Nya hundar ensamma på nyår?

MiniLi

Trådstartare
En spinoff på alla nyårstrådar som florerar..

Min sambo frågade en av våra grannar om deras hund var rädd för raketer. Svaret: "Vet inte, hon var ensam hemma förra nyår"

Både han och jag bara :eek:

Gör man verkligen så?
Eller är det vi som är överdriver pjoskiga med våra hundar?

Om du har en ny hund som du inte vet hur den reagerar på raketer - skulle du lämna den ensam hemma på nyårsafton?

Sv: Nya hundar ensamma på nyår?

Det finns inte på min värlsbild att man lämna hundra själva ÖVERHuVUDTAGET på nyår, skotträdd, ny hund, valp eller vadsomhelst! Det är mycket folk i rörelse och hunden kan ju reagera för första gången! Blir helt ledsen bara jag tänker på den stackaren :(

Senast ändrad:

Klart man är hemma.

Vi har en ny hund som flyttade till oss efter ett trauma och även om jag är hemma med djuren i kväll så ville dottern stanna hemma hos honom. Vi har ingen aning om hur han reagerar. Han är harig efter det som hänt honom och hans stöd i livet är dottern (det är hennes hund) så hon nobbade festen. Snygg prioritering när man är 19 och vill festa men älskar sin hund mer.

Aldrig!
Jag vill kunna lugna om hunden visar oro så att den slipper bli så rädd. Att lämna ensam vid en sådan dag är ju som att be om problem.
Min gammelman kunde jag lämna ensam för han brydde sig inte alls men ändå tände jag upp och hade typ radio eller något på så att det inte lät så mycket av smällarna inomhus.
Min nuvarande hund bryr sig inte heller men jag har inte haft anledning att lämna honom ensam ändå. Jag går visserligen ut till hästarna när det smäller som värst men då är ju sambon och de andra inne. Första nyåret var jag dock inne med honom så att han skulle få en positiv erfarenhet av smällandet. Jag ville se hans reaktion själv helt enkelt och den uteblev.

:bow: Till din dotter! Jag kan verkligen förstå att den prioriteringen var svår men ändå lätt.

Vilken pårla din dotter verkar vara! Inte det lättaste beslut att överge kompisar och fest på nyår för att stanna hemma med hunden :bow:

Jag skulle inte lämna en ny hund ensam, knappt en gammal heller.
Har haft en hund som var rädd för fyrverkerier, var inte så kul.

Min nya kille har jag ingen koll på, tror inte det är några problem egentligen. Så länge jag undviker att gå förbi grannen som kommer smälla hela kvällen:grin:

Förr, för över 10 år sen, var alltid våra hundar själva hemma på nyår. Men vi bodde iofs på vischan där det inte smälldes i närheten. Så om folk bor på landet kanske man inte tänker så mycket på det.

Men raketskjutandet har ökat inbillar jag mig, jag har vaktat hästar och hundar i många år, jag tycker det blir värre varje år.

Inte så svårt val faktiskt. Hon älskar den hunden mer än något annat och han dyrkar henne. Han är inte den tuffaste efter branden som jag tidigare skrivit om, och hans stora trygghet är dottern.

Vi fick ju vår valp i juni så vi har ingen aning om hur han kommer att reagera och kommer således fira hemma med honom. tanken var först att lämna honom med min pappa (eftersom min bästa vän jag inte träffat på ett år skulle vara hemma) MEN hans hund är jä*vligt rädd och även om pappa brukar vara hemma med henne just för att det INTE skjuts raketer där så kände jag att TÄNK om det gör det just denna nyår och rädslan smittar av sig på vovve? Så vi tackade nej till firandet och blir hemma istället. Nu ska visst kommunen ha ett av de största fyrverkerierna i sverige eller vad det var, men som tur är bor vi iallafall inte mitt i smeten.
Han har dock inte brytt sig om skott, han har stått bredvid och tittat på när folk skjutit, så förhoppningsvis är han lika cool när det är raketer också :)

Aldrig att jag skulle lämna min hund ensam när det finns risk för fyrverkerier. Nu spenderar hon nyår hemma hos mamma och pappa i ingenmansland. Eller jo, vi har en hel del grannar, men ingen av dem är särskilt intresserad av att skjuta raketer längre. Det kan skjutas någon enstaka raket på kvällskvisten, men inga mängder. Mamma och pappa hade inga större planer för kvällen, utan håller sig hemma.

Nej men usch! O_O Hur kan man göra så mot sin hund? Förstår verkligen inte.. Ni är absolut inte överdrivet pjoskiga med era!
Vi skulle kunna lämna våran ensam på nyårsafton för vi VET att hon blir ett dugg nervös. Hon lägger sig och snarkar framför brasan (boxer..:P).
Men att lämna en hund som man inte vet 100% säkert om den är skotträdd eller ej? Nej fy fan rent ut sagt.. Oansvarigt.
Sen lär ju sådana människor som lämnar en hund ensam, trots att dom inte vet om den blir rädd eller ej, bli arga på hunden om den förstört något i ren panik..

Våra hundar är ensamma denna nyårsaftonen, de är dock inte skotträdda (apportörer som är pangpangvana) och vi bor på landet där det inte skjuts några raketer. Möjligtvis kan det höras nån smäll på långt håll.

/LL

Ja, om hunden är vuxen och av rätt ras, tex Schäfer. Det är så självklart i min värld att de är skottfasta, om inte förra ägaren upplyser om annat. Fast då hade jag i och för sig inte köpt den överhuvudtaget.

Tror nuvarande hunden var ensam i ett par timmar på nyår det år jag köpte honom, men jag kommer inte riktigt ihåg.

Senast ändrad:

Såg nu att frågan gällde en ny hund i familjen, då hade svaret blivit nej. Den hade inte lämnats ensam om jag inte visste hur den reagerade på höga ljud/smällar/skott. Men om jag inte sett några tendenser till rädsla så hade den nog fått vara hemma eftersom vi bor som vi gör.

/LL

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar