Nya karenstider

Sv: Nya karenstider

Jag tycker att debatten som börjat föras är mycket intressant.

Att veterinärkåren reagerar så starkt tycker jag är helt super! För de här nya reglerna gynnar ju faktiskt DEM i förlängningen. Tycker jag.

Jag tycker också debatten börjar bli väldigt intressant nu.
Istället för pajkastning och personangrepp så kanske det nu kan bli en nyanserad debatt på saklig grund?

Men jag är förvånad att inte fler galoppmänniskor yttrar sej i frågan. Och var är alla ridmänniskor från de olika tävlingsgrenarna? Dom kanske inte har förstått att detta angår även dom? ;)

Jag har alltid försvarat karenstider, men nu börjar det nästan gå till överdrift.
Typ:
"Åh, vi lägger 96 timmar på att ge hästen vatten, eftersom de springer fortare med tillgång till vatten dagarna innan tävling".

Vadå nästan?;)
Reglerna har nu passerat gränsen för vad som räknas som löjligt.:grin:
Man undrar ju var det hela ska sluta när vi inte längre får vårda hästarna efter bästa förmåga? :crazy:
Förhoppningsvis leder debatten till ett nytt bättre dopingreglemente, för dopingfritt är ju något vi alla eftersträvar!:)

Är det inte liite märkligt att hela Emins sortiment (utom en enda produkt) har 0 karens? Och jag får inte gnida karleder eller mjuka upp hästen med Vegebom hmmmmm

Men grattis Emin som kan annonsera med helsidor om sina preparat!

Hälsar
en misstänksam typ som anar en uggla i havren...

Är det inte liite märkligt att hela Emins sortiment (utom en enda produkt) har 0 karens? Och jag får inte gnida karleder eller mjuka upp hästen med Vegebom hmmmmm

Men grattis Emin som kan annonsera med helsidor om sina preparat!

Hälsar
en misstänksam typ som anar en uggla i havren...
ASG!! Ja du Holger...undrar om du inte har en lite poäng där i alla fall!!
gulan som inte köper en endaste eminprodukt!!!!

*KL*

Allmän fråga till tråden, angående salvor till karlederna

HUR spårar dom produkten i ett dopingprov? Går ämnena ut i kroppen från karleden? Använder superbra hästsalva och den är ju verkligen kalas på alla vis till dom med småsår och skorpor i karlederna, ska man behöva tvätta karlederna med vatten/såpa nu minst 96 timmar innan hästen startar? Får man verkligen bort allt och hur jädrans noga ska man behöva vara nu med egen tvättning av händerna när man smörjer icke startande häst och sedan hanterar en häst som snart ska starta

less blir jag :p

Glöm inte: ....och med tävling jämställd träning.
Vad som nu avses med den meningen?

Undrar också hur de ska spåra salvor, arnika, antiseptiska produkter mm.
Snoka runt i stallarna?
Angiveri?
Jag blir faktiskt inte klok på det här!

Tog dom inte tillbaka karensen på superbrasalvan ?

by the way så tror jag att jag har hittat kanonmedlet för karleder men det är karens på det....men så blir dom bra ganska direkt också

*KL*

Allmän fråga till tråden, angående salvor till karlederna

HUR spårar dom produkten i ett dopingprov? Går ämnena ut i kroppen från karleden? Använder superbra hästsalva och den är ju verkligen kalas på alla vis till dom med småsår och skorpor i karlederna, ska man behöva tvätta karlederna med vatten/såpa nu minst 96 timmar innan hästen startar? Får man verkligen bort allt och hur jädrans noga ska man behöva vara nu med egen tvättning av händerna när man smörjer icke startande häst och sedan hanterar en häst som snart ska starta

less blir jag :p

Tvätta händerna lär du nog göra, för du ska ju anteckna i hästens behandlingsjournal också, inte att förglömma, och det är svårt att skriva med kladdiga fingrar;) :p
Var skriver man på för ett uppror?

Hoppas jag innerligt att dom har gjort Martha! *klarar sig inte utan*

Kellie: Hehe jag använder engångshandskar :angel:

När jag läste PF:s "svar" i travronden första gången det började bli debatt om detta blev jag riktigt förbannad! Han mer eller mindre påstod att alla som höll på med trav var djurplågare som bara var ute efter pengar och att vi som aktiva "lätt glömmer bort hästen i jakten på tränarsegrar". Jag är sååå sjukt trött på att höra att om man håller på med trav är man per automatik en djurplågare som bara är ute efter pengar!!!! Alla som jag känner som har travhästar ÄLSKAR sina hästar och vill att de ska må så bra som bara är möjligt! Anledningen till att man använder dessa preparat som det nu ska bli karens på är ju inte att man medvetet vill höja hästens prestationsförmåga och få bättre resultat än sina konkurrenter, det handlar ju om att ta hand om hästarna och höja deras välmående!

Anledningen till att man ska ha karens på dessa produkter har hittills varit förklarat med att det finns "doftämnen" som "KAN" vara antiinflammatoriska och smärtstillande i dessa produkter. Min fråga är då hur mycket arnika måste jag smeta in min häst med för att det faktiskt ska ha någon sådan effekt???? Vi pratar om DOFTÄMNEN!!!!

Varje gång jag har en häst till dopingkontroll är jag livrädd att jag ska råkat ha tagit i något som det är karens på som hästen kan ha fått i sig som ska ge utslag, DET ÄR JU FAN SJUKT!!! Vi pratar ju om sådana små mängder att det knappast kan påverka hästens prestationsförmåga! Hästar väger runt 500 kg, inte fan blir de bättre om de råkar få i sig någon milligram av ett doftämne som KAN vara antiinflammatoriskt eller smärtstillande!

Jag är FÖR stränga regler om doping, jag vill inte att hästarna i Sverige ska tävla på prestationshöjande medel som ges för att avsiktligen förbättra deras prestationer. Arnika och dyl, är INTE sådana produkter!

De dopingregler som sätts upp börjar bli OMÖJLIGA att efterleva och jag tycker att det är sjukligt att man ska behöva vara nervös och ha ont i magen efter en dopingkontroll FAST man VET att man inte medvetet har dopat sin häst.

Vidare tycker jag det är ÅT HELVETE att utländska tränare som BEVISLIGEN sysslat med både det ena och det andra utomlands får komma hit och tävla som ingenting hade hänt! Där tycker jag att man kunde lägga sin energi i stället, se till att hästar som blivit dopade utomlands INTE får tävla här istället för att sitta och kasta skit på oss aktiva som med stort möda och besvär gör allt för att hästarna ska må bra och prestera så bra som möjligt utan en massa främmande preparat i kroppen!

//Arg Jettan som är trött på trångsynt byråkrati inom ST!:devil:

ST måste sätta gränsvärden för hur mycket "doping" en häst får ha i sig, man ska inte behöva vara livrädd för att råkat ha tagit i något som hästen eventuellt kan ha fått i sig, det går inte att ha en nollvision på doping som ska gå ända in i absurdum!

Jag kan ta mig själv som exempel; Vi har sjuka unghästar hemma hos oss. De har drabbats av något skit som vägrar gå över, en del har varit sjuka i ca. 7 veckor. Vår veterinär skriver ut penicillin. Jag behandlar aktuella hästar med detta, tvättar mig noga om händerna och dyl, men får en droppe penicillin på min jacka. Jag tar sedan i en av våra starthästar som slickar på min jacka och får i sig lite penicillin. Är detta verkligen doping??? Kan det hästen fått i sig påverka dennes prestationsförmåga????
Vidare exempel; Vi opererade en häst i vintras, veterinären ville då inte skriva ut smärtstillande till denna häst, eftersom vi inte hade möjlighet att tvätta ur boxen efter behandlingstiden vintertid. Han ville inte ge oss den medecinen eftersom risken för att någon av våra starthästar skulle få i sig lite av medecinen var för stor. Är detta doping???? Skulle den mängd en häst eventuellt skulle få i sig via partiklar i urinen etc kunna vara prestationshöjande??? Är det humant att INTE ge en nyopererad häst smärtstillande för att undvika att andra hästar fastnar i dopingkontrollen???
(Vi gav aktuelle hästen smärtstillande ändå och skurade ur hans box sedan så gott det gick....)

Det måste finnas gränsvärden för doping eftersom vi inte är perfekta. Vi är människor som hanterar hästarna och ibland kan det bli fel. Man måste komma överrens om rimliga nivåer för när ett ämne verkligen har prestationshöjande effekt på hästen och när det är så liten mängd att det knappast kan ha någon påverkan.

Väl talat, jag förstår inte hur ni som är beroende av hästägarna kan få ihop det alls. :crazy:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
5 668
Senast: Palermo
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
15
· Visningar
977
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: co-SMAD4
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka