Nyårsnatten

H

Hallonkvist

Ute i god tid.
Vad kan man göra för att "dämpa" nyårsfirandet för raketrädda hästar?

Jag tänder upp hela stallet, har radion igång rätt högt samt hänger för fönstrena.Men det hjälper inte.Hade förra året huva på med bomull i öronen men det hade de skakat ut efter en stund.

Mina blev extremt rädda efter att grannen började skjuta sina raketer mot stall/hage och det small rejält. De blir så rädda så de får diarre och vandrar runt i boxarna som osaliga andra. Hjälp någon med tips?

Sv: Nyårsnatten

du har ju redan testat alla vanliga råd så det finns inte så mkt mer kvar att göra. annat än att droga hästarna...

och säg till dina grannar att man inte får skjuta mot byggnader! :mad:

Jag avskyr verkligen nyåret !
Men inte mina hästar ! Dom tycker det är kul när det kommer en massa fina färger på himlen ! Har jag däremot dom inne så blir dom oroliga !
Men å andra sidan är dom vana att vara ute.
Jag går aldrig på fester numer utan står och stirrar på mina hästar från 23.30-24.30 .
Jag avskyr det verkligen !
Hej från hambo

Jag läste nånstans att man ska låta hästarna vara ute i hagen när man smäller fyverkerier.

Men det är kanske inte hjälper på riktigt raketrädda hästar..

Jag hatar nyår, ucsh!:mad:

min häst är livrädd för raketer !! hon får panik då

Försök förklara problemet för grannen. Fråga om det är så viktigt att skjuta att h*n tycker att det är värt att djuren mår dåligt.
Jag har en hund med samma problem och att droga henne hjälpte dessvärre inte ett dugg.

Usch ja jag vet hur det är att ha raketrädd häst.

Min är fullkomligt livrädd oxå men jag klarade det förra året genom att täcka fönsterna med tjock papp som gjorde att det blev lite mer ljudisolerat. Sen var ljuset tänt och radion igång och bomull i öronen. Sen som vanligt stod jag där ute och kollade så han inte sprängde sig ur boxen som han har försökt vissa år.

Men han klarade det förra året, pappen för fönsterna gjorde susen! Så jag hoppas att det kommer fungera lika väl i år.

Vi har inte åkt hemifrån på nyår på 5 år då vi flyttade hit vi bor idag. Förr bodde vi mitt ute i skogen och där hördes inga raketer, just på nyår längtar jag verkligen dit igen!!
Dagarna innan nÿår och dagen efter nyår kan han inte vara ute i hagen för alla som tjuvsmäller, han blir totalt livrädd och flyr för livet.

Om jag hade varit som dig hade jag ringt veterinär och bett om recept på lungnande. Lycka till!!

det är inte direkt att rekommendera... mina har då alltid reagerat mer utomhus än inne och är hästen verkligen rädd så kan det hända hemska olyckor om den är ute.

var det inte förra året som en häst skrämdes av nyårsraketer, flög igenom stängslet och ramlade i sin panikfärd och bröt nacken?

Vart ligger stallet? Kan du inte snällt be grannarna dämpa på raketskjutandet? Kanske finns det någon lämpligare plats att skjuta rakterna? Man kan ju inte gärna säga åt de att låta bli, men det räcker väll att skjuta raketer i 10 minuter?

Tyvärr verkar det ju inte finnas något annat att göra eftersom du provat allt annat.

Att låta hästarna vara ute skulle jag aldrig göra. Men det är min personliga åsikt. I boxarna är de i alla fall ordentligt instängda...

Mina hästar har inga bekymmer med smällare men däremot reagerar de när himlen byter färg.
Nu går mina ute på lösdrift så de har tryggheten i flocken och ser allt som händer och nyårsnatten är riktigt lugn och skön.

Nu kanske du inte har möjlighet att ha dom ute under nyårsnatten, men ett tips är att täcka för fönstren och ha lyset tänt hela natten. För jag tror inte det är enbart mina som reagerar mer på ljuset än ljudet.

/M

var det inte förra året som en häst skrämdes av nyårsraketer, flög igenom stängslet och ramlade i sin panikfärd och bröt nacken?

En liten bit ifrån oss var det ett gäng hästar som blev skrämda av nyårsraketer/smällare och rymde från hagen. Dagen därpå hittade man dem i ett kärr en bit bort. Om jag inte minns fel avlivades en av hästarna.

Immer

*KR*
Jag vill inte ha dom ute då hagen går intill deras tomt ,dessutom så kan de inte komma undan någonstans när grannen står mitt i sin trädgård och skjuter. Så jag vill ha dom inne. Ska få fram papp till fönstrena dock.Och ska även inhandla "ryckhuvor" med örontussar.
Jag har inte tänkt vara oförskämd eller aggressiv när jag säger åt grannarna men jag ska ialla fall upplysa dom den saken är klar.

Mina berördes inte av smällande innan (grannen flyttade in för ca 7år sedan) men när grannen fick barn & dessa telingar kommit upp i åldern så har de börjat avfyra raketerna på sin trädgård och då den delen som ligger mot vår gård.Efter detta så har hästarna blivit mer och mer nervösa och panikslagna för vart år.De kan vara på andra sidan av sitt hus men då får ungarna och kärringen gå ut för att se och det är kanske det som är jobbigt.Vad vet jag.
Lugnande vill jag inte ge dom då stoet är dräktigt och vallacken gammal.Får fundera ut vad mer man kan göra i stallet tills denna "helvetes" natt inträffar.

Nej jag förstår att du inte vill ge dom lungnande när den ena är dräktig och den andra gammal.

Men prova papp för fönsterna och massa bomull i öronen, jag hoppas det kommer gå bra. Vi verkar bo på samma vis, grannar på nära håll...

Kommer du på ngt mer som kan vara bra för våra hästar så tveka inte och berätta för mig! Allt för dom ska slippa detta lidande med dessa j*kla raketer!

Usch vad jobbigt :crazy:. Tänkte på det där med att dem skakar ut bomullen, kan du inte köpa såna där "bollar" som travhästarna har, dem borde ju sitta bättre iom att dem ska sitta kvar genom nästan hela loppet? Vet inte vad dem kostar, men det kanske är värt det iom att dina hästar verkar bli så rädda?

Jag har mina ponnyer i utebox i år, första året. Har inte ens tänkt på det här med nyår, iofs brukar dem inte bry sig nämnvärt. Jag har dock tur, har hästarna i ett stall där det bara är ägaren + flera familjer i deras släkt som bor, resten av husen är sommarstugor. Så hos oss är det väldigt lugnt på nyårsnatten, väldigt skönt. Har inte ens behövt åka dit senaste två åren, stallägaren kollar hästarna trots att det inte smäller i närheten. Men i år lär jag väl åka dit, som sagt, två hästar i utebox för första året + en ny helt ny häst. Blir lugn nyårsnatt alltså :p

Mina erfarenheter säger det motsatta; att hästar i stall får mer panik än hästar i hagar. Men å andra sidan har vi aldrig haft en hage mindre än 3-4 hektar.

bollarna som travarna har brukar sitta bra...

själv är min häst van vid allt stök och stim som brukar bli när det är vallåkra träffen vid ridskolan osm han stog på innan han kom till mig så han får vara inne under nyår.. men jag kommer att vara där med honom..

Ska få fram papp till fönstrena dock.Och ska även inhandla "ryckhuvor" med örontussar.

Mitt tips är att du köper vanlig huvor (som man har på travet) sen gummiöron samt sätter bomull i öronen. Det är det som används på travet för att döva de hästar som behöver det mest!

Du har provat det som man "ska" göra, så det är nog bara att prata med grannarna och hoppas på att de förstår :(.

Jag har haft en häst som var helt hysterisk på nyårsafton. Ett år sparkade hon sönder två sidor i boxen, så jag chansade och släppte ut henne (hon kunde ju inte gärna stå i en trasig box med trasiga brädor = stor skaderisk). Hon sprang ett varv i hagen, sen stod hon och tittade på himlen - helt stilla :D.

Valeriana är ett alternativ till lugnande. Har ingen erfarenhet själv, men jag har hört (och läst här) att det är många hästar som det har fungerat riktigt bra på :).

ägg kartonger isolerar ljud rätt bra, vet inte hur man ska få upp det dock:) men det kanske går att sätta bakom pappen mot fönstret.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 500
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774
A
Träning Hej Jag undrar om det finns någon som har lite råd att ge mig om min travare. Jag har haft henne i några månader. När hon kom till...
Svar
16
· Visningar
1 146
Senast: Aia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur