nya hovar..

MalinSophia

Trådstartare
min häst har haft dåliga hovar under de 14 år vi haft tillsammans. jag har provat både med och utan skor, mest har han haft skor. han har vart borta i 2 år och i april fick jag hem honom gick och funderade på hur jag skulle lösa hans problemet med hans hovar. jag har läst och hört mycket skit om hovvårdare men bestämde mig för att testa. nu har han de bästa hovar jag sett på honom och det bara på 2 månader och det nya hornet som växer ut ser helt fantastiskt ut. ingen utav alla hovslagare vi har haft har kunnat lösa hans problem på 14 år. hon gör det på 2 månader. hon är guld värd och jag kommer hålla hårt i henne. kände bara att jag ville dela med mig och tycker det är bra att det kommer in lite konkurrans och nya sätt i hovvården, det gör att det utvecklas och kommer nya lösningar vilket är bra för våra älsklingar.

Sv: nya hovar..

Varför kan du inte?

Min nya häst har begåvats med sneda hovar pga en "hovvårdares" behandling. Hon är även fortfarande öm trots att hon varit barfota i flera år nu hos förra ägaren.
Nu går detta lätt att rätta till av en duktig hovslagare, men hon har svårt att gå och går ej att rida på grusväg utan barfotaboots. Han har verkat henne 1 gång och nästa gång får hon skor på.

Så det är olika, alla hovvårdare är inte bra, alla hovslagare är inte bra. Eller tvärtom. Föredrar själv en ordentligt utbildad hovslagare.

Det finns många trådar om detta ämnet.
Synd att du inte kan visa bilder, nu när du ville berömma din hovvårdare ;)
Men jag har bilder. Hur en hov kan se ut utan hovvårdares hjälp :cool:

hb0606.jpg

Sko tas av juni2006 bakhov. Det syns en inbuktning 1 cm nedanför kronranden.

hb0702.jpg

Samma bakhov feb 2007, alltså 8 mån senare. Fortfarande oskodd. Hoven är len som babykind. Inga ringar.

Anledningen till att jag tog av skorna berodde på att hästen släpptes på bete. Sedan behövde jag inte sko på dem igen.
Jag ägde inte hästen då den var skodd. Jag vet bara att man höjt trakterna så att strålen blev obefintlig. Sedan hade man sänkt trakterna igen och fick tillbaka strålen. Man betraktade hästens bakhovar som problemhovar.

Att avgöra hovens kvalité redan efter 2 mån är väl lite tidigt? Kom igen med bilder om ett halvår!
Förklara gärna på vilket sätt hovvårdarens arbete var så bra.
Vad var det för skillnad när din häst var utan skor och verkades av utbildad hovslagare. Förutom priset :devil:

Vari låg problemet med din hästs hovar? Låter otroligt att de skulle ske en sån förändring på bara två månader när det tar längre tid för hoven att växa ut än så. Möjligen har hästen under de sista halvåret fått bra mat som gjort att kvalitén blivit bättre...:cool:

jag håller med om att det finns både bra och dåliga hovslagare/hovvårdare och jag stirrar mig inte blind på att just bara använda hovvårdare. jag e alltid kritisk och försöker att vara öppen för olika lösningar, nu funkade detta väldigt bra. skulle han få problem så tvekar jag inte till att vända mig te en hovslagare eller vet.
innan hade min häst problem med utflytna hovar, sprickor, taskiga strålar och allmänt sköra. På ena hoven har han en spricka som alltid gått upp till kronranden.han har gått barfota i 1 och halv år när jag fick hem honom men de såg förjävliga ut (strålen va fin men spruckna och utflytna) eftersom hans hovar har växt väldigt mycket den sista tiden så har jag kunnat se att det nya hornet har bättre kvalite och sprickan slutar 4 cm nedanför kronranden antagligen för att det växt mycket men det ser ivf bra ut. tidigare har han också ömat det gör han inte idag, strålarna e också fina.
jag har haft min häst i 14 år och känner honom utan och innan så jag kan bedäma om nåt är bättre/sämre på honom, han har alltid fått bra foderstat.

Du skrev att din hovvårdare fixat till hovarna på BARA 2 månader???? Det reagerade jag på...inget annat.

Själv har jag hästarna barfota, mycket utevistelse, mycket motion och bra mat och har inte haft några som helst problem med hovkvalitét...inte heller på de hästar jag haft skodda. Jag anlitar godkänd hovslagare.

kanske uttryckte mig lite fel, efter de här 2 månaderna ser jag att vi är på rätt väg och hans hovar har växt mer än vanligt. självklart tar det lite tid att få bort de j*vla sprickorna. alla hästar är olika och kräver olika mycket.

Men jag har bilder. Hur en hov kan se ut utan hovvårdares hjälp :cool:

hb0606.jpg

Sko tas av juni2006 bakhov. Det syns en inbuktning 1 cm nedanför kronranden.

hb0702.jpg

Samma bakhov feb 2007, alltså 8 mån senare. Fortfarande oskodd. Hoven är len som babykind. Inga ringar.

På den nedre bilden syns en inbuktning 1 cm nedanför kronranden, Ska det vara så???

Förklaringen till att hoven är len som babykind beror väl främst på att det yttre vägghornet är överarbetat utifrån raspen. Ska det vara så???

Jag menar är det bra att man raspar bort yttre vägghornets glasyr lager så våltsamt att även tåsprickan som redan på första bilden blir ännu större på den nedre bilden.

Jag förstår faktiskt inte.

Senast ändrad:

På den nedre bilden är där ingen inbuktning...:confused:
På den övre bilden är där en inbuktning 1 cm nedan för kronranden. (Jag hade precis fått hästen när hoven såg ut så här, så jag vet inte anledningen.)

"det yttre vägghornet är överarbetat utifrån raspen" Stämmer inte heller. Ingen rasp har använts över vägghornet. 8 månader har förflutit i tiden mellan bilderna. Är bara verkad på traditionellt sätt med jämna intervall.
Om man hade raspat bort ytterväggens glasyr, borde då inte "skinnet" som följer med ned från kronranden över hoven vara borta? Har aldrig sett en slipad hov men hört att man gör det på araber som ska visas på utställning.
Där är ingen spricka i tån.Tänker du på skuggan av grässtrået på nedersta bilden? :idea:

Jag måste säga att hoven på bilden nederst ser kanon bra ut i jämförelse med första bilden. Wow! Den som fixar din hästs hovar vet vad hovform är och på 8 månader.
Jag är glad för din skull, heja heja!

Mirjabengtsson

Jag menar är det bra att man raspar bort yttre vägghornets glasyr lager så våltsamt att även tåsprickan som redan på första bilden blir ännu större på den nedre bilden

Jag förstår faktiskt inte.

Jag förstår inte ditt resonemang. Var ser du sprickan? Hur kan du se att hovens yttervägg är bortraspad?
Jag kan varken se någon spricka eller att hovens yttervägg blivit bortraspad.

Det enda jag ser utifrån den understa bilden är en frisk och sund hov.
Sen om det är hovslagarens, fodrets eller "barfotagångens" förtjänst kan jag inte uttala mig om.

Ja, det var detta jag ville visa med bilderna.
Inte bli halshuggen av Coari :eek:

Det är bara att vänja sig om man öppet går ut och säger att man är nöjd med en hovvårdare:crazy: Hade du däremot sagt att det var en hovslagare som gjort det så hade saken varit en helt annan. Så fortsätt du att känn dig nöjd med hur din hästs hovar har utvecklats;) Jämför gärna med de skodda hovar och annat som redovisats i trådar den senaste tiden så kan du känna dig mer än nöjd skulle jag vilja säga.

Om jag förstår ponytails rätt uttifrån texten så har hon använt en vanlig hovslagare:confused:
citat från ponytail: "Ingen rasp har använts över vägghornet. 8 månader har förflutit i tiden mellan bilderna. Är bara verkad på traditionellt sätt med jämna intervall."

Men jag kan ha misstagit mig.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 375
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 699
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 546
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka