Nya fälttävlansbestämmelser!

Sv: Nya fälttävlansbestämmelser!

För ponny som tas upp som häst på lokala hopp- och dressyrtävlingar krävs ingen ridhästlicens.

Jag frågade ansvarig på ridsportförbundet om jag kunde tävla min ponny i distansritt (ponnylicens) samtidigt som jag tävlade bland stora hästar på lokal tävling (där ingen licens krävs). Jag fick ett konstigt svar som i princip gick ut på att jag inte fick tävla min ponny som ponny i distansritt om jag skulle tävla mot stora hästar i hoppning. Samtidigt förstår jag inte vem som skulle hålla koll på det, eftersom jag ju får tävla ponny i distansritt som är den gren som kräver licens. :angel:

Rörigt är bara förnamnet...

Men det är väl på sitt sätt rätt logiskt, om jag förstått dig rätt alltså. En ponny kan inte tävla som ponny och ridhäst samtidigt. (Sen kan jag tycka att en ponny med två olika ryttare hade kunnat tävla som ponny med 15-åringen och som häst med 20-åringen. Bara som exempel.)

Jag frågade ansvarig på ridsportförbundet om jag kunde tävla min ponny i distansritt (ponnylicens) samtidigt som jag tävlade bland stora hästar på lokal tävling (där ingen licens krävs). Jag fick ett konstigt svar som i princip gick ut på att jag inte fick tävla min ponny som ponny i distansritt om jag skulle tävla mot stora hästar i hoppning. Samtidigt förstår jag inte vem som skulle hålla koll på det, eftersom jag ju får tävla ponny i distansritt som är den gren som kräver licens. :angel:

Rörigt är bara förnamnet...

hmm.. Vi har en i stallet som håller på mkt med distansritt, och om jag har förstått henne rätt har ponny/häst inte någon betydande 'regel' då det endast var propotion som gällde. Med andra ord kunde både jag (ponnyryttare) och mamma tävla vår ponny.

Tävlar du din ponny (som har ponnylicens) bland storhästar i hoppning (för att du är över 18år?) ?
Vill du tävla den bland ponnyer i distans? (varför inte som storhäst?)

Jag kan fråga damen i stallet om jag träffar henne imorrn el på måndag och höra vad det egentligen är som gäller.
Detta blev väldigt ot sorry :p

Ytterligare en tanke gällande den formuleringen;
varför krav på ridhästlicens om man bara vill rida lokala 0,90 på hästtävlingar? För ponny som tas upp som häst på lokala hopp- och dressyrtävlingar krävs ingen ridhästlicens.
Ställde frågan i en annan tråd gällande ämnet här på Ft men ingen visste riktigt säkert.

Vart vänder man sej om man vill ta reda på sådana här och andra funderingar? Folk säger att det mejlar ftkom men vart får man tag på deras adress(er) ?

En fråga: Vad är nackdelen med att saffa ridhästlicens?
Kostnaden? Blir ponnylicensen ogiltlig och måste betalas om igen när ponnyn ska räknas som ponny igen?

Jag frågade ansvarig på ridsportförbundet om jag kunde tävla min ponny i distansritt (ponnylicens) samtidigt som jag tävlade bland stora hästar på lokal tävling (där ingen licens krävs). Jag fick ett konstigt svar som i princip gick ut på att jag inte fick tävla min ponny som ponny i distansritt om jag skulle tävla mot stora hästar i hoppning.

Det där kan man söka dispens för! Det kollade jag upp när jag funderade på att köpa en d-ponny att tävla i både körning (där jag som vuxen får tävla ponny i ponnyklass) och dressyr (som häst). Och jag nämnde då även att det är ju samma problem om man vill kombinera distans med annan ridning.

Jag fick till svar att jag skulle skaffa licens utifrån den gren jag hade som "huvudgren" (dvs ponnylicens om jag tävlar mest körning, hästlicens om jag tävlar mest ridning) och sedan söka dispens för att få tävla ponnyn i den andra grenen med "fel" licens. Det verkade inte alls vara något problem att få detta beviljat, men det lät som att det var väldigt ovanligt att folk ansökte om detta. Och så kostade det... var det 200 kr? att ansöka om dispens. Vet inte om man måste ansöka varje år eller om det kan gälla längre.

Här finns telefonnummer och mejladresser till fälttävlanskommittén.

Jag skulle anse att kostnaden är rätt onödig.
Tror inte att ponnylicensen behöver betalas om.

tack!

jupp, det är tillräckligt dyrt ändå..:grin:

Det där kan man söka dispens för! Det kollade jag upp när jag funderade på att köpa en d-ponny att tävla i både körning (där jag som vuxen får tävla ponny i ponnyklass) och dressyr (som häst). Och jag nämnde då även att det är ju samma problem om man vill kombinera distans med annan ridning.

Jag fick till svar att jag skulle skaffa licens utifrån den gren jag hade som "huvudgren" (dvs ponnylicens om jag tävlar mest körning, hästlicens om jag tävlar mest ridning) och sedan söka dispens för att få tävla ponnyn i den andra grenen med "fel" licens. Det verkade inte alls vara något problem att få detta beviljat, men det lät som att det var väldigt ovanligt att folk ansökte om detta. Och så kostade det... var det 200 kr? att ansöka om dispens. Vet inte om man måste ansöka varje år eller om det kan gälla längre.

Mäh! Då var det ju så jag misstänkte! :eek: Att de inte kunde nämna det för mig då! Fälttävlan here I come!!!! :banana:

hmm.. Vi har en i stallet som håller på mkt med distansritt, och om jag har förstått henne rätt har ponny/häst inte någon betydande 'regel' då det endast var propotion som gällde. Med andra ord kunde både jag (ponnyryttare) och mamma tävla vår ponny.

Nä, i distansritt får alla tävla hur de vill. Enda regeln är att ponnyn/hästen måste vara minst 6 år för att tävla och 5 år för att gå CR. Däremot är det ingen som bryr sig om mankhöjder och ålder på ryttaren som länge ekipaget ser harmoniskt ut.

Ytterligare en tanke gällande den formuleringen;
varför krav på ridhästlicens om man bara vill rida lokala 0,90 på hästtävlingar? För ponny som tas upp som häst på lokala hopp- och dressyrtävlingar krävs ingen ridhästlicens.
Ställde frågan i en annan tråd gällande ämnet här på Ft men ingen visste riktigt säkert.

Skulle kolla en grej i tr och såg att Ponnyer som tävlar som häst faktiskt måste ha ridhästlicens även för lokala hopp- & dressyrtävlingar.

Jag kommer bli ruinerad, 900spänn för seniorlicens och 650 för ridhästlicens. Jag kommre inte ha råd att tävla ju:crazy:

Dessutom läste jag att 0,90 häst som arrangeras i samband med regional tävling eller högre krävs bara lokallicens för ryttare samt licens för ponny/häst.
Vet folk om de eller pungar dom ut 700kr till för de tror de måste ha seniorlicens?

Fast nu kom jag just på att det räcker med att jag tar lokallicens:D
(om inte en ny kamrat kommer in i stallet:angel:)

Har du hänvisning till vilket TR och var? Jag är nämligen rätt säker på att det bara är en kass formulering. Att kräva ridhästlicens för ponnyer som startar på lokala ridhästtävlingar när det inte krävs för motsvarande ridhästar är nämligen högst otroligt.

Hästlicensen kostar för övrigt 950 kronor.

TR I mom 150 (1.1 Hästlicens)

Kan inte annat att hålla med dej iaf..

Jag menade 950kronor :p

Jo, den formuleringen har jag sett. Jag har dock tolkat det som så att vid tävling med licenskrav måste ponny som ska starta som ridhäst ha ridhästlicens, det räcker inte med enbart (eventuell befintlig) ponnylicens. Alltså att bestämmelsen är applicerbar först vid tävling med licenskrav.

oj jaha, då förstår till och med jag.

Jag har inte frågat någon på förbundet utan bara förutsatt det dock. En av mina kompisar som tog upp sin ponny till ridhäst löste iaf ingen ny licens eftersom hon bara startade lokalt :laugh:

Är det någon här som ska på det mötet i linköping och har lust att ta upp detta med att ponny behöver ha ridhästlicens även vid 90klass trots att inte ridhästarna behöver det?

Om inte, nån som känner för att mejla? Skulle vilja få ett ordentligt svar varför det är så men jag är så otroligt kass på att formulera mej :o

*kl*

Förresten, är det någon bukefalist som planerat åka till mötet?

tyvärr inte, vi åker o hoppkvalar istället (om det nu behövs framöver....:crazy: det går ju som mycket snack hitan o ditan om vad som ska gälla), vet att någr från klubben åker :)

Jag hade åkt om jag haft egen bil men kan tyvärr inte bränna iväg till lkpg fram och tillbaka.

Slipper iaf hoppkvala, brukar alltid ha det klart i oktober så tycker egentligen inte personligen att det är något problem med hoppkvalen eftersom jag hopptävlar så mkt ändå. Däremot tycker jag ändå att det är helt fel väg att gå och absolut tycker de borde tas bort.

Jag själv som är relativt grön när det gäller ft kan ju säga att min häst hoppar inte bättre i terrängen och jag rider inte bättre i terrängen för att vi gör våra felfria 1,20 rundor innan.
Dumheter!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Nougat
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka