Nyårsnatten

Sv: Nyårsnatten

En liten bit ifrån oss var det ett gäng hästar som blev skrämda av nyårsraketer/smällare och rymde från hagen. Dagen därpå hittade man dem i ett kärr en bit bort. Om jag inte minns fel avlivades en av hästarna.

Immer

:eek::cry: Fyy 17 va tragiskt... Jag är glad att jag har bra grannar som själva har hästar.

Har också erfarenhet av hästar som gått genom staketet och det var ingen liten hage! Hemskt! Kommer aldrig chansa och ha dem ute igen. Jättebra tips om CD:n, ska vi också prova!

okej, tack för tipset, blir hemma i nyår i vilket fall, så man iaf vet vad som hänt o hur de känt sig...
men kolla efter Cdn ska jag göra!:bow:

Mina hästar var ute i hagen förra nyår, shettisen blev mest skärrad - han sprang runt som en galning! Så jag gick ut, jagade honom tills jag fick tag på honom o sen var det klappaterapi o knäckebröd till alla tre. De blev faktiskt avsevärt lugnare bara av att ha mig där så jag stod snällt i hagen o kollade fyrverkerierna därifrån. Egna kan man ju glömma;)

Jag läste nånstans att man ska låta hästarna vara ute i hagen när man smäller fyverkerier.

Men det är kanske inte hjälper på riktigt raketrädda hästar..

Jag hatar nyår, ucsh!:mad:

men vfr hatar du de?man behöver ju inte smälla raketer de r ju ingen lag!:eek:

Nej, men såklart man inte smäller fyverkerier när man har häst! Jag menar ju att hästarna blir rädda när grannarna smäller.

gå och prata med grannensäg att de gärna får skjuta raketer.. bara de inte skjuter mot ditt stall.

säg det på ett vänligt sätt, så att du inte klagar på honom.. då blir det väl bara ännu värre

Senast ändrad:

Våra hästar brukar vara inne,men dem är inte så rädda,och våra grannar sjuter inte mot stall/hage.de är snälla dom!:smirk:

i ett stall där jag stått hade vi en häst som var livrädd.
vi fick ha radion på hög volym och stänga in henne i en box med galler så hon inte skulle hoppa ut.
men ändå sen direkt när man kom så va hon livrädd och hon hade skitit på väggar och fönster o överallt.hennes hjärtA DUNKADE SÅ HÅRT STACKARS HENNE .men då sköt grannana mot byggnaden så vi blev skitarga men nehe det va inte vår sak.fy fan

hej!

kanske att bomull i öronen kan hjälpa:idea:

Vi hade en hund som var livrädd för raketer. Han sprang ut och blev påkörd av tåget:( Det är så hemskt synd om djuren på nyår.

/M

min "fölis" 2,5 år gammal var jätte rädd för smällare i början. men nu har hon gått men en absolut total lugn häst. dom har skjutit vildsvin i skogen precis utanför hagarna å nu e hon van. lyfter bara huvet å kollar. dock så tar jag alltid in dom och sätter på radion å tänder för säkerhets skull.

Det smälls inget vid vårt stall. Grannarna har själva mjölkkor, katter, hästar och hundar. De som inte har djur vet vad som gäller och brukar vara väldigt förstående med sånt ändå.

Utanför och runt vårat hus är det dock rent för jävligt :crazy: Tre av de närmsta grannarna smäller, en av dem ca 5 meter utanför köksfönstret.
Vår hund är inte skotträdd och det är väl en jäkla tur, JAG däremot är skotträdd :angel:
Hade en hund som var jäkligt skotträdd men han finns inte mer. Honom fick vi lämna bort över nyår, han höll på att dö av rädsla när han var här hemma.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, vi har bara en granne som smäller, fast han bor rätt långt bort, så det brukar inte vara någon fara..

Stackare, vad jobbigt med raket rädda hästar ! Själv har jag sån tur att ingen smäller i direkt närhet till mitt stall, så hästarna brukar inte märka så särskilt mkt av nyåret.

Men jag tror faktiskt att du ska låta hästarna vara lite om du redan provat allt. Om du stressar uppp dig och ändrar på massa saker i stallet känner ju hästarna av att något är annorlunda och kan stressa upp sig på grund av detta. Men det måste ju vara svårt om hästarna blir rädda. Hoppas du hittar en lösning iallafall !

Vill du dämpa ljudet lite kan du set till så att det är tätt runt fönster och dörrar m.m. Kanske du kan öppna fönstret, lägga lite bomull mellan (så mycket det går) och stänga det och något liknande med dörrar. Stänga ventiler när det smäller som värst och dämpa lite mer men radion på lagom volym. Svart papp eller playwood framför fönstren för att hålla ljuset från raketerna ute och tända i taket kan vara en bra ide.
Jag har inte provat detta själv eftersom mina inte är så farligt rädda (ena stoet reagerar bara lite på ljudet) utan jag går upp till stallet, ger dem hö om de inte har kvar och står med morötter för att distrahera lite.
Försök att prata med grannarna, de måste ju inte sjuta över erat stall. De har tre väderstreck till att skjuta mot.
Hoppas att det går bra!

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 500
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774
A
Träning Hej Jag undrar om det finns någon som har lite råd att ge mig om min travare. Jag har haft henne i några månader. När hon kom till...
Svar
16
· Visningar
1 146
Senast: Aia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka