Nyårsdessert

Fattar jag det rätt att det i princip är maränger och grädde med frukt? Känns som att man skulle behöva vara väldigt sparsam med marängerna och grädden då för att det inte ska bli sliskigt, typ 70% frukt?
Ja, fast det är väldigt mycket maräng, och så nån "curd" (citron i allmänhet som bryter mot det gräddsöta) i mitten. Många blandar även ut grädden med lemon curd. Och sen vräker man på ett berg av bär eller frukt. Jag gillar heller inte att skopa i mig massor med grädde (typ maräng Swiss eller vad det nu heter) men just Pavlovan funkar för mig för jag kan välja att ta mest av marängen och bären eller frukten.

Dessutom SER en fin Pavlova så magnifik ut!

Ja, fast det är väldigt mycket maräng, och så nån "curd" (citron i allmänhet som bryter mot det gräddsöta) i mitten. Många blandar även ut grädden med lemon curd. Och sen vräker man på ett berg av bär eller frukt. Jag gillar heller inte att skopa i mig massor med grädde (typ maräng Swiss eller vad det nu heter) men just Pavlovan funkar för mig för jag kan välja att ta mest av marängen och bären eller frukten.

Dessutom SER en fin Pavlova så magnifik ut!

Tips för marängsviss är att inte blanda ingredienserna. Man kan ha maränger, glass, grädde, chokladsås och ev. bananslantar i skålar för sig. Och så kan alla ta så mycket de vill av varje ingrediens :) ! Då kan man ju också spara resterna och behöver inte stå där med en hög smält marängsviss som man bara får kasta...

Tips för marängsviss är att inte blanda ingredienserna. Man kan ha maränger, glass, grädde, chokladsås och ev. bananslantar i skålar för sig. Och så kan alla ta så mycket de vill av varje ingrediens :) ! Då kan man ju också spara resterna och behöver inte stå där med en hög smält marängsviss som man bara får kasta...

En godare variant på marängsviss är med lemon curd istället för chokladsås och jordgubbar istället för bananer, det blir inte lika sliskigt och mycket godare tycker jag.

En godare variant på marängsviss är med lemon curd istället för chokladsås och jordgubbar istället för bananer, det blir inte lika sliskigt och mycket godare tycker jag.

Nä. Marängsviss MÅSTE ha chokladsås... ;)

Däremot gillar jag att göra marängtårta med lemoncurdgrädde och färska jordgubbar :) !

Chokladkaka med kolatäcke: http://www.leila.se/kladdkaka-med-lakritskola-och-flingsalt/recept/bakverk/index1,23.htm?id=3976 (lakritsen behöver man inte ha om man inte vill såklart men jag tycker det är vansinnigt gott).
Denna gjorde jag förra nyår bla och var väldigt uppskattad. Bättre än finrestaurang :)

Nu i helgen gjorde jag med denna (http://fairtrade.se/2015/11/tre-fantastiska-recept-till-chokladens-dag/) botten istället. Super om någon är gluten! Tycker denna kaka är fantastiskt då den blir genomkrämig och supergod.

Jag älskar glass, så jag hade gjort glasstårta eller glassbakelser. Till exempel vit choklad-, hallon- och limoncelloglass i tre lager på marängbotten, med figurer av vit choklad och lite färska bär på toppen. Hemgjord glass är ju godast, men det går såklart utmärkt att göra på köpt glass också. ;)

Vi har just förberett en fläderparfait som vi tänkte servera med passionsfrukt och vita chokladflarn. Rätt så enkelt att att göra, och friskt och gott.

Liknande trådar

Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
374
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama