Nybliven osäker hästägare behöver tips

S

Sduillght

Hejsan alla där ute!
Jag behöver all hjälp och tips jag kan få av er.
Jag har börjat rida som vuxen och har gått på vanlig ridskola i ca 3 år med uppehåll för barnafödande. När nu min granne byggde stall och jag fick möjlighet att äntligen(barndomsdröm) skaffa en egen häst blev jag överlycklig. Det blev ett islandssto 5 år som varit riden i ca 1 år. När hon först kom hem var hon lugn och snäll. Hon blev vän med hästkompisarna hon går med och allt var frid och fröjd. Vi har alltid varit två som ridit ut och hon föredrar att vara andrahäst och jag har låtit henne vara det.
Nu har hon varit hos mig ca 1 månad och nu börjar hennes hyss och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, det är ju inte något man lär sig på ridskolan.:confused::confused: Jag ska beskriva några ex så kanske ni kan råda mig:
När vi skulle rida ut och passerade ett äppelträd där äpplen ramlat ner på marken så körde hon snabbt ner huvudet och tog ett äpple.
Jag tog tag i tyglarna igen och skänklade på henne att fortsätta men då blev hon sur och började vrenskas och småbocka. Jag blev irriterad och skänklade på igen och försökte få upp hennes huvud men hon fortsatte med sina dumheter. Vad ska jag göra i denna situation?? Jag använder dressyrspö när vi rider ut men är osäker på i vilka situationer jag ska använda det.
En liknande situation är när man leder henne tex ut i hagen efter ridtur och hon kör ner huvudet och börjar beta och vägrar gå vidare. Manar jag på blir hon sur och kastar med huvudet och vid ett tillfälle stegade hon sig en aning. Hjälp!!!
Hon lyssnar inte alltid på hjälperna, hur ska jag göra henne mer uppmärksam och samarbetsvillig??
Jag hoppas ni har många bra tips och råd att ge mig. Jag tänker absolut inte ge upp. Jag ska börja på en islandshästridskola nu i höst och hoppas det kan hjälpa mig också.
Tack på förhand
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

ta hjälp av en tränare för träningen skull.. sedan så tester hon dig nu, visa att du bestämmer, ha med dig spöet..
Det viktigare att tänka på om du rappar på henne (inga flugpetningar) är att om hon sätter fart så låt henne galoppera en liten bit innan du stannar henne.. när du lägger på spöet så är det en drivande hjälp och hästen blir bara förvirrad om du driver och säger "stanna!" genom att dra i munnen samtidigt..

hästen är också ung så någon som har erfarenhet av unga islandshästar kan vara en god hjälp..



och för att jag inte ska få på mig 250 st arga bukare som skriker "hästen har självklart jätteont nånstans!" så säger jag också: skicka in henne på klinik, röntga från topp till tå och hittar dom inget så låt henne vara konvalecent ett år ändå för säkerhets skull.. (buke i ett nötskal)

Välkommen till bukefalos förresten :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

HÄSTEN HAR OOOOOONT :eek::eek::eek::eek: i matmuskeln :D


nää.. skämt åsido ;) det är bara hyss och dumheter. Säg till hästen på skarpen, låter du henne hållas blir det bara värre. Börjar hon trilskas så ignorera det och fortsätt visa vad du vill. Hon testar bara om kanske du blir rädd om hon guppar lite med rumpan eller stegras lite så hon får äta ifred nästa gång... Belöna sedan med en liten klapp på halsen och ett trevligt ord när hon går fram så ska du se att hon snart slutar.

Kanske din granne kan hjälpa dig lite om du känner dig osäker? Det verkar på dig som att hon är mer hästvan än du. Och jag tycker som föregående talare att du bör söka dig en tränare, kanske varannan vecka eller så iaf. Kanske du och din granne kan träna ihop? :idea:
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Varför en unghäst:crazy:

du måste ju se vad den tänker göra o stoppa den INNAN.

Kan inte din granne hjälpa dig?

Rid helst först när ni rider ut- ger hästen självförtroende.

Är det svårt- rid efter förbi det som är läskigt o rid sen först igen.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

En islandshäst har ju efter vad jag uppfattat blivit inriden på ett helt annat sätt. Ta tag i tyglarna och sitt djupt i sadeln betyder, öka. Släpp efter minska tempot. Tvärtom så att säga. Så nummer ett borde väl vara islandshästkursen. Kanske helst före hästen, men som vi alla vet. Det är ju lätt att vara efterklok! Islandshästen lär vara en snäll och lugn och vänlig häst på marken, ofta ett litet krutpaket att rida, en härlig häst. Det tar ju jättelång tid att lära känna sin häst, vilken ras den än är.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

En islandshäst har ju efter vad jag uppfattat blivit inriden på ett helt annat sätt. Ta tag i tyglarna och sitt djupt i sadeln betyder, öka. Släpp efter minska tempot. Tvärtom så att säga. Så nummer ett borde väl vara islandshästkursen. Kanske helst före hästen, men som vi alla vet. Det är ju lätt att vara efterklok! Islandshästen lär vara en snäll och lugn och vänlig häst på marken, ofta ett litet krutpaket att rida, en härlig häst. Det tar ju jättelång tid att lära känna sin häst, vilken ras den än är.
tips: klicka på svarsknappen i exakt det inlägg du vill svara på :idea: nu skrev du till mig, och det var ju Sduillight du ville skriva till hoppas jag :)
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Låt den aldrig köra ner huvudet!
Du måste hinna säga ifrån Innan (!) den kör ner huvudet i marken.
Direkt när du känner att hästen är på väg att stanna så driv på framåt och var beredd på att hålla emot i tyglarna (hålla emot från att den kör ner huvudet".
Tänk på att du inte får hålla i(n) hästen i munnen när du driver framåt - bara när den tänker käka!
Du får aldrig ge dubbla signaler!

Om du inte vet hur du ska hantera spöet så är det bäst att du lämnar det hemma (lr iaf inte använder det).
En så pass ung häst kan lätt bli förstörd om du börjar använda spöet i tid och otid. (spöet måste användas vid exakt rätt tillfälle, inte två sekunder senare!)

Det bästa du kan göra är att ta hjälp av en tränare! (MED hästen)
En unghäst kräver en som är lite van, så kanske du kan hitta någon som kan rida hästen ett par dagar i veckan tills du blivit lite vanare?!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Lämna tillbaka hästen eller skaffa heltidsanställd erfaren medhjälpare.

Du har alldeles för liten erfarenhet för att klara att vara hästägare och ett av bevisen för det är att du med din erfarnehet köper en 5-årig häst som är riden ett år:eek:

Det är fullkomligt vansinne och man önskar att folk i din omgivning haft mera ansvarskänsla och avrått dej.

Fortsätt på ridskolan. Bli medryttare hos någon kunnig ryttare och lär dej mer om skötsel mm. Det finns vuxenridläger mm på sommaren
där du kan lära dej mer om skötsel innan du skaffar häst.

En femåring är en ung glad häst som kommer att ta över fullständigt nu när den har insett att du inte kan ett dugg och det är fritt fram

Jag är ledsen är jag är så rakt på sak och inte försöker trösta dej med små råd men du är för långt ifrån att vara lämplig hästägare öht och särskilt till den hästen.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag kan ju inget annat än att hålla med dig. :D

Till TS:

Det kan låta som hårda ord det som flashlight skrev men ibland så är det inte bra att linda in sanningen i vackra omskrivningar. Det handlar ju även om din säkerhet. Risken är stor att du råkar illa ut.

Finns det ingen möjlighet att du kan byta hästen du har nu mot en äldre läromästare? Jag tror att du kommer att få det så mycket roligare med än häst som kan mer. Din ridning kommer också att utvecklas mer.

Ett av de svåraste sakerna som finns är att inse att man köpt en häst som är för svår för en. Dels så tycker man om hästen man har köpt och fått känslor för den dels så är det alltid svårt att erkänna att man har gjort fel. Hästägandet är tillräckligt jobbigt som det är när man har "rätt" häst. Att då spä på bekymren och problemen med att ha en häst som man igentligen inte klarar av är helt onödigt. Det tar bort mycket av det roliga med häst.

Så se om du inte kan byta häst med någon i alla fall i kanske något år eller två. Allternativet hitta en riktigt duktig medryttare/tränare som får ta den mesta ridningen och som kan hjälpa dig med dina problem.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Sådär rak vågar inte jag vara.:angel:

Men det råder väl inget tvivel om att det kan bli problem- stora såna.

Då blir det både synd om ägaren, men framförallt hästen som måste korrigeras- upplevs som dum o ouppfostrad, när den i själva verket inte fått kompetent uppfostran o utbildning.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

och för att jag inte ska få på mig 250 st arga bukare som skriker "hästen har självklart jätteont nånstans!" så säger jag också: skicka in henne på klinik, röntga från topp till tå och hittar dom inget så låt henne vara konvalecent ett år ändå för säkerhets skull.. (buke i ett nötskal)

Välkommen till bukefalos förresten :D[/QUOTE]


Haha:rofl:Jag önskar dig oxå välkommen till Buke
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Ja du mildrade lite :o och jag håller med dej också:D men med några varningsord till då för ts:

Om man med så lite erfarenhet öht köper häst så är ju ridningen bara en del av det. Där lär problemen visa sej (och har redan gjort det) Men sen är det hantering dagligen där massor kan bli fel, kanske inte första dagen utan allteftersom och ägaren kommer inte ens att märka det förrän det har gått över gränsen och hästen är "jobbig".

Sen inte minst skötseln. Att veta vad man ska vara orolig för och vad man ska göra med olika saker som symtom av olika slag, är svårt nog som nybliven hästägare även om man ridit 20 år på ridskola och ännu mer när man har i stort sett obefintlig erfarenhet (som jag ser det) Efter tre år är man knappt mer än nybörjare.

Man behöver tillgång till verkligt duktiga människor i vardagen som kan tala om när man bör ringa veterinär, eller själv kan hjälpa hästen osv osv.....

För att mildra lite så säger jag så här:

Alt 1.
Mitt första inlägg - lämna tillbaka hästen och fortsätt skaffa erfarenhet.

Alt 2.

1. Gör som Tora säger och byt hästen till en gammal läromästare (även om jag är skeptisk till att ens den skulle fungera tyvärr)

2. Stalla upp läromästaren på den där isisriskolan för att få daglig tillgång till hjälp med allt du behöver som hästägare. Stå där under flera år innan du flyttar till grannen. En enda granne som kanske själv har begränsad erfarfenhet är inte tillräckligt, långt däriifrån!!

3. Ta helst läromästaren på foder till att börja med, eftersom jag tror att även en sån kan snabbt inse läget och börja flytta fram sina postioner:o (det finns fantastiska undantag bland vissa gamla ridskolehästar visserligen, men hur vet du att det är en sån, den lär vara väluppfostrad när den kommer . men vänta en månad eller två...)


Det kan låta hårt för dej, visst kan jag göra gulliga smileys och önska dej lycka till men det ser jag som en ren björntjänst mot dej, för du har satt dej i en situation som kan bli verkligt farlig för dej och det är bättre att tänka innan saker händer på allvar. Du har ju faktiskt barn också att ta ansvar för som jag förstår det. Dom kanske vill ha mamma hel o fin....Samt att du som axel säger har ett ansvar för hästen och hästens framtid.


axel:

Sådär rak vågar inte jag vara.:angel:

Jaså:cool: Vad har hänt med dej då:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

En islandshäst har ju efter vad jag uppfattat blivit inriden på ett helt annat sätt. Ta tag i tyglarna och sitt djupt i sadeln betyder, öka. Släpp efter minska tempot. Tvärtom så att säga. Så nummer ett borde väl vara islandshästkursen. Kanske helst före hästen, men som vi alla vet. Det är ju lätt att vara efterklok! Islandshästen lär vara en snäll och lugn och vänlig häst på marken, ofta ett litet krutpaket att rida, en härlig häst. Det tar ju jättelång tid att lära känna sin häst, vilken ras den än är.


Detta är absolut inte sant! De flesta islandshästar rids in som vilken häst som helst, i varje fall om den är inriden i sverige! Man ska alltid utgå från att en islandshäst är som vilken annan häst som helst, i ridning och hantering, men så tillkommer det ju lite extra komplikationer i form av några extra växlar:p
Rent generellt är dock islandshästar ganska viljestarka och tar lätt över kommandot om den som hanterar den är oerfaren! Eftersom man för det mesta börjar hantera och rida islandshästar ganska sent får en femårig isis anses som väldigt ung.

Till TS: Visst tror jag du kan klara ut situationen med din nya häst, med mycket envishet och hjälp från kunniga:
- Rid för tränare varje vecka.
- Ta hjälp av din tränare eller annan kunnig så fort det dyker upp problem i ridning eller hantering.
- Läs böcker och titta på filmer om ridning och hästhantering.
- Kanske kan du skaffa en erfaren medryttare som rider hästen några dagar i veckan, det kan vara inspirerande och nyttigt för både dig och hästen!
Lycka till!
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Det är ju oftast då- när hästen är riden ett år som testen kan komma- iom styrkan, självförtroendet o även det större behovet av motion.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Alltså ursäkta nu men (nu kommer jag få hela buke på mig typ)
Varför skaffar folk häst utan att veta ordentligt vad dem sysslar med? Spec en unghäst?

Ta hjälp av en tränare och träna regelbundet.

Ovana ryttare behöver vana rutinerade hästar.
Ovana hästar behöver vana rutinerade ryttare
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hej

Jag har läst lite och tycker att vissa är väldigt kategoriska som säger att Du ska sälja mm.

Självklart var det kanske inte det lämpligaste för en förstagångsägare. Men finns viljan, kärleken till individen och en hel del pengar ska Du se att det löser sig.

Har själv en solskens historia i min hästkrets, en 12 åring som fick en precis inriden 6-åring med hästokunniga föräldrar, kan det bli värre.
Flickstackarn grät efter varje ridtur, men var envis dom synden.
De tävlar MSV nationellt i hopp nu i dagarna.

Se till att Du får hjälp och bra hjälp. Det är bättre att lägga krut på lektioner innan buset är befäst för att senare kanske bara ta 1ggn/vecka.

Tänk på att ston dessutom är intakta hormonmässigt och förmodligen kommer att testa dig livet ut, men de är bäst.

Lycka till
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hej

Har själv en solskens historia i min hästkrets, en 12 åring som fick en precis inriden 6-åring med hästokunniga föräldrar, kan det bli värre.
Flickstackarn grät efter varje ridtur, men var envis dom synden.
De tävlar MSV nationellt i hopp nu i dagarna.

Se till att Du får hjälp och bra hjälp. Det är bättre att lägga krut på lektioner innan buset är befäst för att senare kanske bara ta 1ggn/vecka.

Tänk på att ston dessutom är intakta hormonmässigt och förmodligen kommer att testa dig livet ut, men de är bäst.

Lycka till
Det är sant. Ston är bäst!
Får man dem på sin sida har man en vän för livet
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Jag ska inte hoppa på dig;)

I detta läget du är nu så finns flera alternativ.(Sälja,köpa nytt,bli medryttare bla bla vad de nu svarat)

Men i det läget du befinner dig nu så är mitt råd att ta hjälp.Du kanske kan få rida den andra hästen nån gång i veckan och låta den andra ryttaren ta din någon gång i veckan.

Ta kontakt med en tränare för man behöver alla (även toppryttare) någon som hjälper en framåt.

Du kanske kan ta privatlektion en gång i veckan samt betala för en tillridning 1 gång veckan (tränaren rider din häst).
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla!
Jag känner att jag verkligen måste ge svar på tal efter att ha läst den ena domen efter den andra.
För det första: Islandshästridskolan börjar snart och jag ska ta med mig min häst dit en gång i veckan och träna för instuktör.
Det andra: Min granne har ridit och haft häst i över 30 år och kommer att hjälpa mig mkt.
Det tredje:Jag har en veterinär i vänkretsen som även är hästägare själv som kommer hjälpa mig med allt inom det området.
Det känns olustigt att behöva skriva ett slags försvarstal till er, för jag är mkt väl medveten om vad jag gett mig in på och jag har en otrolig bakup runt omkring mig. Det ända jag ville ha var som sagt lite tips och råd från andra hästkunniga runt om i landet som kanske har andra kunskaper och fler råd än vad de runt omkrig mig har. Man kan väl aldrig få för mkt hjälp antar jag, men att bli så här nerrackad hade jag aldrig väntat mig. Jag kanske var otydlig med att beskriva vad jag hade för människor runt mig osv... Men nu vet ni.
 
Sv: Nybliven osäker hästägare behöver tips

Hejsan alla där ute!
Jag behöver all hjälp och tips jag kan få av er.
Jag har börjat rida som vuxen och har gått på vanlig ridskola i ca 3 år med uppehåll för barnafödande. När nu min granne byggde stall och jag fick möjlighet att äntligen(barndomsdröm) skaffa en egen häst blev jag överlycklig. Det blev ett islandssto 5 år som varit riden i ca 1 år. När hon först kom hem var hon lugn och snäll. Hon blev vän med hästkompisarna hon går med och allt var frid och fröjd. Vi har alltid varit två som ridit ut och hon föredrar att vara andrahäst och jag har låtit henne vara det.
Nu har hon varit hos mig ca 1 månad och nu börjar hennes hyss och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, det är ju inte något man lär sig på ridskolan.:confused::confused: Jag ska beskriva några ex så kanske ni kan råda mig:
När vi skulle rida ut och passerade ett äppelträd där äpplen ramlat ner på marken så körde hon snabbt ner huvudet och tog ett äpple.
Jag tog tag i tyglarna igen och skänklade på henne att fortsätta men då blev hon sur och började vrenskas och småbocka. Jag blev irriterad och skänklade på igen och försökte få upp hennes huvud men hon fortsatte med sina dumheter. Vad ska jag göra i denna situation?? Jag använder dressyrspö när vi rider ut men är osäker på i vilka situationer jag ska använda det.
En liknande situation är när man leder henne tex ut i hagen efter ridtur och hon kör ner huvudet och börjar beta och vägrar gå vidare. Manar jag på blir hon sur och kastar med huvudet och vid ett tillfälle stegade hon sig en aning. Hjälp!!!
Hon lyssnar inte alltid på hjälperna, hur ska jag göra henne mer uppmärksam och samarbetsvillig??
Jag hoppas ni har många bra tips och råd att ge mig. Jag tänker absolut inte ge upp. Jag ska börja på en islandshästridskola nu i höst och hoppas det kan hjälpa mig också.
Tack på förhand

:) Du har fått respons av Buke.

Men i alla fall. Du gör rätt som håller upp huvudet och löser situationen framåt när hon konstrar. Lägg på spöt som förstärkning i de lägen hon bockar. Fortsätter hon så försök distrahera henne. Ställa, böja, öppnor, slutor tempoväxlingar. Ston brukar vara damer med humör. :) Men tänk framåt.

När hon krånglar vid ledning så gäller det att känna direkt det är på gång. Precis när hon tänkt dra åt sidan. Ha lite att "ta med" ex kedja under hakan. Markera direkt du känner att hon är på väg, backa henne gärna något steg. Ge eftergift när hon lyssnar.

Med det kontaktnät du har runt dig så går det säkert bra. Åldern på hästen behöver inte avgörande. Vi har haft unga hästar som varit gudasnälla. Vi har även haft äldre "läromästare" som varit :devil:. Så huvudsaken är att du trivs med hästen som individ.

Norrland
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 948
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp