Nybörjar råd *rakning*

skogsridmulle

Trådstartare
Jag har ju bara försökt raka Dorri en gång och då skakade han som ett löv. Men även om jag inte lyckas med honom har jag börjat tycka att Kristall åtminstone behöver raka halsen. Jag har ingen maskin själv men tänkte isåfall hyra en. Man hyr ett dygn så jag behöver lite råd innan!

Hur gör ni med era hästar när ni rakar dem?
Vad gör hästarna? Finns det hästar som inte reagerar eller reagerar alla mer eller mindre?
Och vad gör ni då?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Nybörjar råd *rakning*

Jag har aldrig haft problem att klippa någon häst, vissa tycker inte att det är kul men accepterar det ändå. Dock skulle jag inte klippa nu, pga de olika riskerna som finns. Inte bara en ful sommarpäls, i sämsta fall en hudinfektion.

Är det nu i vår du hade tänkt och klippa? Är ju rätt ovanligt att mn gör det såpass sent, men ibland behövs det ju...!

Jag ställer upp min häst i stallgången och är det första gången så ser jag gärna att jag har någon med för säkerhetsskull. (som kan hålla huvudet och prata med hästen OM den skulle reagera)

De flesta av de hästar jag har klippt i år 3/4 st har dock inte reagerat alls. En av dem hade aldrig blivit klippt förut och han stod stilla hela tiden. Så nej, alla hästar reagerar inte...

Förtydligar:

Kristall skulle jag vilja spårraka på halsen, från hakan till bringan. Blir det fult trots att man tar så lite?
När "ska" man raka?
Varför kan det bli infektion nu?
Om det är försent för sommarrakning, när rakar man inför vinter?

De flesta hästar bör ha börjat fälla vinterpälsen nu, annars skulle jag fundera på varför. KLIPPER du nu, så kommer eventuellt även sommarpälsen som ligger under att bli ful.

Inför vintern klipper du när behov uppstår. Det är väldigt individuellt när det behövs. Vår som fäller/ sätter snabbt, klipps redan i Augusti. Oftast brukar man kunna vänta till slutet av september/ oktober - men det beror på hur fort hästen sätter och vilket väder det är.

Vänj hästen vid ljudet och av att känna maskinen innan du börjar klippa. Var LUGN och metodisk själv, är du hispigt nervös så kommer hästen att bli det också ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London