Nya hästen.

Sv: Nya hästen.

ghost skrev:
Men ÄR det verkligen ett korkat påstående???

Nafayette berättade ju själv om hur hennes karl fick hela ansiktet söndersparkat, och jag vet en tjej som jag tävlade ponnytrav med/mot på 80-talet som fick underkäken krossad av en spark.

Säga vad man vill, men slaggjorden fyller sin funktion i bland. :crazy:

Har väl aldrig sagt att den inte fyller sin funktion :confused: , ibland måste man ha en....men jag har bara inte varit med om att man sätter en slagjord på ALLA hästar......

Jag fattar inte att detta kan väcka så många arga demoner.....om ni vill ha slagjord på alla hästar så ha det......ingen hindrar er, men väldigt många har det inte.

Montéryttare skrev:
Du låter då väldigt oerfaren för att ja jobbat i stall med 100 hästar :smirk:

Då måste jag ha ha läst fel, där vid INGEN :confused:

Du kanske kan berätta hu man får en unghäst "ur balans" på mindre än 1/10-dels sekund.. För när det smäller, då smäller det... Som du BORDE veta :cool:

Är man oerfaren bara för att man inte sätter slagjord på varenda häst man kör...eller för att man säger vad man tycker????

Varför alltid detta snack om unghästarna.... få av alla jag har träffat och, tro det eller ej ;) , kört in, har varit slag benägna. Kanske beror hästarnas beteende på dom som hanterar hästarna :rofl:

Om du drar en häst i sick sack när den ska slå så får den problem med det, och oftast ser du på hästen att den är på gång att lyfta på rumpen... OBSERVERA ATT JAG SKREV OFTAST....det finns självklart undantag, men man kan inte sitta och tänka på sånt som kan ske.......sitter du och tänker på krock när du kör bil??

Senast ändrad av en moderator:

Tesse skrev:
Har väl aldrig sagt att den inte fyller sin funktion :confused: , ibland måste man ha en....men jag har bara inte varit med om att man sätter en slagjord på ALLA hästar......

Jag fattar inte att detta kan väcka så många arga demoner.....om ni vill ha slagjord på alla hästar så ha det......ingen hindrar er, men väldigt många har det inte.

Nja, jag menade väl att du tyckte att det var dumt att jämföra med att köra bil utan bilbälte.

Själv tyckte jag inte att jämförelsen var så tokig trots att jag inte är speciellt flitig användare av slaggjorden själv. :o

Humelibumlan skrev:
Bha, du är inte alls feg ;)
Nä, bilden är tagen i helt fel tidpunkt, hon krånglar (som mankan se på huvudet) tvärar och går sekunden efter över i galopp... Normat tramapar hon inte igenom, utan har fin och lätt gång :D

Varför lägga in den bilden då? Ta en ny så vi får se!!!!

Tesse skrev:
Vilket urdumt påstående :eek: ....finns väl ingen som tänker så. En korkad jämförelse tycker jag :mad:

Tror inte att min gubbe är benägen att hålla med dig..:smirk:
Han är verkligen ett levande bevis på hur det kan bli när det går åt skogen...

AM

Tesse skrev:
Humelibumlan skrev:
Bha, du är inte alls feg ;)
Nä, bilden är tagen i helt fel tidpunkt, hon krånglar (som mankan se på huvudet) tvärar och går sekunden efter över i galopp... Normat tramapar hon inte igenom, utan har fin och lätt gång :D

Varför lägga in den bilden då? Ta en ny så vi får se!!!!
Varför jag la in den bilden står i tråden och är bara att läsa.

Ang. slaggjorde så spelar det ganska liten roll om hästen är benägen att slå eller inte, när man hanterar unghästar så vet man att de kan förändras på en dag, från snäll och lugn till komplett tokig och spakanade och tvärtom.
Att då ta sig 2 minuter extra för att lägga på en slaggjord som faktiskt köper sekunder och man kan hinna parera eller få hästen ur balans.

De flesta som varit inblandade i ruggiga olyckor med hästar beskriver oftast hästen som snäll och har aldrig gjort nå likande tidigare.
Hästar som har tendens att slå, resa sig eller liknande är mer sällan inblande i olyckor, eftersom skötare/ägare/kusk vidtar säkerhets åtgärder innan det sker.:idea:

En häst som inte brukar slå och som blir skrämd, rädd eller liknande varnar oftast inte innan den slår, vilket gör att det finns ingen chans i havet att du kan hinna få den ur balans.. :(

Tesse skrev:
Är man oerfaren bara för att man inte sätter slagjord på varenda häst man kör...eller för att man säger vad man tycker????

Varför alltid detta snack om unghästarna.... få av alla jag har träffat och, tro det eller ej ;) , kört in, har varit slag benägna. Kanske beror hästarnas beteende på dom som hanterar hästarna :rofl:

Om du drar en häst i sick sack när den ska slå så får den problem med det, och oftast ser du på hästen att den är på gång att lyfta på rumpen... OBSERVERA ATT JAG SKREV OFTAST....det finns självklart undantag, men man kan inte sitta och tänka på sånt som kan ske.......sitter du och tänker på krock när du kör bil??

Man är oerfaren/ljuger när man säger att man jobbar i proffs stall med 20-100 hästar och INGEN har slaggjord....

Jagskulle ALDRIG utsätta min UNGHÄST för att börja att DRA sicksack o få den ur balans... Hellre på med slaggjord tills den har "mognat till"... men det är ett fritt land, ingen lag på slaggjord..ännu :D ;)

Humelibumlan skrev:
Tesse skrev:
De flesta som varit inblandade i ruggiga olyckor med hästar beskriver oftast hästen som snäll och har aldrig gjort nå likande tidigare.
Hästar som har tendens att slå, resa sig eller liknande är mer sällan inblande i olyckor, eftersom skötare/ägare/kusk vidtar säkerhets åtgärder innan det sker.:idea:

En häst som inte brukar slå och som blir skrämd, rädd eller liknande varnar oftast inte innan den slår, vilket gör att det finns ingen chans i havet att du kan hinna få den ur balans.. :(

Där sa du ett sant ord.:bow:
Dom värsta hästolyckorna sker just när människan har invaggats i falsk säkerhet..
Det är då man slappnar av och utsätter sig för risker.
Lätt också att glömma att det är djur vi håller på med.

AM

Nafayette skrev:
Humelibumlan skrev:
Där sa du ett sant ord.:bow:
Dom värsta hästolyckorna sker just när människan har invaggats i falsk säkerhet..
Det är då man slappnar av och utsätter sig för risker.
Lätt också att glömma att det är djur vi håller på med.

AM
Någon skrev i en annan tråd att är hästen inte 100% säker har den inte i ett travlopp att göra, en livsfarlig inställning enligt mig.
Ingen häst är 100% säker och tror man det är man illa ute. Söker man 100% säkerhet är dammråttor en bättre sysslesättning än hästar. :smirk:

Inte ens en dammråtta är 100%-ig.:idea: Det rullar ju iväg, om du kommer för häftigt på den.:angel:

Sv: nya hästen

Va?? Bamse var ju min gamla passhäst!
Så du har honom nu? Kul!

Kan berätta att han fortsatte sparka i väggen även när han kom från Valla.

Jag tror jag har sett dig nån gång inne på Valla, blont långt hår?
Tror faktiskt att jag har pratat med dig också, du berättade lite om att du hade ridit Cambrica tror jag. :D
Annars jobbade jag mest ute på gården, där var aldrig du va?

Lazio skrev:
Jag tror jag har sett dig nån gång inne på Valla, blont långt hår?
Tror faktiskt att jag har pratat med dig också, du berättade lite om att du hade ridit Cambrica tror jag. :D
Annars jobbade jag mest ute på gården, där var aldrig du va?

Jajjemän.. det var jag :o :D

Jag åkte ut med min kuse o skena runt på rundbanan:cool: en gång sen har jag hjälp Stefan m hingstarna här i väsby och sen bara hälsat på unghästarna nån gång sådär!:)

Får man presentera...

Nytillskottet i stallet. :)

b783c74b.jpg

b35e7994.jpg

Hur var det nu så färdig starthäst med några år på nacken och lite pengar på kontot. :o :eek: :crazy:

Vad blev det då???

Nybliven treåring som startat upp alla sina fristarter med två dg, två ggr sist och en tredjeplats att skryta med. :D

Han heter Easter Day och är e: Kodac u: Baroness Dallas.

Om han kan springa in något mer än han gjort får framtiden utvisa, men det finns lite att jobba med! :idea:

Sv: Får man presentera...

:bow: :bow: Ser framemot "rapporter" och att följa karriären:bow:

Sv: Får man presentera...

Jag håller tummarna för er!
Jag tror att ni kommer att få mycket roligt tillsammans! *tittar i kristallkulan*
Är han anmäld till "allt"? ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Gnägg Mea Culpa! Jag är tydligen full med fördomar som jag själv knappt tänkt på. Igår red jag i ridhuset och in kommer en tjej som jag inte...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 727
Senast: Emor
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Jag vet varken ut el. in. Hade bestämt mig för Don Romantic till mitt Sack sto, men nu har jag börjat vela... Kanske är bäst att passa...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka