Evig vänta på valp....! :)

Sv: Evig vänta på valp....! :)

Ägaren är supertrevlig, tror faktiskt hon skulle säga något. Vi har frågat en del om mamman, både mentalt o fysiskt.. :)

Oj, du låter inte lite naiv. Håller med Fanzia, om inte dessa undersökningar är gjorda så borde du nog tänka ett varv till. Jag hade aldrig vågat köpa en sådan valp.

Sen, vad är det för jäkla "uppfödare" som föder upp utan att röntga? Om så är fallet med denna skulle jag verkligen inte vilja "sponsra" den "uppfödaren".

Detta är de tråkiga med bukefalos.
Så många fina inlägg med hjälp om de jag frågat om, inte ett ljud om detta?

Tack till er alla andra, som hjälpt till.
MEN! Även fall ni andra vill "hjälpa" till, så känns det inte så. Nu kommer inte få se en tråd om ett halvår.. Valparna blir veterinärbes. iaf. Tack för er tid!

Detta är de tråkiga med bukefalos.
Så många fina inlägg med hjälp om de jag frågat om, inte ett ljud om detta?

Tack till er alla andra, som hjälpt till.
MEN! Även fall ni andra vill "hjälpa" till, så känns det inte så. Nu kommer inte få se en tråd om ett halvår.. Valparna blir veterinärbes. iaf. Tack för er tid!

Även om du inte vill tro det nu så frågar de för att vara snälla. För att försöka bespara dig en tråkig upplevelse i och med ditt valpköp. Ledproblem upptäcks inte vid valpbesiktning utan med hjälp av röntgen på vuxna hundar. De flesta storvuxna raser avelsstrategier för att minska förekomsten av dessa problem.

En billig blandras kan bli VÄLDIGT dyr i och med att försäkringarna sällan täcker dessa ledproblem hos blandraser. Sen är det ju självklart väldigt tråkigt att behöva ta bort en hund som man hunnit fästa sig vid på grund av ledproblem.

Läs på lite om höftdysplasi och armbågsdysplasi nu INNAN då köper valpen och tänk igenom allt igen. Tycker du att det är värt risken chansa, annars se dig om efter en uppfödare av renrasiga labradorer eller golden retrivers.

*får en känsla av att det kommer en tråd om ett halvår med rubriken "uppfödaren sålde valp med dolda fel, vad har jag som köpare för rättigheter?"*

Jaså , varför det ?

Är det inte jobbigt att vara så negativ :idea:

Själv köpte jag en sch/bc för 1500, han är 13,5 år nu och det enda han haft är prostatit och då blev han kastrerad som 8 åring.

TS....det är alltid samma människor som vill göra ner andra. Vill dom väl så borde dom ändra taktik...Lycka till med din lilla valp :love:

Senast ändrad:

Jaså , varför det ?

Är det inte jobbigt att vara så negativ :idea:

Själv köpte jag en sch/bc för 1500, han är 13,5 år nu och det enda han haft är prostatit och då blev han kastrerad som 8 åring.

TS....det är alltid samma människor som vill göra ner andra. Vill dom väl så borde dom ändra taktik...Lycka till med din lilla valp :love:

Så du menar att bara för att det gick bra när du köpte din hund, så kommer det att gå lika bra för alla andra? Förstår faktiskt inte alls logiken i det. Självklart kan det gå bra, men det handlar om vilken risk man tar. En chansning kan betala sig, men också straffa sig. Det här handlar inte om att göra ner någon - och det är jättetrist att TS känner så - utan om att ge råd som kan spara TS mycket pengar och smärta. Hon planerar att köpa en blandras där båda raserna har vissa problem och där det i renrasaveln finns krav på röntgen. Då är det väl ganska självklart att man borde ställa precis samma krav i blandrasaveln. Blandar man två raser med samma problem, så har man ju på intet sätt minskat risken för problemen.

TS, det är jättetråkigt om du känner dig dåligt bemött. Vissa inlägg kunde kanske ha varit vänligare formulerade, men jag tror att alla har hjärtat på rätta stället. Valpbesiktningen kommer inte att ge den information som du behöver. Den kan du bara få genom att veta röntgenresultat på båda föräldrarna, och helst även på eventuella syskon. Om uppfödaren är seriös med att avla fram friska hundar, borde det vara en självklarhet för henne att röntga. Och det kanske hon har gjort också! Om du inte har frågat om det, så kan det ju faktiskt vara så att det är gjort.

Nej , så menade jag inte , varför tror du det ?

jag menar att man ,måste inte vara så negativa..Jag har haft 5-6 olika blandisar och INGEN har det varit fel på..den förra sch/bcn blev nästan 15år...de andra har blivit över 12 år alla utom en renrasig leonberger som bara blev 8 ...Det finns säkert massa blandisar det är fel på , likaså massa renraser det finns fel på.

Varför skriver man : *får en känsla av att det kommer en tråd om ett halvår med rubriken "uppfödaren sålde valp med dolda fel, vad har jag som köpare för rättigheter?"*

Flickan är jätteglad för sin nya valp och blir som vanligt dåligt bemött av vissa här på forumet. Så är det ALLTID här och jag kommer alltid att vara a pain in the ass för dom som förnedrar andra...

Jag vill absolut inte ha en massa negativt i denna tråden.
Visst, det är väl bra fakta, men det är bara till o acceptera att alla inte är så bra på att formulera sig väl! :)

Jag ser iaf fram emot vår valp! Hon är inte uppfödare som avlar, detta är en kull som var planerad länge o väl, nu ska tiken kastreras. Tack för era åsikter, men jag skapar mig nog en egen uppfattning om det området. Sen får vi väl se om ni har rätt om 1/2 år ;)

Tack Martha, som kan se det positiva i blandisar!

Någon skrev något o stil med "varför köpa en billig blandis"?
Hon är inte så billig...

Tack Martha, som kan se det positiva i blandisar!

Jag är inte negativ till blandraser som hundar utan till blandrasaveln.

Någon skrev något o stil med "varför köpa en billig blandis"?
Hon är inte så billig...

Det jag skrev var "En billig blandras kan bli VÄLDIGT dyr i och med att försäkringarna sällan täcker dessa ledproblem hos blandraser." Jag förstår inte hur du får det till ett ifrågasättande:confused:

Är valpen inte "billig" så har du ju ännu större anledning att kräva att den har de bästa förutsättningarna att bli en frisk och trevlig hund dvs. att föräldradjur och deras syskon ska vara hd, ed röntgade samt att föräldradjuren är ögonlysta (gärna mentalbeskrivna också). Fråga uppfödaren om denne har gjort det.

Egentligen är det rent av olagligt att inte undersöka avelsdjur för vanliga sjukdomar. Från jordbruksverket:

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom

HD och ED är sjukdomar som är ärftliga men för att upptäcka dessa MÅSTE man röntga hunden. Många som har blandraser och påstår att dessa är minsann friska har ingen aning om vilken ledstatus hunden har. Många hundar kan nog ha HD C utan att de märks i vardagen. Men de är ändå inte "friska".

Avel på djur innebär ett otroligt stort ansvar mot de djur man sätter till världen. Det är inte etiskt (eller för den delen lagligt) att sätta valpar till världen utan att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna till ett fysiskt och mentalt friskt liv. Det är anledningen till att jag inte gillar blandrasaveln (och renrasavel på vissa raser) då den sällan uppfyller dessa krav. Har du hittat en av de få blandrasuppfödarna som uppfyller dessa krav så är det nog ingen som har något att invända.

:bow::bow:

Jag förstår inte varför det ofta framställs som att man har något emot blandisar, när man i själva verket har något emot aveln på okontrollerade djur.

Det vet jag faktiskt inte, då både mamma o pappa är 50 % golden 50% labbe, båda två.

Ägaren är supertrevlig, tror faktiskt hon skulle säga något. Vi har frågat en del om mamman, både mentalt o fysiskt.. :)

Tack för alla tips! Ska försöka hitta bok/böcker o köpa.
Var ju idag på Ullared o handlade, nu längtar jag ännu mer ju ;)

Det är jättebra att du gillar uppfödaren. En bra kontakt med uppfödaren är jättebra. Känner du att hon är kunnig på hundar? Kommer du kunna vända dig till henne vid eventuella problem? Kommer hon anordna valpträffar så ni får träffa syskonen och träna lite grundläggande saker? Är svaren ja så är ju det jättebra.

Jag ska försöka att inte låta sådär tråkig nu. Men tyvärr så är det nog helt enkelt så att varken mamman eller pappan är varken röntgade eller ögonlysta. Alla med större hundar borde göra det, men det är väldigt sällan blandraser röntgas. Problem med höfter och armbågar märker man oftast inte förrän hunden börjar bli några år (om inte felen är enormt stora då hunden kan behöva avlivas redan efter några månader :cry:). Det är därför det är så oerhört viktigt att åtminstone alla avelsdjur röntgas. Helst även alla syskon så man får en större bild. Det här har INGET med rasrena hundar eller inte att göra. Det handlar om att vi alla vill väl ha friska och sunda hundar, för det vill vi väl? En veterinär kan inte bara genom att känna och titta på en hund avgöra hur dess leder ser ut.

Snälla du läs på om höftleds- och armbågsledsfel. Du vill inte ha oturen och få en hund som du måste avliva när den är kanske mindre än ett halvår. Eller en hund som du lägger mycket kärlek och träning på för att det sen visar sig att den när den är två år inte håller längre. Det är ingen garanti att det inte händer med en hund vars föräldrar är friröntgade, men risken är helt klart mindre.

Ögonen är också ett problem, men i det här sammanhanget lämnar jag det utanför då det andra är så mycket värre i mina ögon.

Det kan mycket väl vara så att jag talar för döva öron nu. Du har redan tingat hunden och då är det inte lätt att ändra sig... Känslor för ett djur växer fort. Men jag kanske kan få någon annan att tänka efter en gång extra och då är det värt det.

Grattis till er nya familjemedlem! Ni har en härlig och jobbig tid framför er.

Ni har fått massor av bra tips som jag inte ska upprepa. Håller helt med om allt som har sagts i tråden.

Det jag gärna vill säga för egen del är att ni nog kommer att bli överraskade över hur jobbigt det kan vara med valp den första tiden. Alla upplever det olika, och det beror så klart även på valpen, men jag minns att jag kände mig helt utmattad och nästan livegen i början. Fastän det var supermysigt med en gosig och lekfull valp, var det jättejobbigt att ständigt hålla koll och aldrig kunna slappna av riktigt. Den första månaden gick jag knappt hemifrån, eftersom valpen skulle passas och min man jobbade. "Behöver han kissa?" och "Vad har han stoppat i munnen?" är två frågor som ständigt snurrar i huvudet med en liten valp i huset :D Han behövde gå ut mitt i natten i ett par månader, så man var ständigt trött dessutom.

Till detta kommer att den ovana valpägaren gärna undrar om man har fått hem en normal valp eller ett monster, när den gulliga lilla ulltussen biter i händer och fötter med sylvassa valptänder, hänger i byxbenen när man går och jagar efter halsduken när man böjer sig ner :D:D:D Jag hade ganska stor hundvana men liten valpvana när vi köpte vår första hund och jag minns att jag ringde uppfödaren efter en vecka och ställde frågor som får mig att rodna när jag tänker på dem i dag. Det föreföll mig som att den där lilla bitmaskinen aldrig kunde växa upp till en normal hund :p. Nu är han den mjukaste, mildaste och snällaste hund jag vet. Så mitt råd är, om valpen uppför sig som en liten galning, så är den förmodligen en alldeles normal valpis!

Slutligen vill jag säga att det är toppen att du ställer frågor här! På buke finns det massor av samlad erfarenhet, och många som tränar hundar på hög nivå. Jag önskar att jag hade gjort det när Winston var liten. Då hade jag mycket tidigare insett att Cesar Millan är en väldigt dålig förebild och att det finns MYCKET bättre sätt att uppfostra och träna en hund. Och då hade jag sluppit en del dyrköpta misstag som jag ångrar och betalar för än i dag. Jag skäms för att erkänna det, men jag trodde på allvar att det var en bra idé att alfarulla en liten valp :crazy: Så strunta i Cesar m.fl. och läs i stället de toppenbra böcker som du har fått tips om i tråden.
Och ibland kan det vara precis tvärt om ;)

Jag igenom uppväxten för förra valpen och funderade på vad som var fel med honom ;)
Han gick redan första kvällen och satte sig vid dörren och gnydde för att han ville ut, då 8 veckor gammal. Han var otroligt lätt att få att förstå det där med inkallning, ovsett om det var hundar, människor eller vilda djur i närheten. Allting längs hela vägen var så otroligt enkelt det bara fungerade...
Så jag konstaterar bara att precis som vanligt med djur så är det inte lönt att förvänta sig något alls för blir ändå inte som man trott :)

TS:Lyssna och läs på angående hälsoundersökningar på föräldradjuren till din valp på Köpahund.se kan du hitta en del, även om du sedan få söka vidare i för att få kontrollerat precis vilka hälsotester din valps föräldrar bör ha gått igenom. Då du har flera raser i din hund får du helt enkelt gå igenom allihopa.

Vi som säger detta säger det inte för att vara elaka utan för att du inte ska hamna i samma sits som jag är nu när din valp växt till sig. Jag har en kanon trevlig oreggad rottis med i stort sett allt på rätt plats förutom hälsan. Visst fungerar han super i dagsläget, och kommer som det ser ut nu troligtvis även bli väktarhund som jag hoppas på inom en snar framtid då han klarat l-testet precis och det är mest finslipning kvar för att även klara uppkörningen, men jag kommer troligtvis aldrig få se min hund bli gammal då han idag fungerar tack vare medicinering som bromsar en kronisk muskelsjukdom.
Sambons schäfer/rottis-korsning fick avlivas 8 månader gammal pga av att hans armbågar hade så kraftiga pålagringar(ED) att han kunde inte ens gå ett var runt huset i koppel utan att halta :(
Visst inträffar det att du får ED även efter friska föräldrar men sannolikheten att få en så dålig hund att den inte ens kan leva ett liv som familjehund pga det är väldigt liten.

Så varför inte minimera risken att behöva sitta i den sitsen genom att köpa en valp med friska gener bakåt? Det spelar ingen roll om det är renras eller blandras det viktiga är att det är kontrollerad avel på friska avelsdjur. Och tex höfterna ser du inte på utsidan om dom är bra eller dåliga, och ofta märker du inte om dom är dåliga förrän hunden börjat komma upp i ålder.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 224
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka