Nya viktregler för bil och släp

Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jo, om man har för stark bil så är det ett problem... Vår optimala "dragbil" har 20 kg för hög totalvikt för att kunna dra hästsläpet på vanligt körkort. Med den gamla 745:a vi tidigare hade (varianten med klenaste motorn) var det däremot fullt tillåtet att dra samma släp. Trots att det verkligen var på gränsen att bilen orkade med. Vad som är mest trafiksäkert, en bil där man knappt märker av att man har ett släp kopplat eller en bil som får plåga sig uppför varje backe, det säger sig väl självt...?!

Observera att det i detta fall inte spelar någon roll om släpet innehåller en eller två hästar - det är totalvikten för ekipaget som överskrids. Och då blir det olagligt även om man bara skulle köra en ensam falabellaponny i släpet!

Registrera ner vikten på släpet då, så är det inget problem:D

jag tycker det är bra om de släpper på reglerna. det borde vara helt fritt att köra med släp tycker jag. :angel: Jag är mkt bra på att köra med släp men har varken lust eller råd att slänga ut flera tusenlappar (och timmar i tid) på att ta be kort.

Jag är däremot väldigt dålig på att backa med släp (fast inte så dålig att jag behöver be om hjälp :angel: ) , men det är ju ganska irrelevant eftersom man ska köra ekipaget framåt och inte bakåt på vägarna.

Med det argumentet du har så kan vi ju lika gärna ta bort körkortet helt i så fall?
För jag kan hitta mycket annat roligare som jag gärna hade lagt dom pengarna, och köra bil kan jag ju...

Och kan du nu det så bra som du säger, då är det ju bara till att skriva och köra upp, och då handlar det ju inte om varken så mycket pengar eller tid längre.

/Camilla

*knapplån
Jag tycker att det snöas in lite mycket på att det bara handlar om vikter, backning och huruvida man är en bra förare eller inte.
Om vi bara pratar hästtransporter så har jag en viss förståelse för detta men man kanske ska tänka lite längre.
Ett släp är så mycket mer än en hästtransport och kan faktiskt kräva lite kunskaper för att kunna framföras på ett säkert sätt.
Av alla er som har B-kort, hur många av er har kunskap om tex lastsäkring,
hur man säkrar en last och vilka regler som gäller för säkringen?
Hästen kan man ju sällan ställa på mer än ett sätt men om jag tar en flakkärra som jag ska lasta x antal lastpallar på så blir det en annan femma.
Hur många skulle kunna ta min 9 meters husvagn och lasta den full med rätt fördelning av vikten utan att kultrycket blir fel?
Hur många vet vad ett N-värde är och vad det innebär?
Min personliga åsikt är att det skulle krävas utbildning för ALLA typer av släpvagnar oavsett vikt men det är ju bara min åsikt :)

Då kanske man som yrkesschaufför (och även övriga förare) slipper sitta med hjärtat i halsen varje gång man möter en personbil med ett släp som woblar 1m åt varje håll bakom bilen, bara för att de inte kan lasta rätt och hålla rätt hatighet med ekipaget:idea:

Kostnaden är inte onödig, kostnaden är för hög för mig. Teoretiskt sett skulle jag säkert kunna spara, men de där tusenlapparna brukar gå åt till mer akuta saker.

Mitt andra resonemang var bara ett mot argument mot folk som mer eller mindre idiotförklarar folk utan be kort.

Du uppfattar det fel. Poängen är att om man lägger ut 3-4 000 i månaden så har man inte alltid RÅD att lägga ut den summan på nåt annat.

Nej det tycker jag inte. Regler osv är ju rätt viktigt att kunna.

Och det kostar som sagt ändå tid och pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka