Nya fälttävlansbestämmelser!

Sv: Nya fälttävlansbestämmelser!

Jag är helt oinsatt vad gäller ponny och licenser men vill förtydliga om häst -

lokal 90 - lokal ryttarlicens och ingen hästlicens (som på lokal hoppning/dressyr)
regional 90 - här räcker med lokal ryttarlicens men hästen måste ha licens (som på en regional hoppning/dressyr).

... var tvungen att leta upp TR...

Håller med om tolkningen.

Jo, den formuleringen har jag sett. Jag har dock tolkat det som så att vid tävling med licenskrav måste ponny som ska starta som ridhäst ha ridhästlicens, det räcker inte med enbart (eventuell befintlig) ponnylicens. Alltså att bestämmelsen är applicerbar först vid tävling med licenskrav.

Det du har citerat är när vi disskuterade att starta ponny bland ridhäst i dressyr & hoppning. I länken vi har postat står det att Ponny får starta tom 100-klass (ft) och behöver ridhästlicens (..och därmed räknas som ridhäst blabla.)

Alltså trots att det bara är 90- & 100-klass. Jag har hittat tre ft detta året som passar :(mad:) och att betala 950spänn för ridhästlicens känns ganska häftigt.

länken http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan_/Nyheter/2009/04/Notering-TRIV-2009-angaende-ponny/

Ojj, detta postas från Jagvillvaraifred

Ja, det är precis så de går om man läser inläggen fort, fel och i oordning :o!

Om jag ändå ska ha en åsikt vill jag också tro att man menar att hästlicenskravet (för ponny) kommer med start i regional. Håller med om att det är en bra fråga till Linköping!

Men om du planerar att starta 100 så måste du ju ändå ha både häst - och seniorlicens?

Men om du planerar att starta 100 så måste du ju ändå ha både häst - och seniorlicens?

Jo, men det kan ju vara intressant för oss som inte kommer att starta i 100. Behöver vi licensera om hästen för dyra pengar (efter två år med ponnylicens i mitt fall) eller inte? Vore verkligen toppen om någon kunde fråga i Linköping. :bow:

Jo, men det kan ju vara intressant för oss som inte kommer att starta i 100. Behöver vi licensera om hästen för dyra pengar (efter två år med ponnylicens i mitt fall) eller inte? Vore verkligen toppen om någon kunde fråga i Linköping. :bow:

Fast ställ frågan till Helena Lindecrona, på förbundet. Hon ser till att rätt person får frågan. Inte en fråga som rör så många ju :)

lite lagom kl.

jag har mejlat helena nu, hoppas de tar upp det på mötet.. (..och bestämmer att licens självklart inte behövs:angel:)

Fick ett svar nu av Helena som jag mejlade till träffen i linköping.

fick svar (citerat):

Licens måste hästen ha i 90-klass vid reg tävling, men ej i lokal.

Hästen måste ha licens i 100-klass.

Alltså vid en lokal 90-klass behövs det icke men vid en regional 90-klass behövs det!?

Fick ett svar nu av Helena som jag mejlade till träffen i linköping.

fick svar (citerat):

Licens måste hästen ha i 90-klass vid reg tävling, men ej i lokal.

Hästen måste ha licens i 100-klass.

Alltså vid en lokal 90-klass behövs det icke men vid en regional 90-klass behövs det!?

Precis så har det varit även för hästar ett bra tag :)

Jag gillar skarpt när jag lyckas tyda TR på rätt sätt :D

Hoppas nu att du kan komma iväg på en ft :bump:

haha, men jag tycker det är skitsvårt. jag tolkat allt på annat sätt an vad alla andra gör.

jajamensan de kommer vi :D

the_connemara; jag erkänner, jag är trög :D

haha, men jag tycker det är skitsvårt. jag tolkat allt på annat sätt an vad alla andra gör.

jajamensan de kommer vi :D

the_connemara; jag erkänner, jag är trög :D

Haha, jag menade inte så :D Tänkte bara påpeka att det är en regel som gällt för häst innan så det är inget konstigt de kommit på bara för att göra det svårt för ponnyerna ;)

Vad roligt för dig :bump:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Nougat
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka