Nya licensregler

Sv: Nya licensregler

Jag tycker det är för jäkligt!

Ridsport ska vara tillgängligt för alla som vill och nu blir det ju dyrare istället för billigare!

Särskilt sorgligt är det att de gör det dyrare att tävla lokalt- det är ju här som eliten så småningom växer fram ur alla som prövar på.

Bredden som ändå finns hyfsat bra med tanke på att Sverige har lite innevånare försvinner ju helt när man bara tänker på att höja avgifterna hela tiden. Många kommer tills lut inte ha råd av alla de som redan kämpar på marginalerna för att kunna tänla åtminstone lite då och då!

Jag tävlar inte själv men skakar ändå på huvudet och tycker att det är så himla FEL!

Då krävs det att de ansvariga i ryttarföreningarna/distrikten för ut informationen!

Informationen har säkerligen funnits ute för den som har varit intresserad nog för att kolla vad som finns ute på remiss. Och det både jag och Touhcookie poängterar är ju att fler behöver engagera sig och inte skylla på att andra inte gjort sitt jobb. Det är ju de representanter som våra klubbar = vi röstat fram som tagit det här beslutet.
Om vi själva är med och styr vilka som ska bestämma så får vi också mer inflytande. Hur många av er är ärligt talat med på ett årsmöte och röstat fram representanter för klubben?

Nu hamnade inlägget fel.
Men jag är en av dem som är negativ till de nya reglerna.
Tävlar lokalt. Det är vad jag vill/vågar och det facket för mig.
Jag vill inte betala för mer än så.

Senast ändrad:

Toughcookie har så rätt så. Istället för att gapa i efterhand skulle fler behöva engagera sig i hur både våra klubbar och i förlängningen ridsportförbundet styrs.

Vad skulle de göra om ALLA Slutade att betala licenser efter höjningen och helt enkelt gjorde en tävlingsstrejk under ett halvår eller ett år?

Om ingen tävlade pga av att det var för dyrt- då skulle de nog fatta....

Träna och hålla igång hästarna kan man ju göra i alla fall utan att det är tävling inblandat....:angel:

Jag är både engagerad i föreningar och har suttit i styrelser och jo jag är med på årsmöten!!

Dock så behöver inte jag vara den som röstar ja för de i styrelsen eftersom det är en majoritet röstning!!

Och nej inte ett enda ord kommer från vår styrelse. Och jo jag efterfrågar!!

Det är ju inte alltid det är väldigt hästkunniga eller tävlingsryttare som sitter i styrelserna det är ju i allra högsta grad idiellt arbete...

Skillnaden är att de hästar som har livstidslicens inte betalar någon årsavgift, vilket de som inte har livstidslicens gör. Att de infört att man måste uppdatera den en gång om året är bara för att hålla ett lite mer aktuellt register över vilka som tävlar och som jag fattat det är det bara ett knapptryck inne i tävlingsdatabasen för att uppdatera att hästen är aktiv.
Som det är nu finns ju ingen koll alls på hur många hästar som egentligen tävlar, jag har hästlicenser här hemma från häst som dog 1991 i registret är hon ju fortfarande en aktiv tävlingshäst iom att hon har licens, dessa kommer ju nu att halka ur registerna som inaktiva.

Sitter själv just nu och velar om jag skall lösa ut livstidslicenser till de 5 unghästar som kommer att bli aktuellt att lösa licens för nästa år. Magkänslan säger lite att årsavgiften inte kommer att stanna kvar på så moderat nivå som den ligger på nu, vet ju hur ryttarlicensen stack från 300 till 450 till 900 inom bara några år, inte kul om hästlicenserna gör samma. Ligger den kvar på 200 så kan man ju lösa 5 år för samma pris men frågan är om den kommer att ligga kvar eller man skall hosta upp 5000 och lösa ut livstids till alla 5 innan årsskiftet.

Fast vadå? ALLA ska väl betala 200 per år för hästlicens, även de som haft licens tidigare?

Nej, de hästlicenser som redan är lösta skall man inte betala igen för. Detta gäller enbart hästar som inte sedan tidigare (eller fram till årsskiftet) har licens.

Ingen större risk att det händer, de flesta ryttarna tror jag procentuellt sett rider regionalt eller högre - och förutom de som rider nationellt så har dessa fått sänkt licensavgift. Så jag är personligen nöjd. ;) :devil:

Fast vadå? ALLA ska väl betala 200 per år för hästlicens, även de som haft licens tidigare?

Nix :D

Har du livstidslicens så har du, det är bara licenserna som kommer att utfärdas from nästa år som kommer att behöva erläggas årligen.

Handen på hjärtat, allihop, jag kan ju inte tänka mig annat än att den årliga hästlicensen inte kommer att ligga kvar på 200:-. Det är ju upplagt för successiva höjningar :devil:

KL

Varför kan inte ridsportsförbundet (alltså dem som har bestämt det här) gå ut och berätta hur de har tänkt? Vad meningen med allt detta krångel är?
Visst det nya systemet kan vara bra för några men långt ifrån alla. T.ex. att man kan tävla lokalt eller regionalt som man vill men det var väl ändå billigare förut?

Nej detta verkar otroligt ogenomtänkt...

Återigen: det som i folkmun kallas "regionallicens" (nuvarande seniorlicensen) sänks faktiskt, så det är inte så att det höjs för alla amatörer direkt. Jag känner inte ens någon tävlingsryttare som bara har lokallicens faktiskt, så SÅ himla vanligt borde det inte vara att man år efter år bara rider lokalt?

Som med allt så är alla aldrig nöjda. Som det varit har jag känt att det är omotiverat liten skillnad mellan seniorlicensen och den internationella och varit väldigt missnöjd med att betala oproportionerligt mycket - något som många runt mig också uttryckt. Säkert därför denna ändring klubbats igenom. Tiden lär utvisa om medlemmarna är nöjda generellt sett eller ej, annars kommer det ju ändras! Fördelen med demokratiska beslut. ;)

Återigen: det som i folkmun kallas "regionallicens" (nuvarande seniorlicensen) sänks faktiskt, så det är inte så att det höjs för alla amatörer direkt. Jag känner inte ens någon tävlingsryttare som bara har lokallicens faktiskt, så SÅ himla vanligt borde det inte vara att man år efter år bara rider lokalt?

Som med allt så är alla aldrig nöjda. Som det varit har jag känt att det är omotiverat liten skillnad mellan seniorlicensen och den internationella och varit väldigt missnöjd med att betala oproportionerligt mycket - något som många runt mig också uttryckt. Säkert därför denna ändring klubbats igenom. Tiden lär utvisa om medlemmarna är nöjda generellt sett eller ej, annars kommer det ju ändras! Fördelen med demokratiska beslut. ;)

Då är det bara att gratulera till att både du och hästen (och alla du känner) är så duktiga att ni är på den nivå ni är :)

Förmodligen har du en viss umgängeskrets och den innefattar tydligen inte oss som är mindre begåvade eller som har begränsat hästmaterial.

Jag håller med till mycket stor del och efterlyser själv en spec. av något slag för vart licenspengarna går. Går de enbar till tävlingsverksamheten (alltså kanslipersonal, lokaler för dessa lokalkanslier samt huvudkontor, utrustning och tdb-systemet) samt den försäkring som ingår - eller vad är det som kostar?

För en sport där de tävlande betalar både tävlingsplats, utrustning, domare och allt annat själva så håller jag med om att kostnaderna ter sig onödigt höga - och jag har ofta muttrat över licensavgiften. Liksom du skulle jag vilja se hur pengarna fördelas!

Eller så inbegriper den enbart dressyrryttare. ;) Och även LB går ju som regional väldigt ofta eftersom den körs samma dag som framför allt andra långbaneklasser. :D

Själv är jag högst obegåvad och har en häst som (när han är frisk) är högst medelmåttig, men för att hitta tävlingar inom lämpligt avstånd går det inte att hålla sig till enbart lokala. Jag hade enbart lokallicens första två åren som vi provade på att tävla, men insåg att det bara var att växla upp för att hitta roligare klasser att rida än LC1. :)

För mig handlar den här reformen om att bredden faktiskt får bära totalt sett färre kostnader än tidigare - vilket jag tycker är bra. Jag håller alltså med många av er i sak, men inte i praktiken då jag är övertygad om att generellt sett så fördelas kostnaderna mot den elit som bör bära sina egna kostnader från oss amatörer som redan sliter för att ha råd sett till antalet utövare och utställda licenser inom "seniorlicens"-segmentet.

Som lite kuriosa kostar en internationell tävlingslicens för en cyklist 100:-

Man kan ju göra jämförelsen eftersom det också är en sport med "redskap" :p

En senior cyklist betalar då i motionsklass (lokal) 250:- + 100:- för utskrift av licensen.

En senior i elitklass (reg o nationell) 600:- + 100:- för utskrift av licensen.

Och vill man då sedan utomlands är det en hundralapp till :)

Det har varit ute på remiss i minst ett år och tröskat genom alla instanser från lokala klubbar, lokala distrikt och upp på årsstämma, så det har helt klart prövats av diverse "remissinstanser" framlänges och baklänges innan beslut klubbades om förändring.

Jag har känt till detta ändringsförslag länge och har liksom alla andra som velat och orkat engagera sig fått lämna synpunkter innan beslut fattades. :)

Som lite kuriosa kostar en internationell tävlingslicens för en cyklist 100:-

Man kan ju göra jämförelsen eftersom det också är en sport med "redskap" :p

En senior cyklist betalar då i motionsklass (lokal) 250:- + 100:- för utskrift av licensen.

En senior i elitklass (reg o nationell) 600:- + 100:- för utskrift av licensen.

Och vill man då sedan utomlands är det en hundralapp till :)

Herregud! Vilken otrolig skillnad, man förstår att hästsport är en "rikemanssport."

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 016
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 169
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka