Nya viktregler för bil och släp

Nooneyouknow

Trådstartare
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=48499

Är det bara jag som tycker detta är fullkomlig idioti?!

De vore ju en ide att införa en behörighet där du inte får köra trailer eller släp utan den! Sen om du skaffar behörigheten så kan du lasta och köra "alla" vikter och kombinationer (Nuvarande BE)...

Det finns så många som kopplar på trailer och lastar in hästen, men har egetnligen INGEN aning om vad man ska tänka på, hur man ska köra, vilka konsekvenser de finns. (Titta bara på hur många de är som inte ens kan backa med sina ekipage!)

Det vore ju bra mycket bättre för säkerheten och för djurskyddet...

Strama åt en sådan regel istället för att "släppa efter"...
Då skulle de ju inte bli "problem" med överlast i samma utsträckning...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Körkortsdirektivet och körkortsregler har inte ett smack med djurskydd att göra så den aspekten kan man lämna därhän. Frågan är om man på enbart B-behörighet skall få framföra ett ekipage på 4,2 ton. Jag tycker det är tveksamt men man får ju redan köra fyratonsbilar på B-behörighet förutsatt att bilen ifråga är reggad som personbil (t.ex husbilar). Sak samma men fortfarande starkt tveksamt i mina ögon.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det är väl jättebra att man får köra mer.
Då kan man ha en bättre (tyngre) bil vilket ökar säkerheten för hästen på vägen.
Håller med om att många är kassa på att köra och backa med släp men då får man väl lägga in det när man tar vanligt körkort. Man får ju köra släp med B nu också och det borde man träna på redan från början.
Jag tog körkort ett år sedan och började övningsköra med släp tidigast möjligt (17,5 år) och har inga problem att varken köra eller backa med släp. Bara man vill bli bra på det så kommer man bli det. Jag ville kunna åka på träning utan att ha med mamma och då måste jag köra med släpvagn.

Många som tar BE tar inte några lektioner. De är folk som har kört några/många år och lärt sig av erfarenhet. Då lär de sig inte endå inte av en expert exakt hur man ska köra.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

jag tycker det är bra om de släpper på reglerna. det borde vara helt fritt att köra med släp tycker jag. :angel: Jag är mkt bra på att köra med släp men har varken lust eller råd att slänga ut flera tusenlappar (och timmar i tid) på att ta be kort.

Jag är däremot väldigt dålig på att backa med släp (fast inte så dålig att jag behöver be om hjälp :angel: ) , men det är ju ganska irrelevant eftersom man ska köra ekipaget framåt och inte bakåt på vägarna.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Men om du är bra på att köra, vad skulle då kosta så mycket i BE-kortet? Det som kostar är ju körlektionerna.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Min pojkvän tog BE nyligen och bara en kontrolllektion. Det blev flera tusen ändå. Som jag tex hellre lägger på min häst än på ett kort.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

det borde vara helt fritt att köra med släp tycker jag.
I praktiken är det ju rätt så fritt. De allra flesta som transporterar en (1) häst, vilket torde vara de allra flesta, är inte särskilt begränsade av de nuvarande reglerna.

Min uppfattning är att det inte finns någon anledning att ändra på släpvikterna, utan att nuvarande regler fungerar bra. Att många överlastar beror inte på att reglerna är fel...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Fast om man inte kan backa med ett fordon har man inte på vägen att göra. Det kan dyka upp så många situationer där man måste kunna backa. Det tillhör liksom grundläggande körkunskap.

Jag håller på med BE-kort och kommer ta en dubbellektion (90 min) som kostar 800 kr där de kollar av att allt sitter inför körprovet. Teorikursen koster en lördag i tid och kostar 1300 inkl. litteratur och då är jag lat som köper allt rakt av. Beg. på nätet är litteraturen betydligt billigare. Om jag sen vill långa ekipage till uppkörningen kostar detta 900 kr men jag kan lika gärna köra mitt eget ekipage då det uppfyller kraven.

Summa sumarum: en lördag + 90 min samt 2100:- i tid- och pengaåtgång för utbildningen. Inte mycket att bråka om tycker jag.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

I praktiken är det ju rätt så fritt. De allra flesta som transporterar en (1) häst, vilket torde vara de allra flesta, är inte särskilt begränsade av de nuvarande reglerna.

Min uppfattning är att det inte finns någon anledning att ändra på släpvikterna, utan att nuvarande regler fungerar bra. Att många överlastar beror inte på att reglerna är fel...

Jo, om man har för stark bil så är det ett problem... Vår optimala "dragbil" har 20 kg för hög totalvikt för att kunna dra hästsläpet på vanligt körkort. Med den gamla 745:a vi tidigare hade (varianten med klenaste motorn) var det däremot fullt tillåtet att dra samma släp. Trots att det verkligen var på gränsen att bilen orkade med. Vad som är mest trafiksäkert, en bil där man knappt märker av att man har ett släp kopplat eller en bil som får plåga sig uppför varje backe, det säger sig väl självt...?!

Observera att det i detta fall inte spelar någon roll om släpet innehåller en eller två hästar - det är totalvikten för ekipaget som överskrids. Och då blir det olagligt även om man bara skulle köra en ensam falabellaponny i släpet!
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Vår optimala "dragbil" har 20 kg för hög totalvikt för att kunna dra hästsläpet på vanligt körkort.
...och då vidhåller jag att om man bara tar BE-kort, vilket borde vara en försumbar investering både tids- och pengamässigt mot bakgrund av vad de flesta lägger i tid och pengar på sitt hästintresse, så undanröjer man de flesta sådana problem.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det säger jag inte emot. Men det var inte det jag kommenterade utan det här:

"De allra flesta som transporterar en (1) häst, vilket torde vara de allra flesta, är inte särskilt begränsade av de nuvarande reglerna."
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jag kan backa med fordon mkt bra men jag är Dålig på att göra det med släp. ;)
därmed inte sagt att jag inte kan. Och hur ofta händer det att man måste backa (mer än rakt några meter) ute i trafiken? Har jag någonsin aldrig varit med om faktiskt.

Det du nämnde ingår inte Själva uppkörning osv i? 3-4000 är kanske inte så mkt för dig men det är för mig. Plus att det blir en hel del restid på detta. Jag har inte så mycket fritid . ;)
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det kommer fler kostnader än de du skrev. Tex körkortstillstånd, avgifter för körkort, uppkörning, uppskrivning, lån av ekipage som Vita.. sa, Tillsammans blir det mycket pengar för många..
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Det säger jag inte emot. Men det var inte det jag kommenterade utan det här:

"De allra flesta som transporterar en (1) häst, vilket torde vara de allra flesta, är inte särskilt begränsade av de nuvarande reglerna."
Jag förstår, fast det innefattas i det jag menade; de nuvarande reglerna som innebär att man löser de flesta problem genom att ta BE-kort. :) Sorry att jag var oklar.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Tillsammans blir det mycket pengar för många..
Det är en del pengar, men för de allra flesta är det en mycket liten kostnad sett i sitt sammanhang. Det handlar om en engångskostnad på några tusenlappar, att slås ut på i praktiken kanske >40 år. I en annan aktuell tråd redovisar andra bukefalister årskostnader mellan ca 20 000 och 60 000 kr enbart för de löpande delarna av hästhållningen - alltså exklusive periodiserade inköpskostnader för hästtransport och häst mm. I det perspektivet har jag svårt att köpa argumentation om att ett BE-kort generellt är för kostsamt för att investera i...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

KL

Själv jublar jag. Att få ihop en lämplig bil att dra med och en transport som är tillräckligt rymlig men inte för tung har varit ett pussel. Nu kan jag känna mig betydligt tryggare genom att lagligt kunna köra med en stor dragbil.
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Backa rakt bakåt ett par meter?! Var bor du någonstans som kan göra så, överallt?!

BE-behörighet kostar, javisst, men inte på långa vägar så mycket som en vanligt B A C eller D kort gör... Så att lägga till ett par tusen för att veta att man verkligen kan framföra sitt ekipage och veta att man Behärskar de måste ju kännas tryggt?!

Eller är de så många som är så självgoda att de tror de kan så pass bra att de inte behöver ta BE utan kanske lastar i för mycket i sina trailar, eller köper större bil, bara för att de tror att de är säkrare... Ju större bil, desto större vikt hamnar i rörelse, ju större vikt i rörelse desto mer kunskap krävs...

Synd bara att många tror sig veta men när det kommer till kritan...
 
Sv: Nya viktregler för bil och släp

Jag kan backa med fordon mkt bra men jag är Dålig på att göra det med släp. ;)
därmed inte sagt att jag inte kan. Och hur ofta händer det att man måste backa (mer än rakt några meter) ute i trafiken? Har jag någonsin aldrig varit med om faktiskt.

Det du nämnde ingår inte Själva uppkörning osv i? 3-4000 är kanske inte så mkt för dig men det är för mig. Plus att det blir en hel del restid på detta. Jag har inte så mycket fritid . ;)

Klart det är mycket pengar men med tanke på vad folk slänger ut på sina hästar så är det inte en dålig investering om man kör mycket. Jag har ruggigt dåligt med fritid men en lördag kan jag undvara, det handlar om prioritering helt enkelt. För mig är det viktigt att även i framtiden kunna transportera min häst på ett säkert sätt (med starkare och tyngre bil) för andra är annat viktigare. Jag hävdar dock fortfarande att vare sig man har B eller BE så bör man kunna backa mer än en meter rakt bak, det är faktiskt bara att öva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp