Nyårslöften 2015

Singoalla

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att det här med nyårslöften varit ganska larvigt, det är alltid samma löften år ut och år in och ingen lyckas hålla dem. Men ju äldre jag blir ju mer ser jag charmen med det och faktiskt även hjälpen man får av en nystart. Jag själv har längtat efter just en sådan hela hösten, och ska därför tänka igenom mina löften till mig själv noggrant.

Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi skriver ner våra nyårslöften och peppar varandra! :) Vad har du för löften? Varför? Känns de realistiska? Jag brukar alltid planera en belöning till mig själv när jag utfört något tufft, vad har du för "morot"?

Jag har alltid tyckt att det här med nyårslöften varit ganska larvigt, det är alltid samma löften år ut och år in och ingen lyckas hålla dem. Men ju äldre jag blir ju mer ser jag charmen med det och faktiskt även hjälpen man får av en nystart. Jag själv har längtat efter just en sådan hela hösten, och ska därför tänka igenom mina löften till mig själv noggrant.

Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi skriver ner våra nyårslöften och peppar varandra! :) Vad har du för löften? Varför? Känns de realistiska? Jag brukar alltid planera en belöning till mig själv när jag utfört något tufft, vad har du för "morot"?
Mitt nyårslöfte är samma som de senaste åren, nämligen att jag ska lata mig mer. Jag har blivit mycket bättre på det, men det finns utrymme för ytterligare förbättringar.

Mitt löfte är att jag ska fortsätta utmana mig själv och inte backa när något kanske känns obekvämt, tro mer på mig själv, och att fortsätta träna på att göra det jag vill och inte vad andra önskar av mig, moroten är att det gör att jag trivs bättre med mitt liv och utvecklas som människa. Låter flummigt men det är något jag verkligen behöver bli bättre på och fortsätta jobba med ! :)

Förra året lovade jag mig själv att plugga spanska vilket jag inte höll alltför lång tid, men skulle jag ge ett nyårslöfte i år skulle det nog bli samma. Alternativt att jag ska vara snällare mot mig själv för det har jag varit dålig på nu under hösten.

Jag har två nyårslöften i år (eller nästa år kanske man säger?).

1. Ingen skärmtid (telefon, padda etc.) när barnen är närvarande, TV undantaget om vi tittar tillsammans.

2. Den klassiska - gå ner i vikt. Jag skulle må bra av att tappa sisådär 10 kg. Jag vill orka leka med mina barn.

Det första ska bara införlivas, det finns inga ursäkter. Andra ska jag göra allt jag kan för att klara av! :)

Har en enda gång haft ett riktigt nyårslöfte. Det var årsskiftet 09-10 då jag bestämde mig för att sluta röka. Har inte rökt en enda cigarett sen dess.

Sen har jag väl tänkt typ att jag inte ska dricka så mycket och så. Och det har jag inte heller gjort. Men mitt nyårslöfte i år får bli att inte dricka en droppe och leva så djur- och miljövänligt jag kan.

Mitt nyårslöfte är att bli mer egoistisk när det kommer till hur jag ska spendera min tid. I det ligger det i att kunna säga nej, som jag är jättedålig på.
Jag kommer byta stad i mitten av januari och det kommer nog hjälpa mig få den nystarten jag behöver för att kunna hålla mitt nyårslöfte.

Nyårslöfte: Mer kultur! Läsa böcker, gå på teater, operan, utställningar, museum. Senaste året har jag knappt gått på något, från att ha gått på en hel del. Målet är ett kulturevent i månaden :)

Mitt "nyårslöfte" är att göra mer av det jag mår bra av och mindre av det jag inte mår bra av, men känner en viss förväntan utifrån att jag bör göra. Mer konkret innebär det fler resor och fler sociala tillställningar - för det mår jag bra av :).

Jag ska bryta mitt sockerberoende och skärpa till mina ätvanor. Förhoppningsvis försvinner kilon på vägen, men jag tänker inte ha "banta" som fokus utan att leva mer hälsosamt.

Sen ska jag försöka bli mer aktiv. Är bipolär och blir lätt väldigt inaktiv när jag inte mår så bra, vilket leder till en ond spiral. Så försöka bli mer aktiv, t.ex. åka till stallet även när jag inte har lust egentligen. Det är ju roligt när man kommer dit.

Mer en planering än ett löfte och det är att börja yoga eller liknande som både ger styrka, smidighet och avslappning.

Sen hoppas jag det nya året blir bättre än det som nu går mot sitt slut.

Mitt enda nyårslöfte, som jag alltid lovar mig själv även om det är nyår eller inte, det är att mina barn alltid går först :)

2015 blir ett väldigt konkret sådant då jag byter tjänst för deras skull, det jobb jag vill ha passar inte just nu med min familjeroll.

2014 har varit ett märkligt år för mig. Första halvan deprimerande och hemsk, sedan händelserik och stressig sommar och en lugn och trevlig höst. Märkligt år fullt med miljoner med känslor att hantera.

Förra var att gå ner några kg. Jag vet inte om jag gjorde det, jag har gått upp några kg i alla fall. Förra var att jag skulle ge upp om det inte gick som jag ville med mina planer. Men det gjorde de ju.

Något jag tänkt på sedan jag flyttade hit är att jag har blivit lite folkskygg typ, jag kanske borde försöka vara bland människor mer? Som en riktig medlem av staden och inte bara någon som är "inflyttad och kommer flytta till Skåne igen". Jag har liksom inte vågat träffa folk.

Och vara modig mer. 2014 tog allt mitt mod. Allt mitt mod försvann när jag satte mig i bombnedslaget här med hunden och katten den 4 augusti 2014. Sedan fanns det inget mer.

Mina nyårslöften för 2014

Fortsätta att träna.

Prova på någonting nytt.

Boka en resa efter sommaren.

Sluta äta godis.

Jag höll alla utom den sista som har under november och december tyvärr har ökat. Dock tränar jag mer än vad jag gjorde under 2013 och det nya crossfit som jag provade har jag dessutom fortsatt träna och varit med i en nybörjartävling. Jag reste till Island efter sommaren och det var precis som jag alltid har drömt om.

Mina nyårslöften för 2015 måste jag fundera ett par dagar över.

Jag har som mål att under 2015:

- Läsa en bok av en Nobelpristagare varje månad.
- Bli en snabbare löpare (2014 var mitt enda nyårslöfte att springa 200 mil under året och det klarade jag med god marginal!).
- Utöva yoga minst två gånger i veckan.

Inte direkt ett nyårslöfte kanske, men vi har sagt att efter jullovet så ska vi ha en vegetarisk vecka. Vi ska dessutom försöka bli lite bättre på att laga nya rätter, så det blir nog en vecka med bara maträtter vi aldrig lagat förut strax efter det.

Sen har jag någon slags allmän ambition om att gå ned ett par kilo, försöker till att börja med bara att ändra på invanda mönster (Till exempel bli bättre på att bara äta saker jag verkligen är sugen på, inte bara typ moläta godis för att det står framme :o) så lite mer jobbande på det blir det väl också efter nyår.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 802
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar