Nyårsafton slutade med sorg

G

Grim

Vår nyårsafton fick ett innehåll som vi inte förväntat oss.
Vi hittade vår schäfer som är van att springa lös på gården liggandes nerkyld framför trappen mitt på dan.
Försökte få tag på jourvet som bara kunde slussa oss vidare till djursjukhuset i Skara.

Väl där krashade hunden helt och hade nästan obefintligt cirkulation,
förklarade helt klart varför vi inte fått upp hennes temperatur trots filtar och värmekuddar.
Efter ett ultraljud som visade vätska i buken och att hela hjärtsäcken var vätskefylld fanns inget att göra mer än att låta henne somna in. Hon somnade i våra armar vid halv nio tiden på kvällen.
Hon var i så dåligt skick att hon förmodligen inte klarat en narkos i alla fall.
Frisk på morgonen, död på kvällen.

Isa, vår älskade vän, blev 7 år och hade innan detta aldrig varit sjuk.
Hon var vår familjemedlem och vår trygghet (jag har en lite speciell
historia med ett väldigt våldsamt ex).

Det är den andra hunden vi förlorade 2004. På påskafton gick vår Grand Danois sönder i korsbanden för tredje gången och fick somna in 4 år gammal.

Ska man vara ironisk börjar vi få dåligt med sorgfria helgdagar. På vår
bröllopsdag för tre år sedan dog min svärfar... Usch vad jag låter bitter :cry:

Känns på ett sätt fjuttigt när det har hänt en så stor katastrof som lämnat på många människor skadade och döda men för oss är det en tragedi och vi lever nu i ett tillstånd av chock och förtvivlan. Sorgen är stor.

En väldigt enkel minnessida

Sv: Nyårsafton slutade med sorg

Stackare... tycker verkligen synd om dig! Självklart är du ledsen, man älskar sina djur precis lika mycket som vilken familjemedlem som helst!

Är det någon tröst är du inte ensam om att inte kunna sörja för de i Thailand. Jag kan det inte heller. Har man egna sorger kan amn inte sörja för andras. Så är det!

Hoppas du får ett fint nytt år i alla fall!

Jag kan väl bara säga att jag förstår hur du känner eftersom jag under 2004 förlorade 2 hästar samt bästa kompisens häst som fick avlivas. Vi får väl önska varandra gott nytt år och hoppas att 2005 blir bättre... :(

Usch vad tråkigt för dig/er. Har inte så mycket att säga mer än att jag verkligen är ledsen för er skull och hoppas att ni trots allt kan hitta några glädjeämnen framöver.

Lider med dig.
Vår gamling somnade in för gott på juldagen. Hon var iofs 13 år gammal och det var väntat att hon skulle ge upp vilken dag som helst.

Vad tragiskt!

Vad berodde vätskebildningen på?
Kan hon haft någon infektion?
Ätit något giftigt?
Cancer?

Man kan ju aldrig vara förberedd på något sådant.
Speciellt inte med en hund som tidigare på dagen verkat helt frisk.
Din sorg blir inte mindre för att tusentals människor är drabbade av "något mycket värre".
Alla har rätt att sörja fullt ut det som står den kärt!

Jag förstår hur du känner dig.
Fick avliva vår tik (blandras) nu i november hon blev 10 år och 2 veckor. Hon fick elakartad cancer med flera tumörer. En var nära att sprängas efter bara en veckas upptäckt. Hon hade också varit helt frisk hela tiden. Hon fick valpar för två år sedan. Som tur var så sparde vi dom två hon fick.
Vi har en schäfer som snart kommer att avlivas pga hälta och cancer. Fast det är inte lika elakartat. Hon blir 10 år i maj.

Min svärfar dog hastigt den 3 december. Så innan jul hade vi begravning.

Min dotters första ponny dog den 14 december. Fast hon blev iaf gammal 26 år. :)
Och sedan på allt annat kommer Asienkrisen. Fy vad det är jobbigt med alla mäniskoöden.

Hoppas verkligen att detta år blir lite bättre för alla.

Rose skrev:
Vad berodde vätskebildningen på?
Kan hon haft någon infektion?
Ätit något giftigt?
Cancer?
Veterinären nämnde ordet hjärttamponad, förmodligen var vätskan runt hjärtat blod.
Vi fick egentligen ingen klar diagnos, det enda veterinären med säkerhet kunde konstatera var att hon inte gick att rädda.
Hennes hjärta slog inte normala slag utan kämpade tappert för att hålla henne vid liv.
Blodprovet dom lyckades ta till slut visade normala värden förutom att hon var sur. -16 tror jag värdet var som förvisso inte säger mig så mycket men normalt skulle värdet ligga runt 0.

Tack alla för medkännande svar.
Det värmer verkligen.

Din sorg och saknad är precis lika stor som saknaden och sorgen de människor känner som har en anhörig död eller saknad i Thailand.

En stooor kram till dig!!
Förstår att det känns förjäkligt, jag vågar inte tänka på den dagen
då Hugo inte tassar omkring här längre :(

Så tråkigt!
Men det verkade ju som det gick fort i alla fall, så hon mådde bra in i det sista......alltid lika hemskt att förlora en familjemedlem!

:( *Skicka tröstkram!*
Vet hur det känns, iof var det några år sen våran jämthundstik lämnade oss men ändå. Och nu ska vi ta bort våran schäfer :( 6 år är han :(

hemlig skrev:
Så tråkigt!
Men det verkade ju som det gick fort i alla fall, så hon mådde bra in i det sista......alltid lika hemskt att förlora en familjemedlem!

Vi tröstar oss med att hon haft 7 bra år. Aldrig varit sjuk, kunnat springa fritt. Hon trivdes väldigt bra med livet som gårdshund på landet, älskade att vara med i stallet.

Känner med dig. Det är alltid svårt när ett älskat djur går bort.

Vi var helt knäckta för ett par år sedan. På 5 månader förlorade vi min älsklingskisse, våra två hundar 14 och 9½ år samt gubbens häst som han kamperat ihop med i mer än 10 år. Just då kändes allting svart, men livet går vidare. Så småningom kan man tänka tillbaks med mindre sorg och mer glädje över de år man har fått ha sin fyrbenta kompis.

Tidigare tyckte jag nästan det var lite väl sentimentalt, när folk på sina hemsidor gjort en "minneslund" över bortgångna djur. Men inte kunde jag sudda bort våra älskade familjemedlemmar från hemsidan, även om de inte fanns hos oss längre. Det kändes som jag bearbetade sorgen genom att göra en egen minnessida. (finns här)

Glimfeather skrev:
Stackare... tycker verkligen synd om dig! Självklart är du ledsen, man älskar sina djur precis lika mycket som vilken familjemedlem som helst!

Är det någon tröst är du inte ensam om att inte kunna sörja för de i Thailand. Jag kan det inte heller. Har man egna sorger kan amn inte sörja för andras. Så är det!

Hoppas du får ett fint nytt år i alla fall!

??? Har du ett begränsat antal sorger eller vad menar du?? Jag har oxå egna sorger men dom räcker åt andra oxå.

Ja min hund dog i våras och det var det värsta jag någonsin upplevt tror jag. Värre än när farmor och farfar dog.

Nej, jag har inte ett begränsat antal sorger. Jag menar bara att jag inte kan vara ledsen åt andra när jag själv mår pissdåligt över diverse saker. Att man inte ska ha dåligt samvete över att man inte kan sörja för andra när en stor sorg drabbar en själv. Hon skrev att det känns fjuttigt när en stor katastrof hände ungefär samtidigt, så behöver hon inte känna, menar jag. Förstår du?

Å era stackare.. *Stor cyberkram från mej o lilldogge*. Vad fin hon var, kunde tyvärr bara kolla snabbt på minnessidan, bara tjuter när jag läser sånt.. Hon har det bra i sin hundhimmel nu i alla fall... Leker kanske med vår schäferblandis som dog när han var 7 oxå.. :smirk: Har hål i hjärtat efter honom fortfarande.. Men många fina minnen oxå.. :love:

Senast ändrad av en moderator:

Vilken fin sida. Tårarna började rinna när jag läste om hundarna.. :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka