Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

Det var lite min poäng... :angel: Att de lokalryttare som kanske borde bli subventionerade av oss som rider regionalt och är lite extra ömkansvärda pga dålig ekonomi och som därför bara har råd att tävla lokalt (om nu det är anledningen) och därför måste ha så låg licensavgift att andra subventionererar deras kostnader inte direkt är de som gjort 10 starter redan i mars. :devil: ;)

Jag har ingen lust att med min seniorlicens subventionera dem som nära nog yrkesmässigt tävlar unghästar varje helg på lokalnivå - så är ju inte tanken med att subventionera lokallicensen direkt... :crazy:

Licensförslaget har dessutom varit på remiss till alla distrikt enligt ridsport.se (jag hörde det första gången på ridsportforum i mars) så det är ju knappast något som kommer som en blixt från klar himmel.

Fast det som varit ute på remiss är ju Organisationsutredningen, där detta ingår som en mindre del.

Senast ändrad:

Enligt någon på fb som frågat distriktet, så svarade Stockholm att detta bara var presenterat som en idé i Organistaionsutredningen och att de därför aldrig specifikt tagit ställning till förslaget om licenssystem. (min understrykning)

Frågan är då hur många distrikt som uppfattat det som Stockholm och aldrig lämnat synpunkter?

Fast: tio starter om året är ganska mkt ändå, jag som tävlar regionalt gör sällan mer än 15 tävlingstillfällen om året (om ens tio faktiskt, definitivt inte utslaget över några år) och då är det knappast en ökning av ett par hundra för licensen som är den stora kostnaden.

Jag tror inte att de ryttare som är ute tio helger om året (vilket faktiskt är ganska mycket sett till hur kort säsong större delen av landet har) kommer hejdas av några hundra till i licenskostnad, utan tvärtom kanske deras tävlande på andra nivåer ökar?

Vad jag menar är att skillnaden mellan lokal - och regionalkostnaden i administration är orimlig. Jag föredrog lösningen som var innan med differentiering mellan regional och nationell också, vi amatörer rider ju oftast bara lokal och regional ändå och däremellan tycker jag att prisgapet var för stort för i stort sett samma tjänst.

Instämmer delvis, 10 starter var nog lite högt räknat, 4-5 stycken är kanske mer rimligt vad som gäller många men det gör ju inte saken bättre direkt. Instämmer i att gapet mellan lokal och regional var alldeles för stort men att lösa den orättvisan med att även lokalryttare ska betala nästan lika mycket som vi amatörer på regional nivå ser jag ingen vits med, känns lite som att om inte jag får äta godis slänger jag det så att minsann ingen annan får heller. Jag kommer att tjäna 150 kr/ år på nya systemet men det tycker jag inte uppväger nackdelarna. Det skulle vara intressant att se en ekonomisk redovisning på vad det är som genererar kostnader, att överhuvudtaget ha ryttare och hästar registrerade eller administration knutet till varje start. Försäkringspremien som förbundet betalar borde ju tex vara knuten till hur många starter (och iofs kanske också i vilken gren) som görs

Det är ju trots allt i slutänden en tjänst som betalas för genom licensavgiften och den bör i mitt tycke bära sina egna kostnader så att inte lokalryttaren sponsrar elitryttarens utomlandstävlande eller för den delen regionalryttaren som startar fem klasser om året lokalryttaren som tävlar tjugo.

Instämmer men jag tror att snittregionalryttaren startar fler klasser än snittlokalryttaren, men statistik skulle vara intressant

Här nere finns en hel del regionala LB-klasser på tävling, antar att det fyller en funktion vad gäller just unghästkval osv? Eller så är det bara slentrian, att man inte orkar ha två olika statusar på samma tävling?

Har ingen aning, jag är inte insatt i unghästkval men här har jag inte sett några regionala LB klasser på många år så förmodligen går det att lösa, gissningsvis med speciella unghästkval men det kräver ju distrikt med många intresserade. Kunde inte låta bli att titta igenom årets tävlingar och på drygt 40 regionalatävlingar hittade jag 4 LA3 och en LA1 med regionalstatus. 10 tävlingar hade blandat lokala och regionala klasser, en till och med lokala-nationella klasser

Nominous: men gör du bara någon start om året så blir det ju billigare så här, med engångslicensmöjligheten? Det är ju just den typen av starter som det här systemet skall gagna?

Inte om man tidigare haft lokallicens då räcker det med två starter på olka tävlingar för att detta ska bli dyrare.

Återigen: det som i folkmun kallas "regionallicens" (nuvarande seniorlicensen) sänks faktiskt, så det är inte så att det höjs för alla amatörer direkt. Jag känner inte ens någon tävlingsryttare som bara har lokallicens faktiskt, så SÅ himla vanligt borde det inte vara att man år efter år bara rider lokalt?

Som med allt så är alla aldrig nöjda. Som det varit har jag känt att det är omotiverat liten skillnad mellan seniorlicensen och den internationella och varit väldigt missnöjd med att betala oproportionerligt mycket - något som många runt mig också uttryckt. Säkert därför denna ändring klubbats igenom. Tiden lär utvisa om medlemmarna är nöjda generellt sett eller ej, annars kommer det ju ändras! Fördelen med demokratiska beslut. ;)

Jo det är många som bara har lokallicens..

Jag har ingen lust att med min seniorlicens subventionera dem som nära nog yrkesmässigt tävlar unghästar varje helg på lokalnivå - så är ju inte tanken med att subventionera lokallicensen direkt... :crazy:

Nu är ju de allra flesta som tävlar unghästar professionellt oftast även ryttare som rider högre klass så där faller du platt

De som drabbas är de som endast rider lokalt och då främst i hoppning. Vi (föreningen) tjänar allra mest på våra lokala tävlingar i hoppning (dressyren går back) där vi har fulla klasser dvs 300/dag och säkert 100 på kö!!!

I hoppning har man ju klasser upp till 110 och många rider faktiskt inte högre än så och har kanske inte en häst som klarar så mycket mer än det

Ingen större risk att det händer, de flesta ryttarna tror jag procentuellt sett rider regionalt eller högre - och förutom de som rider nationellt så har dessa fått sänkt licensavgift. Så jag är personligen nöjd. ;) :devil:

Har du något som helst belägg för det? Jag har nämligen för mig att jag läst att de flesta stannar på lokal nivå (tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läst det). Vad jag lyckats hitta är att om man i tävlingsdatabasen->ryttarranking söker på lokal nivå så får man nästan dubbelt så många ryttare som om man söker på reginal nivå. Det verkar alltså som runt hälften av ryttarna håller sig till lokala tävlingar. Om då dessa får höjd avgift med 550:- PLUS 200:- för hästlicensen (för hästlicens krävs fortsättningsvis även på lokala tävlingar) samtidigt som de som tävlar regionalt (i runda slängar lika många?) får sänkt med 150:-, så verkar det mest som förbundet vill ha in mer pengar (blir ett antal miljoner varje år - om de inte skrämmer bort för många av lokalryttarna :grin:).

Jag ska skriva på men tyvärr känns det meningslöst.. Vilket ramaskri det blev när RF tog ut den där tian i TDB och protestlistor och allt, men inte hjälpte det... Det var en tia, nu ska ridsportförbundet håva in ofantliga summor, och förslaget är ju redan klubbat.

Det känns mer som om det blir till att ställa in sig på ett liv som hobbyryttare, utan tävling.

Vad skulle de göra om ALLA Slutade att betala licenser efter höjningen och helt enkelt gjorde en tävlingsstrejk under ett halvår eller ett år?

Om ingen tävlade pga av att det var för dyrt- då skulle de nog fatta....

Träna och hålla igång hästarna kan man ju göra i alla fall utan att det är tävling inblandat....:angel:

Ja visst, men licensen är ju en väldigt liten del av kostnaderna runt tävling. För 750 kr har jag inte fått rida många tävlingar i år. På de flesta har enbart uppstallningen kostat minst så mycket. Sen tillkommer alla andra kostnader med klasser, veterinär, boende bensin osv.

Det blir dyrare för de ryttare som endast har ridit lokal klass nu, det stämmer. Jag tror ändå att för de flesta så blir det en sänkning av avgiften.

De ryttare som är aktuella för att rida utomlands hoppas jag har råd att betala 4000 för licensen med tanke på vad deras hästar kostat (i de flesta fall mycket) och vad det kostar att åka utomlands och tävla.

*kl*

JAG tycker personligen väldigt illa om de nya reglerna TROTS att jag är en av de lyckliga som "tjänar" 150 kr på det nästa år...

SaraMara har också rätt i sitt resonemang men jag tror du varit dressyrtant för länge nu för jag har verkligen medlidande med de stackars "amatör-hoppryttarna"...

Hur många 0.90 eller 1.00 meter har ni sett på regional nivå i hoppning??
Och nu får alltså de ryttare som bara vill rida dessa låga klasser betala dyrt för nöjet att hopptävla på sin nivå (där det dessutom numera (under 1.00 meter) bara finns clear round).
Och jo, detta är en nivå som är den som inbringat mest pengar till de flesta klubbarna (många startande och billiga arrangemang) tidigare så visst finns det en ansenlig mängd av dessa ryttare!

Nominous: men gör du bara någon start om året så blir det ju billigare så här, med engångslicensmöjligheten? Det är ju just den typen av starter som det här systemet skall gagna?

Om jag gör fyra starter på ett år, 2 på hösten och 2 på våren. Det är inte mycket!! Då kostar det 600kr!!! 400 mer än lokal idag.. Hur kan det bli billigare?

Hörrni, har ni missat det billiga endagarslicensen??

Från SvRF's hemsida:
Endagslicens/meetinglicens 150 kr/anmälan

Per anmälan!!!!! Ofta startar man ju 2 klasser. Ja tjena vad billigt det blev. :cool: På en tävling kostar det 300kr i licens. :grin:

Om jag gör fyra starter på ett år, 2 på hösten och 2 på våren. Det är inte mycket!! Då kostar det 600kr!!! 400 mer än lokal idag.. Hur kan det bli billigare?

Så SaraMara - jag ändrar. Mina 4 tävlingsdagar per år skulle kosta 1200kr i licens för endagars!!

Hörrni, har ni missat det billiga endagarslicensen??

Från SvRF's hemsida:

Per anmälan!!!!! Ofta startar man ju 2 klasser. Ja tjena vad billigt det blev. :cool: På en tävling kostar det 300kr i licens. :grin:

Du gör ju bara en anmälan/tävling. Så 150 kr/tävling blir det. Är det en tredagarstävling och du startar sex klasser så är det fortfarande bara 150 kr för den tävlingen.

De ryttare som är aktuella för att rida utomlands hoppas jag har råd att betala 4000 för licensen med tanke på vad deras hästar kostat (i de flesta fall mycket) och vad det kostar att åka utomlands och tävla.

Tycker jag är en ganska fördomsfull kommentar och väldigt dum. Bara för att man tävlar internationell behöver inte hästarna vara dyra

Du gör ju bara en anmälan/tävling. Så 150 kr/tävling blir det. Är det en tredagarstävling och du startar sex klasser så är det fortfarande bara 150 kr för den tävlingen.

Hoppas det är så. fast när de skriver /anmälan så tolkar jag det som till varje klass. Men om det skulle vara så så är det ju hutlöst..

Tycker jag är en ganska fördomsfull kommentar och väldigt dum. Bara för att man tävlar internationell behöver inte hästarna vara dyra

De behöver inte vara det, men i de flesta fall så är de det. Jag är väldigt väl insatt i vad hästar på den nivån brukar kosta. Undantag finns alltid, men de är inte så många. Det är inte ovanligt att juniorer sitter på hästar i halvmiljonklassen och då tjafsa om en licenskostnad på 4000 är löjligt.
Jag tycker det är bra att vi gräsrötter inte ska behöva bekosta administrationskostnaden för de som vill åka utomlands.

Precis som licensen är en mindre del av den totala kostnaden för att tävla för mig så är licensens kostnad en liten del av vad det kostar att rida en tävling utomlands.

knapplån... en undran, hur motiverar svrf att en ryttare upp till 18 år som tävlar på nationell-internationell ska betala mindre för sin licens än en lokalryttare över 18 ? o skillnaden mot en internationell start för ryttare över 18 ? kostar det 3500 kr mer att administrera en ryttare över 18 än en under 18 på internationell nivå ?någon som vet ??
"Ryttare tom det år man fyller 18 år** 500 kr/år (gäller även för internationella starter) "

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka