Fast: tio starter om året är ganska mkt ändå, jag som tävlar regionalt gör sällan mer än 15 tävlingstillfällen om året (om ens tio faktiskt, definitivt inte utslaget över några år) och då är det knappast en ökning av ett par hundra för licensen som är den stora kostnaden.
Jag tror inte att de ryttare som är ute tio helger om året (vilket faktiskt är ganska mycket sett till hur kort säsong större delen av landet har) kommer hejdas av några hundra till i licenskostnad, utan tvärtom kanske deras tävlande på andra nivåer ökar?
Vad jag menar är att skillnaden mellan lokal - och regionalkostnaden i administration är orimlig. Jag föredrog lösningen som var innan med differentiering mellan regional och nationell också, vi amatörer rider ju oftast bara lokal och regional ändå och däremellan tycker jag att prisgapet var för stort för i stort sett samma tjänst.
Instämmer delvis, 10 starter var nog lite högt räknat, 4-5 stycken är kanske mer rimligt vad som gäller många men det gör ju inte saken bättre direkt. Instämmer i att gapet mellan lokal och regional var alldeles för stort men att lösa den orättvisan med att även lokalryttare ska betala nästan lika mycket som vi amatörer på regional nivå ser jag ingen vits med, känns lite som att om inte jag får äta godis slänger jag det så att minsann ingen annan får heller. Jag kommer att tjäna 150 kr/ år på nya systemet men det tycker jag inte uppväger nackdelarna. Det skulle vara intressant att se en ekonomisk redovisning på vad det är som genererar kostnader, att överhuvudtaget ha ryttare och hästar registrerade eller administration knutet till varje start. Försäkringspremien som förbundet betalar borde ju tex vara knuten till hur många starter (och iofs kanske också i vilken gren) som görs
Det är ju trots allt i slutänden en tjänst som betalas för genom licensavgiften och den bör i mitt tycke bära sina egna kostnader så att inte lokalryttaren sponsrar elitryttarens utomlandstävlande eller för den delen regionalryttaren som startar fem klasser om året lokalryttaren som tävlar tjugo.
Instämmer men jag tror att snittregionalryttaren startar fler klasser än snittlokalryttaren, men statistik skulle vara intressant
Här nere finns en hel del regionala LB-klasser på tävling, antar att det fyller en funktion vad gäller just unghästkval osv? Eller så är det bara slentrian, att man inte orkar ha två olika statusar på samma tävling?
Har ingen aning, jag är inte insatt i unghästkval men här har jag inte sett några regionala LB klasser på många år så förmodligen går det att lösa, gissningsvis med speciella unghästkval men det kräver ju distrikt med många intresserade. Kunde inte låta bli att titta igenom årets tävlingar och på drygt 40 regionalatävlingar hittade jag 4 LA3 och en LA1 med regionalstatus. 10 tävlingar hade blandat lokala och regionala klasser, en till och med lokala-nationella klasser
Nominous: men gör du bara någon start om året så blir det ju billigare så här, med engångslicensmöjligheten? Det är ju just den typen av starter som det här systemet skall gagna?