Habina
Trådstartare
Som många av er vet har det varit omöjligt för oss vuxna ponnyryttare att rida fälttävlan på våra ponnyer. Bestämmelserna är sådana att vuxna endast får rida ungponny (utom tävlan) i fälttävlan när ponnyn är fem och sex år gammal. Sedan är man inte välkommen på ponnytävlingar längre och på stor häst måste hästen vara minst 149 cm hög.
Men efter att jag kontaktat fälttävlanskommittén och förklarat problematiken, lovade de ha ett möte kring det hela. Idag blev jag kontaktad och fick följande underbara brev:
Fatta vad glad jag är nu! Jag som varit lite stressad över att hinna bli så duktig (mest åkt häst tidigare) för att hinna så många fälttävlanstävlingar med min ponny innan hon fyller sju år. Nu behöver jag inte stressa alls!
Jag vet dock inte exakt när bestämmelsen träder i kraft.
Men efter att jag kontaktat fälttävlanskommittén och förklarat problematiken, lovade de ha ett möte kring det hela. Idag blev jag kontaktad och fick följande underbara brev:
Vi har beslutat att ponny för tävla fälttävlan för häst fr.o.m det år ryttaren fyller 19 år. Hoppkvalen måste göras på häst tävlingar och häst licens måste lösas. Man får tävla t.o.m 100 klass.
Fatta vad glad jag är nu! Jag som varit lite stressad över att hinna bli så duktig (mest åkt häst tidigare) för att hinna så många fälttävlanstävlingar med min ponny innan hon fyller sju år. Nu behöver jag inte stressa alls!
Jag vet dock inte exakt när bestämmelsen träder i kraft.