Ny valp igen, eller vänta...

Rurik

Trådstartare
Ja kära ni

Det är dags för våran gamle trotjänare att lämna detta jordeliv efter 11 år som hushållets äldsta hund, med en allergihistorik och kronisk öroninflammation känns det som det mest värdigaste beslutet...

Ja dottern hon hittade sig en valp en lapskvallhund efter tips från buke, en jätte trevlig valp som hunnit bil 19 veckor gammal och ska avverka sin första vecka på naturbruksgymnasiet inom en snar framtid för att se så han trivs och allt fungerar för dem båda...

Kvar här hemma blir då min ständige följeslagare en labrador på 7 år..
Men det suger ju så förbannat i denna valp tarm för mig och jag har spanat på några valpannonser och tror jag hittat min drömmras pratat med folk som har rasen mm
Sedan känns det ju lite som om jag är inne i denna valpperiod och hushållet är redan valpsäkrat till tänderna och nu innan vintern kommer...

Men känner mig velig........

Vill ju framförallt att det ska fungera för dottern och valpen på gymnasiet och skulle det nu inte mot förmodan fungera så är den lille huliganen mer än gärna välkommen hem igen..
Kan var skönt med en hund ett tag och vänta på den där ultimata chansen och för att se så det fungerar
Eller ? en ny liten valp på 8 veckor

Ja erfarenheter kring detta vänner

Jag undrar om man får ha med sig så små valpar till gymnasium, på mitt naturbruksgymnasium var minimumåldern på hundar 1år. Fast det är kanske olika för olika gymnasium.

Jag hade nog avvaktat och känt efter i valptarmen några gånger extra, om den bara är valpsjuk av dotterns valp eller om det susar till av ett eget valpsug :D Gäller ju att hitta den perfekta valpen också, inte bara haffa första bästa av rätt ras bara för att den finns tillgänglig.

Jag undrar om man får ha med sig så små valpar till gymnasium, på mitt naturbruksgymnasium var minimumåldern på hundar 1år. Fast det är kanske olika för olika gymnasium.

Jag hade nog avvaktat och känt efter i valptarmen några gånger extra, om den bara är valpsjuk av dotterns valp eller om det susar till av ett eget valpsug :D Gäller ju att hitta den perfekta valpen också, inte bara haffa första bästa av rätt ras bara för att den finns tillgänglig.

Ja om jag nu inte missminner mig så tror jag att dottern nämnde att redan från 12 veckors ålder får de följa med här på gymnasiet, nu är ju hennes valp lite äldre...

Jag har väl redan tidigare känt det där valpsuget för egen del...

Vi har bestämt att vår labbe ska få vara ensamhund i 1-2 år nu när vi fick låta vår gamla sjuka tant :heart somna in.
Inte för att vi inte vill ha två hundar, utan för att han ska få chansen att ha den matte jag en gång varit och hoppas bli igen, den som orkar åka till klubben, som orkar lägga spår och som kan ägna all tid med honom så han får en chans att utvecklas ordentligt.
Dessutom vet jag att om vi skulle skaffa valp i nuläget skulle jag jämföra den alldeles för mycket med tanten, det vore inte rättvist mot valpen. Den måste få en chans att visa vilken individ den är.

Ja om jag nu inte missminner mig så tror jag att dottern nämnde att redan från 12 veckors ålder får de följa med här på gymnasiet, nu är ju hennes valp lite äldre...

Jag har väl redan tidigare känt det där valpsuget för egen del...

Nu vet jag inte hur det ser ut på just det naturbruksgymnasiet, men jag skulle starkt avråda från att ta med valp till sådant ställe (mer än under de praktiska hundlektionerna. Antar att de förväntas vara i "hundboxar" eller liknande övrig tid). Jag tog själv med en 6 månader gammal hund till naturbruksgymnasie och flera andra tog också med valpar/unghundar. För både mig och andra blev det mycket dåligt, resulterade i otroligt stressade hundar och jag själv fick kämpa som en tok med ensamhetsträningen igen. (Det gick från att kunna lämna hunden 2 timmar hemma ensam till att jag inte kunde gå på toa utan att hunden sket inne av stress :( )

Är tanken att hitta en hund till dottern, en som fungerar bra på naturbruksgymnasiet osv. Då skulle jag främst satsa på att leta efter en stabil, vuxen omplacering.

Nu vet jag inte hur det ser ut på just det naturbruksgymnasiet, men jag skulle starkt avråda från att ta med valp till sådant ställe (mer än under de praktiska hundlektionerna. Antar att de förväntas vara i "hundboxar" eller liknande övrig tid). Jag tog själv med en 6 månader gammal hund till naturbruksgymnasie och flera andra tog också med valpar/unghundar. För både mig och andra blev det mycket dåligt, resulterade i otroligt stressade hundar och jag själv fick kämpa som en tok med ensamhetsträningen igen. (Det gick från att kunna lämna hunden 2 timmar hemma ensam till att jag inte kunde gå på toa utan att hunden sket inne av stress :( )

Är tanken att hitta en hund till dottern, en som fungerar bra på naturbruksgymnasiet osv. Då skulle jag främst satsa på att leta efter en stabil, vuxen omplacering.

Detta med omplacering fick jag väldig avsmak för då vi hade den vita herdehunden, så jag må vara trångsynt men tyvärr oavsett hur stabila de än är så nej men nej tack...

Det jag har uppfattat på detta naturbruksgymnasium har varit själv ett flertal gånger på besök, dottern går andra året på skolan, är att det är väldigt noga med hundarna och deras välmående, och har en ständig dialog med eleverna och med föräldrarna om hundarna, givetvis finns det hundar som INTE trivs i denna miljö och blir stressade, så jag känner mig inte orolig för den biten.
Nu ska valpen vara med dottern nästa vecka för att pröva på livet på skolan, sedan kommer han hem igen och är hemma i 4 veckor då dottern har praktik, och ser man att han inte trivs är han jätte välkommen hem..

Vi har bestämt att vår labbe ska få vara ensamhund i 1-2 år nu när vi fick låta vår gamla sjuka tant :heart somna in.
Inte för att vi inte vill ha två hundar, utan för att han ska få chansen att ha den matte jag en gång varit och hoppas bli igen, den som orkar åka till klubben, som orkar lägga spår och som kan ägna all tid med honom så han får en chans att utvecklas ordentligt.
Dessutom vet jag att om vi skulle skaffa valp i nuläget skulle jag jämföra den alldeles för mycket med tanten, det vore inte rättvist mot valpen. Den måste få en chans att visa vilken individ den är.

Detta var en tanke som slog mig igår kväll, efter att jag själv läst det jag skrivit, att kanske vänta en stund och se hur de utvecklar sig...

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 095
Senast: Korven
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 241
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Hoppas nu att jag postat denna tråden rätt.. Ja, för 1 vecka sen var jag o sambon o tingade en svart balndrasvalp, 50% Golden och...
2
Svar
31
· Visningar
3 882
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar