Nya kvalbestämmelser från 070101

solros

Trådstartare
Korrigering angående kvalificeringsbestämmelserna
Gäller from 1 januari 2007
Varmblod
1.28,0 2-åriga (ingen ändring)
1.25,0 3-åriga
1.23,0 4-åriga och äldre

Kallblod
1.55,0 2-åriga (ingen ändring)
1.50,0 3-åriga
1.42,0 4-åriga och äldre

Samt
Vilka hästar kan deltaga i kvalificeringslopp?
b) Häst som inte i minst 2 av sina senaste 5 starter (kval =start) gjort godkänd prestation (p 4 i "Allmänna bestämmelser") eller har tre icke godkända i rad (de tre senaste)

Förändringen att tre icke godkända i rad kräver kval tycker jag är bra, men varför höja kvalgränsen från 22,0 till 23,0 för 4-åriga och äldre?

Sv: Nya kvalbestämmelser från 070101

Jag trodde dom menade ostartade hästar?
Men ojdå, nu när jag läser igen så står det ju inget om det. :D oops

Senast ändrad:

var det inte 1,25 för ostartade hästar innan?

en ostartad 4 åring skall nu alltså gå 1,23 för godkänt?

var det inte 1,25 för ostartade hästar innan?

en ostartad 4 åring skall nu alltså gå 1,23 för godkänt?

Det stämmer!

Jag tycker det är ganska så bra då du endå måste kunna gå under 20 för att placera sig i normalt lopp!

Tidigare skulle de gå 22,0, efter nyår kommer det att räcka med 23,0.

Nuvarande regler:
Varmblod.
1.28,0 - 2-åriga varmblod
2-årig varmblodig häst som gått godkänt kvalificeringslopp är kvalificerad för start som 3-åring (med iakttagande av 8-månadersregeln).
1.25,0 - 3-åriga samt ostartade varmblodiga hästar.
1.22,0 - 4-åriga och äldre varmblodiga hästar som startat

Varför är det bra att ändra från 22,0 till 23,0?

skumt att dom höjt gränsen. det tycker jag är dåligt!! nu kommer vi få fler hästar på banorna som inte är strtfärdiga och springer på 3 ben.. :mad: dom kommer ju starta lilla "rosa" bara för att nu klarar hon kvalet när hon bara behöver gå 1:23

stackars hästar. jag tycker det var dåligt!!!!!

Jag vet inte det...Tidigare var det 25 för de som inte startat tidigare och 22 för de som gjort en start. Nu krävs det lite mer av de som aldrig startat...

Jag tycker det är fel att ostartade och startade ska gå samma tid i kval.

liite bra ärdet.. då blir det kanske iallafall ngn mindre ostartad el med fristarter kvar med som "petar" ner "bra" hästar i anmlistorna..

Att det krävs lite mer av en ostartad äldre häst. Som sen kommer med sina "fristarter" och tar platser i loppen utan att egentligen ha ngt där att göra... Godkänt kval på 25 klarar dom men sen krävs det 18 och det kan var ett lååånnngt steg. Och för en del omöjligt. Men nu kanske det sorteras bort några tilll före.

Jag tycker det är fel att ostartade och startade ska gå samma tid i kval.

Jag tycker inte det ska spela någon roll om de har startat en gång eller inte.

Jag anser inte att en fyraåring har i lopp att göra om den inte kan under 22, vare sig den är startad tidigare eller inte. Det är inte rättvist mot hästen.

Jag tänkte mer på nån som har startat massor och sen måste kvala pga skada eller otillräcklig prestation, jag jämförde det med en ostartad, vem som har lättast, tycker det borde vara lite skillnad där.

Och jag som tycker att även tråringarna ska kunna gå 23 och att de gott kunde sänka kvaltiden lite för resten också? :angel:

Allvarligt talat, hur många hästar tjänar en spänn om de inte går under 20? Jag var sist på 17,6-2140a i senaste starten och min kuse har tjänat 35 000.

Fristarterna tycker jag inte spelar så stor roll för det är så få tillfällen, sen sitter de och nöter i p21-orna tills de ledsnar, såna som har såna hästar.

Vi hade en som aldrig lyckades gå fortare än 22 på 80-talet, vi kvalade honom inte för det var ju inte lönt.

En gammal passhäst till mig kvalade på 22,2. Och gjorde sen debut och var femma på 22,2 nyligen. Haha. :D Hon är 4 år.
Men sen vet jag ju inte vad hon kan i träning egentligen, hon kan väl antagligen mer, tvivlar på att tränaren skulle starta annars.

Liknande trådar

Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: cirkus
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 940
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar