ny vovve - äter inte

lis1e

Trådstartare
fick hem en ny hund i fredags. treårig tik som heter nadja. vår andra hund heter hugin och är två.

vi fick med maten hon käkade hemma - royal canin. men hon har inte ätit mycket sen vi fick henne. jag förstår ju att hon inte har ngn matlust, men hon måste ju äta. hon bodde med en annan hund innan så det är ju inte det att hon tycker det är jobbigt med en annan hund.

vi har alltid låtit hugin ha fri tillgång till mat, men jag känner att vi måste ändra det nu när vi har två (sambon håller INTE med om det...) hundar.

tänkte göra som så nu ikväll att hundarna får mat, äter inte nadja sin så tar jag bort båda skålarna (hugin äter nog sin med tanke på att vi inte haft mat framme idag). sen får dom imorgonbitti, äter inte nadja då heller så tar jag bort dom så får hon ha mat igen först imorgon kväll.

är ovanstående en bra idé? ska inte blanda ner en massa annat i maten fick jag ett tips om på ett hundforum. vad har ni för idéer?

Sv: ny vovve - äter inte

Personligen skulle jag inte börja blanda ner en massa annat i maten, oftast äter dom inte
särskilt bra i början, det brukar dock ge sig när dom börjar känna sig trygga i sitt nya hem.
Hämtade hem min DP-hane i tisdags, och det är först idag som han äter med god aptit.

Ta det helt enkelt lugnt och stressa inte upp dig.

men hon måste ju äta. hon bodde med en annan hund innan så det är ju inte det att hon tycker det är jobbigt med en annan hund.

Det är stor skillnad på att ha bott tidigare med en hund och att bo med en helt främmande hund.

Det kommer ta tid innan hon känner sig trygg med den nya miljön och sin nya familj inkl. hund. Då hon inte känner sig riktigt trygg så kan hon heller inte koppla av och äta.

Ge henne tid, och blanda inte ner något i maten. Har du tomt? Låt henne vara ute själv och så kastar du ut maten på gräsmatan. Då får hon lite annat att tänka på och maten blir mer intressant.

Bor du i lägenhet kan du antingen gå ut och göra samma sak eller så ber du sambon gå ut med den andra hunden medans du kastar ut maten på golvet så hunden får gå runt och leta foderkulor.

GaurdianAngel skrev:
Ge henne tid, och blanda inte ner något i maten. Har du tomt? Låt henne vara ute själv och så kastar du ut maten på gräsmatan. Då får hon lite annat att tänka på och maten blir mer intressant.

testade det innan, det funkade faktiskt! blev riktigt glad... tack för tipset! bör jag göra så här länge?

Så bra att det fungerade. :D Kör så ett par dagar så kan du testa att ge henne mat som vanligt sedan. Hon bör ha kommit in ordentligt i flocken och vågat börja slappna av under dessa dagar.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama