Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

Kommer hästlicensen fortfarande bara gälla från regionalt eller kommer de införas på lokal nivå med för att mjölka pengar??

Skulle inte förvåna mig om de skriver att hästlicensen kostar 200kr/år nu tills 1 januari, då är det för sent att skaffa livslicens och då höjer de till 1000kr/år. :cool:

Varför arbetar man inte för att minska klyftorna i ridsporten och bjuda in oss hobbyryttare med ''skithästar'', normalt jobb och orika föräldrar att kunna starta nån lokal tävling (det enda vi och häst har kapacitet för!!!) för kul skull utan att bli ruinerad och få vara med och bredda sporten?

Det kommer bli mer och mer en snobbsport. Snart går jag över till travet igen där alla kan och får vara med.

Kommer hästlicensen fortfarande bara gälla från regionalt eller kommer de införas på lokal nivå med för att mjölka pengar??

Skulle inte förvåna mig om de skriver att hästlicensen kostar 200kr/år nu tills 1 januari, då är det för sent att skaffa livslicens och då höjer de till 1000kr/år. :cool:

Varför arbetar man inte för att minska klyftorna i ridsporten och bjuda in oss hobbyryttare med ''skithästar'', normalt jobb och orika föräldrar att kunna starta nån lokal tävling (det enda vi och häst har kapacitet för!!!) för kul skull utan att bli ruinerad och få vara med och bredda sporten?

Det kommer bli mer och mer en snobbsport. Snart går jag över till travet igen där alla kan och får vara med.

Dags att antingen avsätta de som sitter i Ridsportförbundet kanske?
Alternativt bilda ett eget förbund för oss hobbyryttare där det kan arrangeras trevliga småtävlingar för oss!
Tror att kostnaderna kan sänkas ganska rejält och ge ett större och bättre utbud av småtävlingar.

Många av oss har ju inte varken tid,pengar,ambition eller talang för att bli elitryttare. Satsa lite på oss vanliga dödliga också!

De som sitter i Ridsportförbundet? Det är ju för sjutton du och jag och alla andra som är medlemmar i någon klubb som ÄR ridsportförbundet. Tävlingssektionen som är de som tagit beslut o licenserna är förtroendevalda av förbundets medlemmar på senaste stämman.
Vill man vara med och påverka så kan man ju börja med att engagera sig i sin klubb som har rösträtt på stämman för att göra vad man kan för att få in personer man har förtroende för i de olika sektionerna och kommittéerna.
Licensförslaget har dessutom varit på remiss till alla distrikt enligt ridsport.se (jag hörde det första gången på ridsportforum i mars) så det är ju knappast något som kommer som en blixt från klar himmel.

Sedan tycker jag att höjningen av priset för lokalryttare är horribelt. Men jag är för höjningen för den internationella licensen och för årlig hästlicens.

Instämmer. Vi är många som engagerar oss ideellt i SvRF för att förbättra verksamheten för alla anslutna medlemmar.

Själv tycker jag att idén är bra med differentierade priser på det vis som uppkommit nu. Nu får de som tävlar 1-2 ggr/år möjlighet att lösa endagslicens (som även gäller hela meeting, alltså flera dagar under samma tävlingstillfälle) istället för att behöva avstå tävlingar på hösten för att det känns "olönt" att lösa licens för enbart någon enstaka tävling och de internationella ryttarna får bära sina egna kostnader mer tydligt än tidigare när faktiskt breddens licensavgifter i högre grad än vad som kalkylerats nu bli fallet när licensavgiften sänks för de flesta licensierade ryttarna (enligt en tabell jag sett men dock inte har kvar och därför inte är en bra källa att hänvisa till - men ändock).

Bland dressyrryttare är de flesta positiva som jag hört prata om detta exempelvis, där är skillnaden mellan lokal/regional inte så stor (och tävlingsutbudet såpass litet att det sällan går att "fylla" en säsong med enbart lokala) så de flesta rider nog regionala också. Totala licensintäkterna kommer helt enkelt fördelas lite annorlunda utifrån "mest nytta för flest"-principen som jag tolkar ändringarna.

Hästlicensen är lite samma tänk, att man skall öppna "vägen in till tävling" utan att få det svindyra första året när licensen för ryttaren kostar 900 kr och hästlicensen än mer. Jag minns exempelvis vilken total chock det var att gå från lokal till regional och betala ett par tusen i början av säsongen för att ens få anmäla mig...

Hästlicensen ger också en flexibilitet. Jag misstänker att lika många hästar som är "tävlingsbara" år ut och år in i så många år att en livslång licens är "billigare" är hästar som bara tävlar ett par säsonger under hästens livstid. Antingen pga skador eller ägarbyten, ridskolehästar osv.

KL
När jag läser detta känns det bra att inte tävla längre. Hästlicensen var för hästens livstid då och när jag tävlade lektionhäst kostade den 15kr/år och den vanliga licensen 50 kr/år. (om jag minns rätt) Det är enorm prisökning inom detta område. Såg att lektionsryttarlicensen nu kostar 375 kr. Det var dyrt att tävla förr, men det är ingenting mot vad det kostar nu för tiden.

Senast ändrad:

Hästlicensen är lite samma tänk, att man skall öppna "vägen in till tävling" utan att få det svindyra första året när licensen för ryttaren kostar 900 kr och hästlicensen än mer. Jag minns exempelvis vilken total chock det var att gå från lokal till regional och betala ett par tusen i början av säsongen för att ens få anmäla mig...

Hästlicensen ger också en flexibilitet. Jag misstänker att lika många hästar som är "tävlingsbara" år ut och år in i så många år att en livslång licens är "billigare" är hästar som bara tävlar ett par säsonger under hästens livstid. Antingen pga skador eller ägarbyten, ridskolehästar osv.

Jag tycker du är ute och snurrar nu

Du behöver ju inte lösa licens för en häst fören du rider regional eller högre tävling nu, dvs gott om tid att finna ut om det är lönt att lösa licens eller inte för just den hästen.

Ser jag till mig själv som både har många hästar och även föder upp blir detta horribla kostander när jag skall ut med mina unghästar om något år.

Vad vill man med detta??? Inte gynna vare sig uppfödare eller de som sliter i lägre klasser och betalar så att det kan bli elittävlingar...

Nä fy för förbundet!!!!

Ja, det får du givetvis tycka, men är det exempelvis inte så att unghästkval måste göras på regionala tävlingar? Då måste man ju redan där ut regionalt även med den unga hästen?

Det är ju just steget från lokal till regional som jag skriver ovan i det av dig citerade stycket?

Jag tycker detta är ett steg på vägen för att faktiskt sprida kostnaderna för tävling på dem som faktiskt tävlar. Det är inte motiverbart att kostnaden för lokallicens är så mycket lägre än den gamla seniorlicensen. Kostnaden för att ställa ut plastbrickan för lokal respektive seniorlicensen är densamma likväl som troligen de allra flesta administrationskostnader.

Vill man se det så så kan man ju då fråga sig varför de som ändå betalar högre anmälningsavgifter, åker längre och tvingas betala hästlicens skall betala lokalryttarnas kostnader genom en oskäligt hög skillnad i pris?

De som sitter i Ridsportförbundet? Det är ju för sjutton du och jag och alla andra som är medlemmar i någon klubb som ÄR ridsportförbundet. Tävlingssektionen som är de som tagit beslut om licenserna är förtroendevalda av förbundets medlemmar på senaste stämman.
Vill man vara med och påverka så kan man ju börja med att engagera sig i sin klubb som har rösträtt på stämman för att göra vad man kan för att få in personer man har förtroende för i de olika sektionerna och kommittéerna.
Licensförslaget har dessutom varit på remiss till alla distrikt enligt ridsport.se (jag hörde det första gången på ridsportforum i mars) så det är ju knappast något som kommer som en blixt från klar himmel.

Sedan tycker jag att höjningen av priset för lokalryttare är horribelt. Men jag är för höjningen för den internationella licensen och för årlig hästlicens.

Toughcookie har så rätt så. Istället för att gapa i efterhand skulle fler behöva engagera sig i hur både våra klubbar och i förlängningen ridsportförbundet styrs.

Det är ju just steget från lokal till regional som jag skriver ovan i det av dig citerade stycket?

Jo visst har steget från regional till lokaltävling upplevts som stort, speciellt sedan de tog bort regionallicensen som ju låg mitt emellan i kostnad. Men om alla klubbar gjorde somm de flesta i mitt distrikt dvs hade lokalstatus på alla tävlingar upp tilll och med LA4 så behöver man ju inte lösa regional förrän man ska upp i MsvC och vid det laget är de flesta så pass igång och motiverade att det inte känns som ett jättehinder i alla fall. Jag tror att risken är större at det nya systemet stoppar dem som vill testa några enstaka lokala och får dem att även i fortsättningen nöja sig med att träna och rida ev klubbtävlingar.

Jag tycker detta är ett steg på vägen för att faktiskt sprida kostnaderna för tävling på dem som faktiskt tävlar. Det är inte motiverbart att kostnaden för lokallicens är så mycket lägre än den gamla seniorlicensen. Kostnaden för att ställa ut plastbrickan för lokal respektive seniorlicensen är densamma likväl som troligen de allra flesta administrationskostnader.

Vill man se det så så kan man ju då fråga sig varför de som ändå betalar högre anmälningsavgifter, åker längre och tvingas betala hästlicens skall betala lokalryttarnas kostnader genom en oskäligt hög skillnad i pris?

För mig känns det tvärt om. De flesta som bara tävlar lokalt (och även många som tävlar i de lägre klasserrna på regionalnivå) är hobbyryttare med en häst och de startar sällan mer än 10 klasser på ett år. Det är stor skillnad mot ryttare på nationell och högre regionalnivå som ofta rider många hästar och gör flera starter varje helg. Så för mig ser det snarare ut som att lokala ryttare med få starter kommer att sponsra dem som tävlar på många olika nivåer och gör massor av starter. Även om kostnaden för att ställa ut licensen (plastbrickan skickar de inte ut längre) är densamma tror jag att fler starter ger mer administration

Senast ändrad:

:bow: kan inte annat än hålla med. Bra skrivet. JAG känner att det är jag som hobbyryttare med en kass häst och lika kass ryttare men vi duger för metern och ändå tycker det är kul att tävla nån lokal per säsong som blir drabbad.. :crazy:

Fast: tio starter om året är ganska mkt ändå, jag som tävlar regionalt gör sällan mer än 15 tävlingstillfällen om året (om ens tio faktiskt, definitivt inte utslaget över några år) och då är det knappast en ökning av ett par hundra för licensen som är den stora kostnaden.

Jag tror inte att de ryttare som är ute tio helger om året (vilket faktiskt är ganska mycket sett till hur kort säsong större delen av landet har) kommer hejdas av några hundra till i licenskostnad, utan tvärtom kanske deras tävlande på andra nivåer ökar?

Vad jag menar är att skillnaden mellan lokal - och regionalkostnaden i administration är orimlig. Jag föredrog lösningen som var innan med differentiering mellan regional och nationell också, vi amatörer rider ju oftast bara lokal och regional ändå och däremellan tycker jag att prisgapet var för stort för i stort sett samma tjänst. Det är ju trots allt i slutänden en tjänst som betalas för genom licensavgiften och den bör i mitt tycke bära sina egna kostnader så att inte lokalryttaren sponsrar elitryttarens utomlandstävlande eller för den delen regionalryttaren som startar fem klasser om året lokalryttaren som tävlar tjugo.

Här nere finns en hel del regionala LB-klasser på tävling, antar att det fyller en funktion vad gäller just unghästkval osv? Eller så är det bara slentrian, att man inte orkar ha två olika statusar på samma tävling?

Nominous: men gör du bara någon start om året så blir det ju billigare så här, med engångslicensmöjligheten? Det är ju just den typen av starter som det här systemet skall gagna?

en till på den!

Har förresten beställt licens till mina unghästar idag. Lika bra för jag har en känsla av att hästlicensen kommer bli dyrare om det följer allt annat inom sporten. Även om jag själv inte kommer tävla så högt så kanske de går till ryttare alt ngn av dem säljs och då har de sin licens klar.

Intressant också att ett ägarbyte kostar 300 kr. Inte många knapptryckningar för att ändra namn och adress, det kan vi ju tom göra själva.

Sen kan jag inte låta bli att undra vad det är som gör att licensen ska kosta det den gör? Vilket arbete och kostnad är det för föbundet. vilka licenskostnader har övriga sporter?

Ja, det får du givetvis tycka, men är det exempelvis inte så att unghästkval måste göras på regionala tävlingar? Då måste man ju redan där ut regionalt även med den unga hästen?

Nu är det som så att alla kvalar inte sina unghästar till championaten utan rider dem i lägre klasser, tex 4åringar eller debutanthästar i fälttävlan!

Dessa lokalryttare betalar ju faktiskt till stor del de ryttare som rider de högre klasserna. Se bara på antalet startande!!

Nej jag håller inte med dig alls, tycker inte att man skall bakåtsträva så som man nu gör. Det är STOR skillnad på en lokalryttare att betala den dyrare licensen OCH kanske även en licensavg för sin häst som kanske inte har licens idag!!!

Nej de som är bredden kommer att få betala detta och det tycker jag är fel och då har jag både seniorlicens och tävlat en hel del utomlands!!!

Därför att de redan betalar för de ryttare som rider högre genom sina starter i föreningarna!!

Det är knappast elitryttarnas tävlingar som är billiga att anordna för föreningarna!!!! Föreningarna tjänar mest pengar på de lokala tävlingarna med många starter

Toughcookie har så rätt så. Istället för att gapa i efterhand skulle fler behöva engagera sig i hur både våra klubbar och i förlängningen ridsportförbundet styrs.

Då krävs det att de ansvariga i ryttarföreningarna/distrikten för ut informationen!

Nominous: men gör du bara någon start om året så blir det ju billigare så här, med engångslicensmöjligheten? Det är ju just den typen av starter som det här systemet skall gagna?

Det blir aldrig billigare!!!

Du har en engångslicens på 150kr/tävling plus en licenskostnad för din häst på 200kr/år. Hur kan du få det till billigare??????

De flesta lokalryttare rider betydligt fler starter än en!!

10 starter på ett år njä det har jag kommit upp i redan i mars!! Liksom många andra som rider lokalt!

Och nu blir det pay and jump för alla mina unghästar om jag inte skall slå på stort och lösa hästlicens för dem redan nu :crazy:

Du har en engångslicens på 150kr/tävling plus en licenskostnad för din häst på 200kr/år. Hur kan du få det till billigare??????

Förra helgen tävlade jag för första gången i mitt liv. Det kostade mig 200 kr i lokal licens, vilken jag inte kommer kunna nyttja mer i år. Men eftersom jag startade i en prova på 20 km distansritt, så var det inga andra administrativa kostnader.

När jag nästa år tänker starta min unghäst i exakt samma klass, så skulle det i sådana fall kosta mig 150 kr i endagslicens + 200 kr för min unghästs licens. Så jag instämmer med ovanstående, hur blev det billigare? :confused:

Glad att gammelhästen har slutintyg + ponnylicens. Idag har jag varit inne och löst hästlicens för unghästen (som förvisso är ponny, men 1500 kr extra tänker jag inte betala bara för att få kalla henne ponny på distansbanan).

Det enda roliga är väl att jag skall skicka in en kopia på unghästens pass, hur nu det skall gå att göra när passet alltid skall vara hos hästen. :p

"Det enda roliga är väl att jag skall skicka in en kopia på unghästens pass, hur nu det skall gå att göra när passet alltid skall vara hos hästen."

Du tar med passet till ex ett bibliotek kopierar passet och skickar kopian dit de vill ha den ;)

Nu har jag inte läst hela disskussionen här men, jag förstår inte vad SvRf gör med alla pengar! Tycker att det bara blir dyrare och dyrare för varje år! När jag började tävla kostade det 70-80 kr att starta en LB. Nu kostar det närmare 150 kr... Licenserna blir dyrare, TDB tar 10 kr per anmälning, medlemsavgiften till klubbarna blir dyrare då de måste betala större del i avgift till förbundet.

Jag vill veta vad pengarna går till?! Dags för förbundet att göra besparingar. Tidningen som de har börjat ge ut kan de lägga ner. Jag behöver i alla fall inte få den hemskickad, då jag tycker den är totalt värdelös.

Det måste bli lättare för människor att börja med hästar, att börja tävla osv. Annars kommer antalet ryttare att bli mindre och avgifterna måste då fortsätta höjas för att täcka kostnaderna...

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka