Nya bäbisklasserna?!

Iaraphel

Trådstartare
bortsett från en liten träning i höstas så är det evigheter sedan jag var ute på fälttävlandsbanorna.. har bytt hästar och bytt gren..

dock råkade jag "avla fram" en blivande FT-häst som står i stallet :devil:
och dock har jag två väldigt allsidiga hästar som älskar att hoppa i naturen..
Samt att längtan inom mig aldrig släpper helt...

Men mina självmordstankar är borta.. och att få upp hästarna på 90-1m i terräng är som självmord för oss...

men så läste jag ridsport och såg attdet var prat och att de till och med ska börja med typ 70-klass för storhäst, stämmer det???
:bump::bow::bump::bow:

om det stämmer har jag ytterligare 120 frågor:
1. när, var och hur kommer de första sådana vara? för tävlingsterminen är väl redan spikad för iaf första halvåret nu??

2. gäller mitt Ft-kort som jag tog för *räknar* 8 år sen?
2b, behövs Ft-kort även på denna lägre clear roundklassen?
2c eller blir det som jag förstått i er andra trådar att typ tränare ska "godkänna" ryttare att starta?

3. har även förstått att överåriga ryttare numera får starta ponny i FT i stoprhästklass.. får då överårig ryttare starta c-ponny i denna 70klass för storhäst?
Har nämnligen en ponny som är relativt ung (eller ok, han är nog 7-8 nu), med duktig och stabil.. jag och medryttaren som också är överårig har tränat honom mkt, skulel kännts bra att ngn av oss har startat honom i FT innan man ev letar rätt på duktig liten ponyryttare och släpper ut på Ft-bana :devil:

4. vad för typ av hinder ska man räkna med att stöta på i en sånhär bäbisklass??

Mvh//joanna som tycker att 90 höga Fthinde rär livsfarliga men har 3 hästar i stallet som nog kan klara denna lättare klass
6170_141129034433_582504433_3258169_2273517_n.jpg

Sv: Nya bäbisklasserna?!

Om jag har fattat det hela rätt så blir det en form som ska heta "startfälttävlan". Man rider ett mycket enkelt dressyrprogram, sen en enkel hoppbana o slutligen några enkla terränghinder typ stockar. Man behöver inte ha FT-kort för denna sorts tävling. Det blir heller ingen riktig veterinärbesiktning men momentet ska genomföras, dvs du besiktar för en funktionär.

Det är väl inget som är helt klart än? Så länge vi inte fått ett nytt TR så vet man ju inte vad som gäller. Nu tror jag iofs att detta med Starfälttävlan kommer att bli av men det är inte konfirmerat i SvRF än vad jag vet.

Sen var detta väl inte en norsk sida av vad jag kunde se. Vet du vem som gjort den och i vilket syfte?

Sidan är hämtad från en norsk websida. Den finns på deras feltritt.com där de skriver en del om hur vi bedriver vår FT i Sverige. Under en länk på sidan hittade jag denna introduktion.
De skriver där om Sveriges svar på "Knottecup"
Om den sedan inte genomförs enligt vad som sägs vet inte jag. Mitt syfte med inlägget var bara att visa att det finns lite mer information att hitta i den här frågan. (dock ej i Sverige) Vem som gjort presentationen och (varför) får väl inte namnges här. Det finns något namn som går att läsa i länken.

Segersjö kommer bygga en bana för startfälttävlan i år. Vet inte om det blir för både ponny och häst, men det är på gång med de här "småtävlingarna" för ponny iaf. Tror eventuellt att Leksands knäcke skulle vara med som sponsorer... Kul iaf! Att alla kan få prova på. :)

Jag har fått erbjudande om att få x antal telestolpar som Eon tar bort nu när dom gräver ner ledningarna. Om man skulle göra en "start"bana? Borde ju inte vara så svårt om man som jag har mark till det. Någon som vet hur många hinder det ska vara osv. Nu gick tankeverksamheten igång på riktigt :idea:

Det fattas ju definitivt träningsbanor här nere i det sydöstra hörnet av skåne.

Senast ändrad:

Jag har fått erbjudande om att få x antal telestolpar som Eon tar bort nu när dom gräver ner ledningarna. Om man skulle göra en "start"bana? Borde ju inte vara så svårt om man som jag har mark till det. Någon som vet hur många hinder det ska vara osv. Nu gick tankeverksamheten igång på riktigt :idea:

Det fattas ju definitivt träningsbanor här nere i det sydöstra hörnet av skåne.

x antal telestolpar och en hage funkar säkert utmärkt till en startbana, snacka med nån banbyggare/tränare/TD där nere så får du säkert tips om en bra mix av hindertyper och placering :bump::bow::bump:

Det är väl inget som är helt klart än? Så länge vi inte fått ett nytt TR så vet man ju inte vad som gäller. Nu tror jag iofs att detta med Starfälttävlan kommer att bli av men det är inte konfirmerat i SvRF än vad jag vet.

Fast grejen med "startfälttävlan" är att det INTE är en tävling. Ska den då regleras i TR? :angel:

PPT tror jag är gjord för att visa hur Baståsen hade sin "Shetlandsfälttävlan" i samma anda som den norska. (Shetland är där alla hästar ;)) Vi fick se den i Linköping.

men så läste jag ridsport och såg attdet var prat och att de till och med ska börja med typ 70-klass för storhäst, stämmer det???

Tyvärr har jag inga indikationer på att det stämmer på tävling.
Men förhoppningsvis kommer startfälttävlan, som inte är tävling utan träning under tävlingslika förhållanden att ge dig möjlighet att rida på lägre höjder än 90.

Hoppas jag lyckades svara begripligt

Fast grejen med "startfälttävlan" är att det INTE är en tävling. Ska den då regleras i TR? :angel:

I princip behandlar tävlingsreglementet bara tävling.
Däremot måste man naturligtvis klara ut vad som är tävling och vad som inte är tävling.
Detta beror bland annat på jordbruksverkets av lag bestämda ansvar för övervakning av offentliga hästtävlingar.

FT-kommitén vill både bredda intresset för fälttävlan och värna om säkerheten.
Därför är det naturligt att man skapar regler som ska göra det enkelt att arrangera startfälttävlan på ett säkert sätt.

Även om vi kan arrangera en träning hur fan vi vill, kommer en svår olycka på träning att få återverkningar på hela sporten och vi kan förmodligen få betala skadestånd.

Det fanns tankar i Linköping på att startfälttävlan eller pay and cross skulle kunna användas för kvalificering.
Om detta blir verklighet finns skäl att det ska ingå i TR

Senast ändrad:

Det fanns tankar i Linköping på att startfälttävlan eller pay and cross skulle kunna användas för kvalificering.
Om detta blir verklighet finns skäl att det ska ingå i TR

Blir det kval till dom kvalen oxå då? eller hur är det tänkt?

Både startfälttävlan och payncross räknas som träning.
Hittills har ingen kommit på tanken att införa kval för att få träna:angel:

Både startfälttävlan och payncross räknas som träning.
Hittills har ingen kommit på tanken att införa kval för att få träna:angel:

Fast om det skall ingå i TR och kan räknas som kval kommer det nog kval till dessa kval skall du se :devil:

Fast den här "shetlandsft eller Knuttecup" eller vad man kallar den uppfattade vi som att den är en ren träning. Reglerna eller förslag på regler kommer att finnas på förbudnets hemsida men def inte i TR.

Däremot disk även stilfälttävlan typ Velanders och den föreslogs vara kvalande av några.

Ja.. spänd väntan på TR och andra regler :idea:

Prel datum vet väl alla människor

1 April

Men när det verkligen kommer???

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag har lite funderingar inför framtiden. Jag brinner ju för hästeriet och känner att det verkligen är det som jag vill satsa på, vill...
2
Svar
31
· Visningar
3 272
Senast: Lunagarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar