nybliven kattägare med lite problem :P

C

Criks Pacific

Har precis skaffat katt (igår :love:) och han fann sig väldigt snabbt tillrätta. När han kom hem så var det första han gjorde att äta och la sig sedan i mitt knä och ville kela. Så det kändes bra iaf :)
Men grejjen är att han blir fruktansvärt kelig och sällskapssjuk! Han ska vara med precis hela tiden, när jag diskade så stod han i princip i diskhon. Om jag går på toa och stänger dörren så skriker han..
Sen när man kelar med honom så vill han bara upp i ansiktet på en om ni förstår =P Jag tycker det är lite obehagligt, vill inte ha en katt som stryker sig i ansiktet.. Vet ni varför de gör så? Det var samma inatt när jag skulle sova, då var han bara runt mitt ansikte och jag flyttade på honom HELA tiden men han brydde sig inte..

Skulle verkligen vara glad för svar - är det något som kommer försvinna tror ni? Det blir lite väl intensivt ibland :crazy:

Sv: nybliven kattägare med lite problem :P

Du har haft katten i ett dygn och tycker redan den är lite överdriven??
Ursäkta, men trodde man tyckte överkeliga katter var hur mysigt som helst, speciellt första tiden man skaffat dem..
Inget illa menat, men jag blev chockad att höra det från ngn som skaffat sig ny katt.

Är det en kattunge eller vuxen?.
Den känner sig säkert osäker på miljön hemma hos dig eftersom den inte är van och söker därför trygghet hos dig.
Det kommer troligtvis att gå över, men en del katter är översociala och det kan ge med sig genom att skaffa en kattkompis..

Jag antar att det är en kattunge?
Det gäller isf en liten unge som har förlorat allt som tidigare var tryggt och nu måste han iaf finna någon relation han kan lita till så han klarar av att förhålla sig till den enorma omställningen det faktiskt är att flytta för en "baby".
Tror att det kommer släppa så småningom ju mer han känner sig trygg i sig själv och i hemmet. Men om han är överdrivet klängig även efter några veckor bör du nog överväga att skaffa honom en kompis då han kommer må dåligt av att vara ensam. Än så länge tycker jag dock inte att det är ett problembeteende, snarare ganska normalt förekommande så ge det tid.

Varför han vill stryka sig i ditt ansikte är för att han vill blanda lukter med dig, en social grej som ökar hans trygghet och hjälper mot stressen han troligen har inom sig.

Ha Ha

Mina katter är hopplösa på att försöka trycka upp arslet i näsan på mig. Jag vänder då bryskt på dem och vänder även "kardorna" ifrån mig. Nu begriper jag mycket väl att de menar väl, men jag vill inte lukta i baken och jag vill inte bli alldeles sönderstucken. Nåväl efter 6 år tycks de i alla fall ge upp att genast sno tillbaka åt det håll de vill vara.

Det är underbart med djur

Mvh Ptr

Du skaffade katt för sällskap? it goes both ways. Du vill ha nån som du kan gå och plocka upp och pussas med, samma för honom.
Att bli väckt av morrhår i näsan är jätte obehagligt, men jag tänker liksom att det är smällen man får ta och vara glad att hon älskar mig och vill vara med mig.

Lite synd att du missuppfattat din katter.

Det är nåt av det finaste man kan bli erbjuden av en katt, att få tillåtelse att lukta dem i ändan.

Visa katterna att du uppskattar gesten (jag brukar blåsa lite försiktigt, kan ej sträcka mig till att sniffa) och tacka för förtroendet.

Du har en helt normal katt:D

Om du velat ha en osocial katt kanske du borde lämna tillbaka den?

Vill du va ensam på toa ska du inte skaffa katt ;-).
Min förra katt höll på att riva ner huset om hon råkade vara inne när jag gick på toa å jag hade dörren stängd. Hon var till och med INNE i duschen när jag duschade!!! Hon ville alltid ligga på mina axlar och va med överallt. Promenader, japp. Åt jag mat, ja då satt hon bredvid osv.
Hon låg på min arm, under täcket, på nätterna. Tyvärr va jag tvingad att lämna bort henne av olika omständigheter, men hon är över 10 år idag och vill gärna vara med när jag träffar henne än (har kontakt med henne än) och lika där hon bor.
Katter är sociala djur, jag tycker att det är kul när nya missan är med och vill grejja. Hon är ju en del av familjen och hon är ju minst lika nyfiken som mina barn :-).
Du får nog acceptera att kissen vill vara nära dig, och ta det som en positiv grej, det gör jag när djur vill vara nära mig och de visar att de vill vara i mitt sällskap och trivs!!:love:

Självklart tycker jag att det är jättemysigt med en kelig katt! Hade inte önskat mig någon annan kisse i världen :love:
Hade katt även innan jag flyttade hemifrån och hon var inte alls kelig på samma sätt så det var därför jag blev lite fundersam så ni får inte tro att jag skaffar katt bara för att ha en. Tycker jättemycket om de och självklart är det roligt att jag fått en social katt :)

Tack för svaren, gjorde mig lite klokare :laugh:

Min katt är precis så som du beskriver, och lite till - jag ÄLSKAR det! :love: Han är mitt lilla gosehjärta över allt annat :love::love::love:

Jag tror ni kommer trivas ypperligt med varandra, men sätt redan nu gränser på vad som är tillåtet och var konsekvent med det. Ett nej är ett nej även om det alltid går att försöka :p
Min gör saker som han VET att han inte får, man måste ju prooova - speciellt när matte sover och det är frittfram.
När jag är vaken och han blir tagen på bar gärning ser han smått "ooops:ig" ut, och sedan sätter han sig så fint och ser så fruktansvärt oskyldig ut så det går ju inte att bli sur heller :D

Det roligaste är nästan när han ska jaga saker och han liksom gör ALLT för att visa att han minsann inte tänker attackera (tittar bort, tvättar sig, stryker sig mot mig eller något för att sedan *PANG!*) Nästan så jag lider med den lättlurade lilla saken han jagar :rofl:

Han går och lägger sig med mig, väntar tills jag har somnat och då far han upp och för ett jääävla liv. Lyckas somna om för det mesta och då sedan när jag vaknar på morgonen kommer han farandes och ska morgongosa! :love:

Var glad åt din fina katt, lär känna varandra och så kommer det bli jättebra!

Förresten - BILD!

Senast ändrad:

Vilken liten gosig kisse du har!! Precis en sådan skulle jag vilja ha. Som följer en överallt och bara vill ha kel. Det är ju SÅÅ mysigt.:love:

Jag hade en norsk skogkatt för ett par år sedan (snyft, hon blev överkörd..), och hon var precis som din kisse. Följde mej överallt. Ändå var hon vuxen när jag övertog henne, men bara såå kelen. Skulle "pussas" hela tiden.

SOM jag saknar henne..:cry:
Så i ditt ställe skulle jag vara glad åt en sådan dunboll. Hon kanske lugnar ner sej efter ett tag om du tycker hon är för efterhängsen.

Vill du va ensam på toa ska du inte skaffa katt ;-).
Min förra katt höll på att riva ner huset om hon råkade vara inne när jag gick på toa å jag hade dörren stängd. Hon var till och med INNE i duschen när jag duschade!!! Hon ville alltid ligga på mina axlar och va med överallt.

Ja, jag förstår inte vad som är så roligt med toaletten!
Fast din katt verkar mer extrem än min, för sitter i duschen medan man duschar gör hon då inte.:p Även om hon gärna lägger sig där precis efter duschen:) Sitta i knät medan man "utför sina behov" ska hon däremot göra.:D

Det är en kissebebis, låt den vara plåster på dig så länge den vill. Den kommer "lugna" ner sig så småningom.

När jag fick min första katt hade jag bestämt att den inte skulle få sova i min säng, för det tyckte jag verkade ofräscht. Han hoppade upp och jag knuffade ner osv tills jag somnade och han nöjt kunde lägga sig att sova på mig. Andra natten gav jag upp lite fortare för att tredje natten inte bråka alls med honom. Den fjärde natten gick jag och hämtade honom när han valde soffan framför sängen... ;)

Njut av myset medan du kan, för när/om det går över kommer du att sakna det.

Jag tycker du ska lämna tillbaka katten om det nu är så himla hemskt!

Jag har fyra katter och dom är inte alls sådana, men hade gett mycket för att få dom så översociala.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 870
Senast: AnneB
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 870
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 599
Senast: Shenzi
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 415
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka