Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips
Min lilla italienska dam har med stor sannolikhet blivit bremsad både i överläppen och örat. Enligt "min" veterinär är bremsning i örat relativt vanligt "på kontinenten". Hon (hästen alltså) var gräsligt rädd om både öron och mun när hon kom hit som treåring. Nu har hon hunnit bli 6 år, och det går bra både att raspa tänder och tränsa ... Utan lugnande!
För att återgå till trådens ämne så undrar jag om ni som tycker att det inte är så farligt att en relativt "ny" ryttare ska utbilda en unghäst skulle ha tyckt detsamma om hästen inte hade varit en islandshäst utan exempelvis ett halvblod eller ett fullblod?
Som uppfödare av en ras som anses som "snäll och lätthanterlig" (vilket de är!) så kan jag ibland bli lite frustrerad över den inställning som vissa har, att det inte är så noga med denna typ av häst. Jag vet till och med en hästhandlare som försökte sälja en treårig haflinger till "Familjen Nybörjare" med motiveringen att "haflinger är så snälla, det kommer att gå så bra så". Enligt mig gäller "Ung ryttare - gammal häst. Gammal ryttare - ung häst" oavsett hästens ras.