Grattis till er nya familjemedlem! Ni har en härlig och jobbig tid framför er.
Ni har fått massor av bra tips som jag inte ska upprepa. Håller helt med om allt som har sagts i tråden.
Det jag gärna vill säga för egen del är att ni nog kommer att bli överraskade över hur jobbigt det kan vara med valp den första tiden. Alla upplever det olika, och det beror så klart även på valpen, men jag minns att jag kände mig helt utmattad och nästan livegen i början. Fastän det var supermysigt med en gosig och lekfull valp, var det jättejobbigt att ständigt hålla koll och aldrig kunna slappna av riktigt. Den första månaden gick jag knappt hemifrån, eftersom valpen skulle passas och min man jobbade. "Behöver han kissa?" och "Vad har han stoppat i munnen?" är två frågor som ständigt snurrar i huvudet med en liten valp i huset
Han behövde gå ut mitt i natten i ett par månader, så man var ständigt trött dessutom.
Till detta kommer att den ovana valpägaren gärna undrar om man har fått hem en normal valp eller ett monster, när den gulliga lilla ulltussen biter i händer och fötter med sylvassa valptänder, hänger i byxbenen när man går och jagar efter halsduken när man böjer sig ner
Jag hade ganska stor hundvana men liten valpvana när vi köpte vår första hund och jag minns att jag ringde uppfödaren efter en vecka och ställde frågor som får mig att rodna när jag tänker på dem i dag. Det föreföll mig som att den där lilla bitmaskinen aldrig kunde växa upp till en normal hund
. Nu är han den mjukaste, mildaste och snällaste hund jag vet. Så mitt råd är, om valpen uppför sig som en liten galning, så är den förmodligen en alldeles normal valpis!
Slutligen vill jag säga att det är toppen att du ställer frågor här! På buke finns det massor av samlad erfarenhet, och många som tränar hundar på hög nivå. Jag önskar att jag hade gjort det när Winston var liten. Då hade jag mycket tidigare insett att Cesar Millan är en väldigt dålig förebild och att det finns MYCKET bättre sätt att uppfostra och träna en hund. Och då hade jag sluppit en del dyrköpta misstag som jag ångrar och betalar för än i dag. Jag skäms för att erkänna det, men jag trodde på allvar att det var en bra idé att alfarulla en liten valp
Så strunta i Cesar m.fl. och läs i stället de toppenbra böcker som du har fått tips om i tråden.