Nyår och lösdrift?

Alexandra_W

Trådstartare
Slog mig att det här nyåret blir hästarnas första på lösdrift (de har gått ute sen början på januari).

Jag har möjlighet att ta in på box, men de har inte stått uppstallade på ett år. Stått inne en stund nu och då, den ena tycks verkligen adapterat till lösdrift och brukar bocka och ha sig i boxen efter en stund för att påtala att han tycker det är dags att gå ut. Den andra bryr sig inte om han är inne eller ute.

Förra nyåret (och de innan dess) stod de inne med tänd lampa. Ingen brydde sig. Enda gång någon brytt sig har varit om det varit släckt då har de kunnat stå och glo mot ljusskenet (glespanel i stallet) som skymtats. Ljudet verkar de inte bry sig om. Ingen skjuter i själva byn, men det brukar skjutas någon km bort.

De har som varsina uteboxar/smålösdrifter, och är trygga och är gärna därinne både nu och då. (Nyss var jag ut och då låg den ena och sov i sin lösdrift).

Men nu när jag kom på att det var första året blev jag nojig över just det att det blir första året ute. Jag kan ju ta in, men då blir det ett "rutinbrott". Kanske är det lika bra ha allt som vanligt? Eller?
De får alltid (alla dagar på året) mat vid midnatt och så även på nyårsafton.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Sv: Nyår och lösdrift?

Alla mina hästar (olika grupperingar genom åren) som gått ute har struntat fullständigt i smällarna från närmsta grannarna. Kanske dom har tittat upp vid första panget men sen fortsatt med sitt.

Min klarade inte att stå inne och äta igår redan, så det blir ute som vanligt sen 11 år tillbaka.

Hästar är ett klaustrofobiskt flyktdjur, tror inte de blir lugnare instängda i trångt utrymme om det börjar smälla ;)

Vi har haft våra på lösdrift i 12 år och de är lugna, numera slutar de inte ens äta. I början rörde de sig tillsammans i flocken och var lite oroliga, men det la sig fort.

Rolle
IpL

Fast nu vet jag ju att de inte bryr sig inne, annars skulle jag ju inte funderat på det hela ens.

Extra besvärligt är att en flockmedlem hastigt ryckts ifrån dem idag, så flocken är inte som den var innan, och de märker av det. (Såklart) Sen om det påverkar vid ev smällande vet jag inte, men blir de rädda kommer nog den saknade märkas, det var den stabilaste (inte för de andra är några räddharar, men det finns ju grader av trygg och stabil med)

Bryr de sig inte inne så borde de inte bry sig ute om de känner till hagen och omgivningarna.

Rolle
IpL

Det gör de ju, känner till hagen etc. Och är helt trygg med sina lösdrifter. Skillnaden som jag ser det är att ute kommer de se skenet och raketerna, och det gör de ju inte inne.

Jag tar in. Från lösdriften ser man hela stan och alla grannbyars fyrverkerier och det brukar smälla rätt bra. Hade de varit ute hade jag velat vara där och hålla koll, inne vet jag att det är lugnt.

Jag tar in mina imorgon kväll. Det är möjligt att inte hästarna bryr sig om smällarna, de är ganska coola av sig, men jag vill inte oroa mig för att de eventuellt springer ut genom staketet.

Mina som går på lösdrift har varit ute i flera år och ingen reagerar något nämnvärt på fyrverkerierna eller smällarna för den delen. Det är till ock med så att om det är klart väder kan dom stå och titta på det och se ut som om dom uppskattade uppvisningen. Något nytt spännande som bryter av lite i vardagen med andra ord.
Jag tror att jag sett mina djur reagera mer på vanlig åska än på fyrverkerier. Men jag har turen att bo så att vi inte har det direkt inpå oss. Fast jag hade inte ens tänkt tanken att hästarna skulle bli rädda eller störda av det, innan jag läste om det buke för X antal år sedan.

Jag tar in mina på nyår, här fyrar dom av raketer så nära hagarna att man dagen efter hittar pjäser i hagen.

Det är svårt det där, men det beror på hur man bor. Jag litar inte på att det inte är folk som kanske får för sig att smälla hemma eller för nära hagen. Har vart med om mer än en gång att grannen helt plötsligt får för sig att dom vill smälla raketer trots granne med hästarna. Sånna man trodde var vettiga men det kan man aldrig lita på, därför så ställer jag hellre in så dom inte riskerar att springa igenom staket osv.

Ingen kommer smälla i byn, det är stensäkert. Bönder, som har eller har haft djur själva. De skulle aldrig komma på tanken.
Däremot skulle de kunna smälla 500 meter bort - har inte hänt på över tio år, men där är inte samma garanti.

Brukar skjutas "på andra sidan skogen" (1 km), man hör men dovt. Är det klart ser man över trädtopparna med. Är det mulet eller dimmigt ser man inte alltid något.

Jag provade att ha hästarna inne förra nyår. Mina "kära" grannar avfyrade sina skitraketer precis utanför och hästarna svettades och trampade runt, jättestressade i sina boxar. Jag tänker ha dem ute i hagen i morgon där de känner att de kan röra sig. De var ute året innan och då var de lugna. Tror de vill känna sig fria.

Våra har gått ute å nyår. Min ena har gått så 2 eller 3 år. Inga problem alls!
De gick i storflock på runt 30 hästar. Ingen brydde sig direkt. Min kollade lite. Men inget spring..

Det har annordnats fester med fyrverkerier en bit bort också. De har då på sin höjd samlats och ställt sig och glott. Men inget mer är så har skett.

Jag visste att flocken var coola(polo-hästar och något halvblod som präglats av dem ;)) och min var rätt ung då han sattes in bland dem. Så jag var rätt säker på att han pga det och sitt lynne mest bara skulle glo och sen göra som övriga, dvs inget.
Så blev det.

Mina är inne i natt och några nätter framöver. Den ena blev skrämd för 3 år sen av en idiot som brände av ett helt harang av raketer och smällare rakt över hästhagen :rage: skadan var skedd innan jag han ingripa. Hon avskyr box i vanliga fall men står i box nu från skymningen till tidig morgon och bomull i öronen dygnet runt just dessa dagar och det funkar. Hon har enorm respekt för staketet men kan hoppa över det och hon blir hysterisk vid mörker och smällare så ute är inget alternativ för oss. Mina andra två bryr sig dock inte alls men får stå inne som sällskap.

Vi har vanligtvis våra ute men då underlaget just nu är under all kritik (is, is och åter is) och inte alls liknar en norrländsk vinter får den oskodde stora problem om han mot förmodan skulle bli rädd och vilja springa. Så i år får de stå inne...

Mina hästar får komma in tidigare än vanligt p.g.a. allt skjutande i byn. Unghästen tycker visserligen, att det är spännande och blir inte rädd, men mamman springer som en galning. Onödigt, när det bitvis är halt i hagen, och hon är snart 20 år. De närmaste grannarna skjuter inte längre, eftersom de har skaffat hundar och hästar. 08:orna har flyttat härifrån, så nu är det rätt lugnt. Tuffa schäfertiken bryr sig inte öht.:D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästhantering Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha alla era tips på hur man ska förbereda sig inför nyårsafton, plus lite specifika tips på hur jag...
Svar
2
· Visningar
647
Gnägg Detta blir första nyåret med hästen och första på lösdrift för oss båda. Stallet är precis vid ett samhälle och de brukar smälla en hel...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 438
Senast: Buck
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka