Nya viktregler för bil och släp

Sv: Nya viktregler för bil och släp

Backa rakt bakåt ett par meter?! Var bor du någonstans som kan göra så, överallt?!

BE-behörighet kostar, javisst, men inte på långa vägar så mycket som en vanligt B A C eller D kort gör... Så att lägga till ett par tusen för att veta att man verkligen kan framföra sitt ekipage och veta att man Behärskar de måste ju kännas tryggt?!

Eller är de så många som är så självgoda att de tror de kan så pass bra att de inte behöver ta BE utan kanske lastar i för mycket i sina trailar, eller köper större bil, bara för att de tror att de är säkrare... Ju större bil, desto större vikt hamnar i rörelse, ju större vikt i rörelse desto mer kunskap krävs...

Synd bara att många tror sig veta men när det kommer till kritan...

Det är ju bara att scanna igenom Buke så ser man alla "hur mycket får jag dra" trådar. När folk inte ens klarar av att läsa sina egna registreringsbevis men fortfarande hävdar att de är minsann skitduktiga på att köra släp och inte behöver BE.... konstigt att det rullar så många olagliga kombinationer på vägarna :cool:
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Och var bor du där man måste backa i snirklar regelbundet när du kör på väg?
Jag menade knappast spikrakt bakåt, men att backa typ slalom är ju ingenting som tillhör vanligheten i trafiken!

Visst kostar det mer än vanligt körkort, men vanligt körkort är ju ändå en sak som man "måste" ha. Be kort är ju sällan en nödvändighet.

Och att man Inte har be kort säger ju faktiskt ingenting om hur vettigt man framför en transport i trafiken. Jag kör bra mkt vettigare än vissa som har be kort.
Och att man Inte har be kort innebär ju inte per automatik att man kör olagligt.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det är väl av just den anledningen folk sällan har råd med att slänga ut flera tusenlappar på ett kort. ;)
Med tanke på hur fyra de flesta hästar är i drift så är det ju inte alltid så "bara" att lägga ut pengar.
Själv ser jag det definitivt inte som ngn investering då det finns transporter som jag kan köra med min bil.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Klart det är mycket pengar men med tanke på vad folk slänger ut på sina hästar så är det inte en dålig investering om man kör mycket. Jag har ruggigt dåligt med fritid men en lördag kan jag undvara, det handlar om prioritering helt enkelt. För mig är det viktigt att även i framtiden kunna transportera min häst på ett säkert sätt (med starkare och tyngre bil) för andra är annat viktigare. Jag hävdar dock fortfarande att vare sig man har B eller BE så bör man kunna backa mer än en meter rakt bak, det är faktiskt bara att öva.

Jag tycker inte det är nån investering alls. Det enda som händer är att jag får ett skriftligt bevis på ngt jag redan vet.

Och jag säger fortfarande att jag KAN backa, men jag är dålig på det. Med en bil är det ju bara att trycka gasen i botten och svänga runt, med släp måste jag tänka lite mer.


Btw så vet jag flera st genom åren som kört olagligt TROTS att de haft be kort. :eek:
Så ett kort ökar ju uppenbarligen inte kompetensen hos förarna. ;)
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Btw så vet jag flera st genom åren som kört olagligt TROTS att de haft be kort. :eek:
Så ett kort ökar ju uppenbarligen inte kompetensen hos förarna. ;)
Eftersom du vet flera som kört olagligt trots BE så drar du den generella slutsatsen att den utbildningen inte höjer förarens kompetens?

Den argumentation du använder brukar användas av de som menar att körkort överhuvudtaget - för bil eller mc - är onödigt. Jag köper den inte. Inte heller att den stora kostnadsmassan i samband med hästägande är ett argument för att inte ha råd med de körkortsbehörigheter som kan behövas.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Eftersom du vet flera som kört olagligt trots BE så drar du den generella slutsatsen att den utbildningen inte höjer förarens kompetens?
Nej. Jag bara förtydligar att liksom det finns förare UTAN kort som faktiskt kan köra, så finns det förare MED kort som kör dåligt och/eller olagligt.


. Inte heller att den stora kostnadsmassan i samband med hästägande är ett argument för att inte ha råd med de körkortsbehörigheter som kan behövas.
Och var ligger det konstiga i det? Att du har råd att lägga ut 3-4000 "bara sådär" innebär inte att alla andra får fram de pengarna lika lätt.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Delvis kl.

Man kommer ju dock att behöva genomföra ett provmoment på något sätt ändå, om jag förstått det hela rätt. Så visst, BE kostar ett par tusenlappar, mitt kostade ca 2300kr.
MEN, risken att det kostar minst lika mkt för detta nya "prov" inkl eventuell hyra av ekipage finns ju och då har man ändå en lägre behörighet än om man skulle tagit BE-behörighet enligt gällande regler.
Tror knappt att staten kommer sponsra alla släpkörare med gratis "provmoment" och fritt lån av ekipage.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jaha, då får vi som har släp som väger över 750 kg ta e-behörighet då. Har ett släp som väger 840kg (Boj) och som jag får i dagsläget köra med b-kort med min gamla v-70. Eller så får jag byta bort mitt kära släp till något lättare.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

*kl*
Jag tycker att man inte borde få köra släp överhuvudtaget på B-körkort utan det borde vara ett körkort för bil och ett körkort för släp, på så vis vet man att alla som är kör med släp på vägarna har körkort för det dom kör.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Och var ligger det konstiga i det? Att du har råd att lägga ut 3-4000 "bara sådär" innebär inte att alla andra får fram de pengarna lika lätt.

Fast det är ju inte "bara sådär" att kostnaden kommer som en överraskning förutsatt att man tycker att det är en bra grej att ha BE. Ett körkortstillstånd gäller i fyra år. Det innebär gott om tid att spara ihop pengarna samt att man kan öva ingående moment med sitt eget eller lånat ekipage så kanske man inte ens behöver en lektion om man nu redan kör så bra. Då är det bara provet som kostar. Vill man så går det. Men du tycker ju att det är en oviktig behörighet så då är kostnaden naturligtvis onödig, men att detta är ju DITT val och inte generellt.

Vad gäller ditt andra resonemang så kan vi lika gärna ta bort all körkortsbehörighet. Jag träffar på idioter i trafiken varje dag så ett B-körkort ökar uppenbarligen inte kompetensen hos förarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jaha, då får vi som har släp som väger över 750 kg ta e-behörighet då. Har ett släp som väger 840kg (Boj) och som jag får i dagsläget köra med b-kort med min gamla v-70. Eller så får jag byta bort mitt kära släp till något lättare.

Fast 750 kgs-gränsen avser väl totalvikten? Lätt släp = totalvikt max 750 kg? Eller har jag fattat fel?
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Och var ligger det konstiga i det? Att du har råd att lägga ut 3-4000 "bara sådär" innebär inte att alla andra får fram de pengarna lika lätt.
Jag uppfattar det som att du menar att det är lättare att lägga ut 3000-4000 varje månad än att göra det en gång. Där går våra åsikter nog isär helt enkelt.
Jaha, då får vi som har släp som väger över 750 kg ta e-behörighet då. Har ett släp som väger 840kg (Boj) och som jag får i dagsläget köra med b-kort med min gamla v-70. Eller så får jag byta bort mitt kära släp till något lättare.
Nej, som jag uppfattar propositionen kommer det inte att bli någon skillnad i ett fall som ditt så länge som den sammanlagda totalvikten (bil+släp) inte överstiger 3500 kg. Det är i de fall som den sammanlagda totalvikten överstiger 3500 kg men inte 4250 kg som det föreslås ett krav på extra prov (och/eller utbildning, men regeringen föreslår enbart prov), om släpets totalvikt överstiger 750 kg.

Litet klargörande; förslaget om nya bestämmelser grundas, åtminstone för svensk del, inte på några som helst praktiska eller trafikrelaterade omständigheter eller diskussioner, utan handlar uteslutande om att anpassa svenska körkortsregler till det s.k. tredje körkortsdirektiv som Europaparlamentet beslutat införa.
Regeringens proposition till riksdagen är ganska omfattande och rör en hel del olika körkortsfrågor. Den som är intresserad av fakta istället för spekulationer läser förslagsvis propositionen här.
En del i propositionen innebär bl.a. att BE-behörigheten vingklipps och begränsas till släpfordon med maximalt 3500 kg totalvikt. Det blir alltså den högsta tillåtna släpvagnsvikten för något fordon registrerat som personbil eller lätt lastbil. En negativ förändring, men knappast något som påverkar särskilt många. Alla släpfordon tyngre än så som jag har sett i hästsammanhang har dragits av fordon registrerade som tunga lastbilar.

Detta är en typ av förändringar som Sverige som EU-medlemsstat (och framför allt inte vi som medborgare) inte har några större möjligheter att
påverka - det är bara att bita i kudden och slappna av. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya viktregler för bil och släp

jag behöver inte backa sicksack men jag kan de nästintill med förbundna ögon... För jag har tränat, på eget bevåg, för jag anser de tillhör...

precis som att fickparkera med bil, jag gör de ytterst sällan men när de väl behövs så kan jag...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Och var bor du där man måste backa i snirklar regelbundet när du kör på väg?
Jag menade knappast spikrakt bakåt, men att backa typ slalom är ju ingenting som tillhör vanligheten i trafiken!

Nja, jag har många gånger fått backa med hästsläpet då jag fått köra vägar där det inte går att mötas. Fått backa till det funnits lämplig mötesplats, och det kan vara både genom svängar och runt hinder. M e m slalom. Även i stadstrafik har jag fått backa i snirklar, med släp.

Nu är det inget som kommer på körprovet för BE (körning rakt fram, backa in i ficka och backa rakt bak), men självklart ska man kunna backa runt hinder med släp - OM man väljer att köra med släp. Och det är ett ansvar man har oavsett om man har B eller BE - att inte framföra ett fordon man inte kan hantera i trafik och de situationer som kan uppstå i trafiken.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

*kl*

Jag har ju fattat det som att nya regeln innebär att man bara "höjer" 3,5 tons regeln ? Innan kunde man inte ta en minivan på 2000 och köra 2000 släp då det blev 4 ton... Och fordonskombinationen får ju inte överstiga 3,5 som det sett ut nu. Men som jag "förstått" så ska man med den nya höjda vikten möjliggör att kunna köra just den där minivanen med 2000 släp på Bkort. Så man slipper ta BE för att köra en större "ekipage" ... FORTFARANDE gäller ju vad BILEN får dra som gräns uppåt, och de både innan och efter regeln. En 1200 kg bil kommer fortfarande bara få dra 1200 släp (= 2,4 tons ekipage) En 1500 bil fortfarande bara 1500 släp MEN som sagt med Bkort efter ändringen få köra en 2000 bil med 2000 släp...

Eller har jag missat nåt ?

Ang backning eller inte så spelar de rent krasst ingen roll om man har B eller BE, TRÄNAR man inte kan man oftast inte backa oavsett !!!
Lite som att cykla, kan man inte cykla kan man inte, har man däremot tränat upp att cykla är det skitenkelt ;)
Det innebär dock inte att jag tycker de e ok att köra bil utan körkort bara för att man "kan köra bil" ;)
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jag tycker faktiskt att det skulle krävas ett prov för ALLA som ska köra hästtransport med levande djur i, för så många plantor som är ute och far på vägarna är skrämmande, har hänt betydligt mer än en gång att jag fått hjälpa folk att backa loss ur för dom besvärliga situationer :(. Ett hästkörkort kanske skulle vara på sin plats så att alla som ska transportera häst har samma grundkunskap, som tex lastning, transportering, körteknik, backning osv sen kunde vikterna ha mindre betydelse....

En gång kom jag med traktorn och lastbilssläp med halmbalar som tog upp hela vägen det gick inte att mötas på den smala grusvägen och jag såg skräcken i tjejjen bakom ratten på bilen med hästtransport bakom. Hon hade fri väg bakåt och två vägar att backa upp på för att komma undan men istället utbrast hon i panik "jag har aldrig backat ett släp förut, det här är första gången jag kör släp!" jag gick bredvid bilen och lotsade henne runt så lyckades hon med lite hjälp backa undan släpet så pass att jag kom förbi med mitt spektakel ekipage :P Men herrejesus HUR kommer man på tanken att sätta sig i en bil med ett släp bakom och i det här fallet dessutom en okänd nyinköpt häst i och köra iväg utan att ens ha med sig någon erfaren förare????? Innan jag kände mig säker hade jag alltid med mig pappa eller sambon antingen att köra eller bredvid för att kunna byta av om det krånglade till sig (dock har jag kört traktor sedan 13 års ålder) skrämmande tycker jag, eller en del som kör som blådårar med en stackars kracke farandes i släpet :O Tror inte att det här nya förslaget kommer att förbättra någonting alls...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Häromdagen blev jag omkörd när jag låg i 110 km/h på motorvägen. Den som körde om hade en mindre Toyota med ett gammalt enkelaxlat Umesläp. I släpet stod två normalstora halvblod.

De kom alltså inte UNDER 130 km/timme. Känns ju säkert och bra. Väldigt komfortabelt för hästarna också, kan jag tänka.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Tror inte att det här nya förslaget kommer att förbättra någonting alls...
Det tror inte jag heller men det är ju som sagt inte heller avsikten utan det handlar i princip uteslutande om EU-formalia.

(Däremot gillar jag din tanke om krav på lägsta kunskapsnivå, ett slags kompetensbevis, för att frakta djur även i liten skala. En utbildning som t.ex. baseras på en genomgång av SJVFS 2010:2, antingen i studiecirkelform eller som egenstudier, och ett enkelt prov. Möjligen inriktat specifikt på hästar. För de flesta skulle det säkert inte vara något problem, och för många skulle det inte innebära någon kunskapsökning. Däremot skulle det kunna höja medvetandet och kunskapen hos de med sämst koll. Att göra ett sådant kompetensbevis till obligatorium tror jag vore enda möjligheten att nå den gruppen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det tror inte jag heller men det är ju som sagt inte heller avsikten utan det handlar i princip uteslutande om UE-formalia.

(Däremot gillar jag din tanke om krav på lägsta kunskapsnivå, ett slags kompetensbevis, för att frakta djur även i liten skala. En utbildning som t.ex. baseras på en genomgång av SJVFS 2010:2, antingen i studiecirkelform eller som egenstudier, och ett enkelt prov. Möjligen inriktat specifikt på hästar. För de flesta skulle det säkert inte vara något problem, och för många skulle det inte innebära någon kunskapsökning. Däremot skulle det kunna höja medvetandet och kunskapen hos de med sämst koll. Att göra ett sådant kompetensbevis till obligatorium tror jag vore enda möjligheten att nå den gruppen.)

Trodde man behövde kompetensbevis även som "hobbyryttare" i vissa fall men de verkar som om de tagit bort det (kollade på http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html)... Men även den kompetensutbildning som finns är ENDAST teoretisk...
Som sagt att lära sej köra med transport handlar enligt mej enbart om träning och åter träning... Och för att träna med transport måste man ju KÖRA transport... Och backning sker ju oftast (OBS OFTAST) med tom transport = ingen häst kommer till skada !!!

Jag hänger nog inte så mkt upp mej på hur andra kör sina hästar på samma sätt som ni "gör"... men vanliga "svenssons" som inte kan köra BIL ... Don't get me started !!!!
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

*knapplån
Jag tycker att det snöas in lite mycket på att det bara handlar om vikter, backning och huruvida man är en bra förare eller inte.
Om vi bara pratar hästtransporter så har jag en viss förståelse för detta men man kanske ska tänka lite längre.
Ett släp är så mycket mer än en hästtransport och kan faktiskt kräva lite kunskaper för att kunna framföras på ett säkert sätt.
Av alla er som har B-kort, hur många av er har kunskap om tex lastsäkring,
hur man säkrar en last och vilka regler som gäller för säkringen?
Hästen kan man ju sällan ställa på mer än ett sätt men om jag tar en flakkärra som jag ska lasta x antal lastpallar på så blir det en annan femma.
Hur många skulle kunna ta min 9 meters husvagn och lasta den full med rätt fördelning av vikten utan att kultrycket blir fel?
Hur många vet vad ett N-värde är och vad det innebär?
Min personliga åsikt är att det skulle krävas utbildning för ALLA typer av släpvagnar oavsett vikt men det är ju bara min åsikt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp