Nybörjarbett?

-Catherine-

Trådstartare
Jag har en 2½ årig shettisflicka som jag har tänkt köra in nu (sele beställd, nu väntar jag ivrigt :p).

Hon är mkt hanterad sedan tidigare, van vid både huvudlag, däckel och sadel. Dock funderar jag lite över bettfrågan, vilket bett som kan vara lämpligt att börja med. Fram tills idag har jag använt ett vanligt tvådelat tränsbett de ggr hon haft bett i munnen. Jag har aldrig kopplat på töm eller tygel till detta, det har enbart varit för att vänja henne att ha ngt i munnen.

Nu börjar ju då "allvaret", och med det även att koppla på tömmen till bettet. Bör jag byta ut det tvådelade bettet till ett rakt tränsbett då kanske eller kan jag fortsätta med det tränsbett hon har idag?

Hur har ni gjort som när ni kört in era "bebisar"?

Sv: Nybörjarbett?

Jag har använt ett tre-delat tränsbett (gör det fortfarande) på min nu 3½-åriga halvblodskorsning.
Han är inkörd redan som 1-åring och det har funkat alldeles utmärkt! Är nu även inriden på samma bett :)!

Började med tvådelat till min -06, då jag vande henne vid bett. Använde samma bett vid tömkörning/inkörning som vid indridning/ridning. Märkte dock att hon tryckte upp det i gommen. Bytte till ett tredelat som hon trivs med jättebra och vi använder nu detta istället. Precis som vid ridningen gäller det att hitta det bett som hästen trivs bäst med. Pröva er fram! Lycka till!

Tack för svar, och tack till Vivo också :)

Då fortsätter jag med detta bett sålänge så får jag se hur det blir framöver då. Min fundering var om det vore "enklare" signaler till en ovan häst med ett rakt bett, men jag krånglar nog till det i onödan med mina funderingar verkar det som :p

Jag brukar börja med ett vanligt tvådelat fungerar hon på det och trivs med det finns ingen anledning att krångla till det. Jag brukar också ha på bettskivor så det ligger still i munnen och inte kanar i sidled..

Jag håller på att köra in min 2.5 åring nu och hon har antingen ett 2-delat fullcheek eller kapson. Har provat både rakt och 3-delat på henne men detta gillar hon bäst.

Du kan ju alltid köpa ett kapsonjärn och sen låta en sadelmakare klä det... Borde inte kosta så mkt.

Ahhh....så långt har jag inte tänkt faktiskt. Visste inte ens att man kan köpa lösa såna :p
Idén är inte dum alls :idea:

Jag har pendlat lite mellan ett tredelat gummibett med parerstänger, och ett vanligt men väldigt smalt tredelat.

Men jag använder helst det med parerstängerna, upplever att han har lättare för att förstå höger/vänster då.
Att han skulle tycka det vore någon skillnad på gummi och metall har jag inte märkt.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 417
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag...
Svar
10
· Visningar
4 828
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka