Nya tecken på unghäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 506
Sv: Nya tecken på unghäst?

Åååh.. sicken *pussmun*!:d
Jag tror faktiskt att det där endast är vinterpäls, det kommer försvinna vid fällningen. Likaså kommer det rosa (snoppen) fram efter fällningen, då försvinner det vita (vinterpäls) som brett ut sig.

Säker är jag inte, men förhasta dig inte med att ändra i passet!;)

Bia

KL

Ursäkta om jag lånar tråden lite men måste fråga.

Mitt sto -06 ( e: Magini u:xx-sto som är mörkbrun ue:Lyphaizia xx) har väldigt speciell teckning, jag har iaf inte sett det förut.

Hon är en vanlig fux med mycket vitt i ansiktet, riktigt bred bläs som tenderar till att "nästan" vara en lykta. Även underläppen är vit, MEN det konstiga är att hennes haka är mörkbrun/svart (endast hakan och det är en rejäl kontrast mot det vita inga suddiga gränser utan rakt av svart-vit!) och därefter är hon fux i övrigt resten av huvudet/ansiktet.

Är det någon som vet varför det blir sån teckning? Är hon trefärgad eller heter dessa (mörka) tecken nåt särskilt?
Jag tycker att det är supercharmigt eftersom det är sån tydlig skillnad i färg mot det vita/fuxa.

Kanske detta är jättevanligt men jag har aldrig sett det förr..

Stackars lillen ser skeptisk ut och undrar vad matte håller på med;)

Då ska jag lugna mig lite med passändringen!:)

Hon är en vanlig fux med mycket vitt i ansiktet, riktigt bred bläs som tenderar till att "nästan" vara en lykta.
Hur definierar du en "nästan lykta"?
En lykta ska gå ut över minst ett av ögonen, annars är det ingen lykta...

Har du något foto på hur det ser ut så är det lättare att svara på frågan!

Har aldrig tänkt på det förut, men har nu kollat igenom mina foton på fuxarna. Nog ser alla ut att ha mörk haka (sommar som vinter).. fast mest på sommaren eftersom huden är mörk! Här kan du se en med bläs o vit fläck på underläppen: MÖRK HAKA

Bia

Precis sådan teckning har mitt ena sto (den av dem som är minimal sabino) och det kommer och går syns nästan inte alls vissa delar av året medans det syns tydligt vissa delar, så det har kanske något med sabinoanlaget att göra.

Ja hur definierar jag det?

"Bläsen" går nästan helt utanför ena ögat men ovanför så på bägge ögonen är det bara fux. Hon har helt enkelt en bred bläs. Vita blinkhinnor som jag antar kommer av att hon har så mkt vitt eller? Jag är verkligen ingen expert på färg o tecken...

Har ingen bild på själva fläcken men på min hemsida stalldala.com under "aktuellt" finns 2 bilder. Vet inte om det är ok att skriva ut adressen bara? I annat fall ta bort det.

Men hur som helst, det vita spelar väl eg. ingen roll det jag funderar över är hur ett så litet område på henne kan vara mörkbrunt när allt annat är vitt eller fux! Har ju sett fuxar med skönhetsfläckar på kroppen innan , oftast en rund mörk ring, men detta är mycket mörkare och mer markerat än så.

Blev du klokare nu?

Kanske är det vanligt men jag har aldrig sett det innan, och när id-kontrollanten var här så blev h*n mkt förvånad, tyckte det var väldigt ovanligt och skrev ner det som ett tecken:confused:

H*n måste väl ändå ha sett det mesta.

Min är inte bara mörk, det är nästan svart, och bara på hakan. Hon är ganska ljus fux i övrigt , ingen svettfux eller så utan riktigt röd/orange.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 321
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·
Hästhantering Jag har precis köpt en 2,5 åring som jag när han kom ställde mig frågan om jag inte tog mig ett helt hav över huvudet. Han är snäll...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: aramis
·
Dressyr Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka