Sv: Nya Connemaratråden!
Jag jobbar heltid, har ca fem minuters pendeltid. Har 30 min lunch så jag är hemifrån 8.5 timmar dagligen.
Halva gänget - drygt - går på lösdrift, har sju boxar.
Använder djup ströbädd vilket innebär att mockandet kan gå ganska fort. Man tar ut gödseln och ett tag efter att man ströat upp behöver man ta ut lite torv också (fyllde upp med fyra nya balar torv per box igår, då kan jag ta ut utan att fylla på i några veckor).
Vatten till utekillarna fyller jag med slang, har fyra meter från pannrummet till vattenkaret.
När det är isfritt, har jag vattenkopp i stallet. Nu har jag fungerande kopp till två av boxarna och bär hinkar till fem hästar. Jag har ca 40 meter, max, mellan pannrummet och stallet.
Fodrar med hösilage, ordentliga givor morgon och kväll, går med skottkärra och längsta sträckan är ca 50-60 meter.
Så "markservicen" tar väl sammanlagt högst en timme per eftermiddag och 20-25 minuter på morgonen.
Vissa hästar går in varje dag för lite extra mat (unghästar som inte rids), andra får kraftfoder efter ridtur och några är överviktiga på endast grovfodret.
Ingen häst rids - uppenbarligen - dagligen utan det är 2-4 pass per vecka som det brukar landa på.
En normal vardagskväll rider jag 2-4 hästar, lite beroende på dagsform.
Imorgon slutar jag lite tidigare och kommer därför att rida 4-5 hästar (om min förkylning tillåter).
Varje ridpass är ca 40 minuter långt.
Märkligt nog hinns det med
De hästar jag har, är till stor del köpta som projekt och problem men fungerar utmärkt här hos mig.
Jag har idag en häst som är utbildad MSV C/B dressyr samt B-nivå western (om det räcker med resultat där man inte gör bort sig) med vissa luckor.
Så Rödluvan som är någonstans mot MSV C.
Dessutom har jag ett gäng som ligger på LB/LA dressyr: en fjording som sex år gammal gick fjordhästSM i dressyr - lite för tidigt - på dryga 59%, en fyraårig fjording som gjort stadiga resultat på eller över 60% i LB dressyr (hon ska upp på LA nu som femåring för att förhoppningsvis kunna kvala upp till SM redan som femåring vilket är lite kaxigt), en nu åttaårig fjording som "när han vill" kan gå LA/MSV C dressyr (dock inte alls säkert att han vill), en basjkir som är LB/LA utbildad men med lite luckor.
Så har jag ett gäng där grundjobbet är kvar: en nu åttaårig quarterhäst som grundinreds som femåring, därefter blev stående och som jag fick i september och började med grundridning och som nog skulle fixa åtminstone LB dressyr, möjligen LA:1 en bra dag, redan nu.
Jaja, det blev ett långt och lätt skrytsamt inlägg men det verkar fungera.
Jag kan också undra hur det går till...
Mina unghästar är trevliga, välhanterade, lugna. Hingstarna kan jag i stort sett leda i pannluggen förbi stona (har två hingstar: en som blir fyra och en som blir tre). I stort sett alla hästar (utom quartern och faktiskt Briar) är lättlastade; de flesta skickar jag före mig in i transporten, även treåringarna och de som inte är transportvana. Jag brukar passa på och lastträna när jag har släpet kopplat på bilen efter exempelvis ridkurs eller liknande. Det tar högst fem minuter per unghäst att leda dem in i transporten och backa ur dem på väg in till extrafodringen eller på väg att borsta hästen. Och man har igen det väldigt mycket senare!
Bland mina häst-bekanta är jag "känd" för att ha välhanterade, trevliga, sociala och väluppfostrade hästar som är ganska lätta att rida.