Sv: Nya Connemaratråden!
KL
Ibland blir jag helt otroligt trött på min lilla gulbruna ponny... Vi är inne på vårat 7:e år tillsammans nu och han har fortfarande inte slutat med sina "perioder". Dom kan komma när som helst, vår, sommar, höst, vinter. Och varar i några veckor och från en ridtur till en annan så har beteendet helt försvunnit och visar sig inte på ett bra tag. Då är han världens underbaraste, trygg, och går dit man styr.
Men nu är han inne i en sån här period igen och då är han hur
-lig som helst
Beteendet visar sig både på marken och på ryggen. Han blir bufflig, fryser fast, backar, spelar livrädd för saker som han sett varje dag, lyssnar inte(skänkeldöv).
Han blir helt som förbytt och beteendet uppstår lika fort som det försvinner.
Är så nedrans trött på det då det får mig att tappa suget helt.. Det blir alltid ett stort glapp i ridningen/träningen då man knappt kan rida och man vet aldrig när det kommer.
Som idag skulle vi ta en liten skrittur bara. Börjar redan när vi ska gå in i stallet från hagen, då fryser han fast och när jag säger till honom att gå fram så lägger han i backen.. Får vända, backa, krångla, greja en stund och till slut så suckar han bara och följer snällt med in.
Där jävlas han med att inte kliva åt sidan när jag ber honom att flytta sig utan trycker istället i mot och är allmänt nonchalant
Vi går ut och han står snällt still när jag sitter upp, går iväg snällt och sen en bit bort på vägen så är det tvärnit. Detta händer varje gång han är i en sån här period, har då testat att vänta ut honom(vi pratar timmar), och när jag går på honom med skänkel/spö så lägger han bara i backen. Har testat att vända och backa åt det håll han inte vill gå, funkar bra men så fort vi vänder runt så är det tvärnit igen. Om jag väl lyckas få fram honom så kör han istället med att det är ett stort och farligt monster inne i skogen.. Sitter jag av så följer han snällt med mig med spetsade öron och monsterna är bortblåsta.
Dom här perioderna ser alltid exakt likadana ut och jag vet att om typ en vecka så är alla dom här problemen som bortblåsta! Men varför blir det såhär? Vad
ska jag göra åt det? Idag har jag haft en bild i huvudet om hur hans säljannons ska se ut...
Jag är trött på att aldrig veta när dom här perioderna uppstår. Nu hade jag tur att perioden kom när det är som sämst att rida ute. Det är jättetråkigt när det kommer mitt i bästa träningssäsongen. När han är sitt rätta jag så är han ju helt underbar, den bästa häst jag träffat och min bästa vän. Men som det är nu blir jag bara ledsen av honom och hur han beter sig