Nya fälttävlansbestämmelser!

Habina

Trådstartare
Som många av er vet har det varit omöjligt för oss vuxna ponnyryttare att rida fälttävlan på våra ponnyer. Bestämmelserna är sådana att vuxna endast får rida ungponny (utom tävlan) i fälttävlan när ponnyn är fem och sex år gammal. Sedan är man inte välkommen på ponnytävlingar längre och på stor häst måste hästen vara minst 149 cm hög.

Men efter att jag kontaktat fälttävlanskommittén och förklarat problematiken, lovade de ha ett möte kring det hela. Idag blev jag kontaktad och fick följande underbara brev:

Vi har beslutat att ponny för tävla fälttävlan för häst fr.o.m det år ryttaren fyller 19 år. Hoppkvalen måste göras på häst tävlingar och häst licens måste lösas. Man får tävla t.o.m 100 klass.

:banana::banana::banana:

Fatta vad glad jag är nu! Jag som varit lite stressad över att hinna bli så duktig (mest åkt häst tidigare) för att hinna så många fälttävlanstävlingar med min ponny innan hon fyller sju år. Nu behöver jag inte stressa alls! :banana:

Jag vet dock inte exakt när bestämmelsen träder i kraft.

Sv: Nya fälttävlansbestämmelser!

Om det verkligen är sant så är det :bow::bow::bow:

Kan meddela att jag har en numera 22-årig elev som tävlat hoppning på sin lilla D-ponny (som det inte finns en chans att mäta upp, hon har funderat på platåskor :D)
bland ridhästar i flera år, är med på var och varannan terrängträning och fäller en tår varje gång det är fälttävlan i närheten.
Ponnyn har gått msvA fälttävlan med förra ryttaren....

:banana::bump: HON KOMMER ATT BLI GLAD! :bump::banana:

Härligt att höra att de finns fler av oss! :bump:

Själv är jag ju ganska kort i rocken och tycker c-ponnyer är lagom stora. :angel: Men eftersom jag vill tävla lite ibland så har jag gett med mig och skaffat d-ponny. Det kändes INTE roligt att tvingas upp på en stor häst, men nu behöver jag inte! :banana:

Det skulle ju vara toppen! Jag har ju också D-ponny hemma som jag gärna skulle ta ut och rida 90klass på (ja, när han är tillräcklgit tränad för det ^^)

Ooooh, så roligt :bump: Det ska jag berätta för Jennifer! (Som säkerligen saknar fälttävlan, särskilt terrängen.)

åh, jisses vad bra!

är 18 nu så nästa år kmr jag och D-ponnyn rida mot de stora starka björnarna dårå :D

Och vad glad jag blir!!!!!!!!!!!!! :)

Jag blev så glad att jag skrev fel.. Nu har jag bokat alla passande tävlingar framöver.. Yeah!

Jag blev så glad att jag skrev fel.. Nu har jag bokat alla passande tävlingar framöver.. Yeah!

Och nu kan du ju hänga på fälttävlanssidan här på Buke också :D

Välkommen! och sorry för att jag plockade av ett år på dig ovan :crazy: 23 skall det vara :angel:

Lilla ponnyn blev ju :love::bump::love: idag bara han fick hoppa bank, tänk vad han kommer att bli till sig när han får bli fälttävlanshäst igen :banana:

Det gör inget. Jag har inte fyllt 23 än :) Lillen blev toppenglad! Hoppas träningarna kan sätta igång snart, annars får vi ha banken med varje tisdag!

Drar upp en gammal tråd igen. Har hållt utkik på förbundets sida men inte sett att det kommit något "officiellt" om de ändrade bestämmelserna men har inget sett och i TR står fortfarande den gamla formuleringen och den nya finns inte med i ändringarna för 2009...

Menar inte att du inte fått mailet på något vis, men borde inte förbundet dela med sig av sådan info samt ändra TR? Inte lätt för t.ex. arrangörer att veta annars när det dyker upp en ponny bland hästarna.

OK , men det står inget om mankhöjden ??:confused: Innan var ju gränsen 148 cm...hmm

Undrar om det är borttaget då......???

Det står ju bara "ponny" så man måste väl kunna anta att det gäller både kat I och II.

I nuvarande TR IV mom 410 står det "För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara mer än 148 cm", men till nästa utgåva så måste de väl ändra på detta då.

Förhoppningsvis gör de det i alla fall, annars blir det ju svårt för både arrangörer och tävlande att få nån ordning.

Fast eg så meningen:

Ponny som startar i ridhästklass ska ha ridhästlicens och betraktas därmed som ridhäst vad avser tävlingsreglementet.

säger ju eg att den räknas som häst enligt TR, så de behöver ju inte ändra någon mankhöjdsangivelse?

Men då blir det väl lite motsägelsefullt om ponnyn först "räknas som ridhäst" och får tävlas, men sen står det att häst under 148 cm inte får tävla FT? Men det kan väl passa in i det allmänt röriga fälttävlans-TR... :grin:

Anna_ besvarar det jag tänkte på. I moment 410 står det:

"För start i fälttävlan måste hästens mankhöjd vara över 148 cm"

Då blir det ju inte helt lätt att tolka om djuret måste vara över 148 cm men samtidigt får vara ponny bland hästar.

Jo jag vet moment 410, men jag tycker att just att den måste ha ridhästlicens, och räknas sen som ridhäst enligt TR som att mom 410 blir irrelevant. Fast ja, rörigt är det, och det är ju inte helt lyckat när det blir utrymme för tolkningar.

Men hade TS sett ut sådär när jag hade min arabvalack - 147 cm i mankhöjd men inte inmätt som ponny, så hade jag tolkat det som att jag inte få starta honom om jag 'bara' skaffar ridhästlicens. Däremot om jag FÖRST mäter in honom som ponny, och SEDAN skaffar ridhästlicens till honom, så får jag tävla honom upp till 100-klasser.

Men ett förtydligande vore bra oavsett ja, så slipper folk försöka tolka.

(Jag är för övrigt också själaglad över ändringen =))

Ytterligare en tanke gällande den formuleringen;
varför krav på ridhästlicens om man bara vill rida lokala 0,90 på hästtävlingar? För ponny som tas upp som häst på lokala hopp- och dressyrtävlingar krävs ingen ridhästlicens.
Ställde frågan i en annan tråd gällande ämnet här på Ft men ingen visste riktigt säkert.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Nougat
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka