rida. Att mer tänka vad som ska göras och det "bara sker".. jag är helsåld!!! :bow: Däremot så är det mycket jobb... vääääääääääldigt mycket jobb.. men det är inget bråk, inget slit med stel häst, aldrig STORA hjälper.. Jag blir sällan svettig nu när jag rider, förut så dröp jag av svett pga massa konstiga saker jag höll på med *s*

Men nu är ju också hästen :love: jag rider otroligt välriden/skolad så det är jag som mest ställer till det när det inte funkar för jag försöker försvåra det som egentligen är så enkelt

Svammel, svammel, men jag kommer precis från stallet och känner mig lite lätt salig.. sikken häst :love: :love: :bow:

Jag är ganska ny inom området och har förut alltid definierat min ridning som "engelsk" ridning, det är därför jag sedan antar att all ridning, som innefattar skänkel och hand i en enda röra kallas för engelsk ridning. Mitt fel. Jag ber om ursäkt och håller verkligen med om att det låter som dålig ridning.

Haha, samma här :) Jag blir vansinnig på alla muskler som VÄGRAR lyda för att jag är såååå van att lägga en en skänkel eller en förhållning eller vad som helst. Jag håller precis med i det du säger att man inte längre dryper av svett när man äntligen hoppar av hästen... och tänk på alla SKAVSÅR man haft mellan fingrarna! Så hemskt!

Men ja, det är en hel del jobb kvar. Allt man tidigare lärt sig måste brytas ner och läras om - och det är inte lätt. Dessutom får man ta en hel del mothugg av andra ryttare som tycker man är dum i huvudet :rofl:

Ja, just det! Skavsår, hade glömt bort att jag fick det.. ordentligt i början till skinnet på fingrarna blev tillräckligt tjockt. sikket vansinne.. men aldrig nu :bump: hehe

Barock ridning är en RIDKONST.
Ingen sport utan ett sätt att bli ett med hästen och på det viset kunna utöva det naturligaste med hästen på dess villkor.

Jag förstår hur du menar!! Jag KAN inte rida längre... :cry: Allt går bara åt skogen! :crazy: Men om ett tag kanske det går? Jag tvivlar!! Tror att tömkörningen passar mig bättre!! ;)

Det är ju inte det att jag inte har roligt när jag rider, för det har jag verkligen!! Jag skrattar ibland så att jag ligger dubbel över hästen... :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Åh, jag minns en gång när just dessa instruktioner hjälpte mig till bättre ridning. Det var en vinter på ridskolan och jag red en het valack som var extra laddad denna kväll pga kylan (tror de hade stått inne) och i galoppen for han iväg i en väldig fart, jag styrde in på en volt, studsade på hästryggen och hängde i innertygeln. Då hörde jag ridlärarens driv, förhåll med yttertygeln, led med inner, driv. Och på några sekunder förvandlades ekipaget. Jag slutade studsa och satt still i sadeln och kunde reglera tempot och släppa efter på tygeln.

Det är ju skönt när allt funkar, och efter lite mera träning kanksse min kropp fattar att benen är indelad i olika delar... :confused: Jag tror dock att jag har lång väg kvar... Men det gör inte så mycket! Jag trivs med livet ändå! :rofl:

hmm.. kanske också ska gå över till tömkörning. Hästen går ju helt klart bättre, och jag får ju röra på fläsket lite mer.. :smirk:

Det är riktigt skoj att tömköra, men jag har lite problem att hålla ordning på tömmarna än så länge... :D De har en benägenhet att trassla in sig i mina ben då jag går... :confused: Man får en hel del goda skratt!! :rofl: Ska på kurs för Anders Eriksson i december, så det är nog dags för hårdträning... :o Ska ta ett krafttag till veckan nu!! :idea: Jag tycker verkligen att du ska börja med tömkörningen! Det är bra för både häst och ryttare, och sen så är det lättare att se hur hästen rör sig när den jobbar oxå... Det är ju ett stort plus! ;) Lite svårt att se när man sitter på... :banana: :banana:

På den tiden red jag lektion minst en gång i veckan och hade medryttarhäst. Nu rider jag bara min egen häst och såg du oss skulle du antagligen inte kalla det ridning, i torsdags hade jag tänkt mig en stilla skrittur för jag har inte hunnit rida på tre veckor (och det har varit blött) och hade därför varken sadel eller nosgrimma, ledde först hästen en kvart och hon var lugn, när jag suttit upp exploderade hon och for iväg i slängtrav, sedan galopp och när jag drog i tyglarna fick jag ner henne i en mycket spänd tölt. Ridturen fortsatte i samma stil. Varje gång jag släppte ökade hon och vid varje förhållning blev hon förbannad. Hade hon haft nosgrimma hade jag antagligen fått ner henne i tempo lättare genom att böja hennes hals men nu vågade jag inte, bettringarna är inte så stora och jag har sett en annan ryttare dra bettet genom hennes mun. Halt var det också och man vill ju inte riskera att gå omkull. Usch, jag avskyr att tappa kontrollen över hästen.

Hmm... Varför skulle du få ner henne lättare med nosgrimma?? :confused: Jag rider aldrig med nosgrimma... Det blir inte så iaf... :confused: Och varför dra i tyglarna???? Det är inget bra....

Hmm... Varför skulle du få ner henne lättare med nosgrimma?? :confused: Då hade hon inte kunnat gapa så bettet riskerar att dras genom munnen.
Jag rider aldrig med nosgrimma... Det blir inte så iaf... :confused: du har antagligen en lydigare häst än jag :smirk:
Och varför dra i tyglarna???? Det är inget bra.... Det är bättre än att galoppera i full fart på hala skogsstigar på en otränad häst.

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama