NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tycker det är dubbelt tragiskt på nått sätt.

Ena delen är att barn som inte behöver någon medicinering får det ändå i alltför stor utsträckning och att man övermedicinerar mer och mer.

Andra delen är de barn (och vuxna) som får så delade uppgifter, ena sidan som anser att ADHD är hittepå, och andra sidan som i princip verkar tro att ADHD=problem. De hade kanske kunnat få lugn i sin ADHD hjärna med medicin men vem ska man lita på?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det är väl ingen som anser att ADHD är hittepå. Däremot är många väldigt kritiska till att man har breddat diagnosen till att omfatta väldigt många (tidigare) normala beteenden..

Ett exempel på hur långt det har gått är att det i DSM-V finns en "ADHD-light"-diagnos. Varför vi ens skulle ha behov av något sådant?
Jo just det. För att läkemedelsbolagen ska tjäna mer pengar.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tycker jag ofta träffar folk som tycker att ADHD är hittepå. Alternativt en diagnos lata människor ger sina barn för att slippa uppfostra dom. Jag menade inte att artikeln sa det!
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Har du läst Ingrid Carlbergs Pillret? Tar bl a upp hur läkemedelsföretagen påverkar diagnoskriterier när de behöver nya marknader att kränga sina mediciner på. Som av en slump upptäcker de nya diagnoser som deras medicin verkar på, just när patentet på den går ut så att fler kan börja tillverka den och priserna sjunker. Otroligt intressant och spännande.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ett exempel på hur långt det har gått är att det i DSM-V finns en "ADHD-light"-diagnos. Varför vi ens skulle ha behov av något sådant?
Jo just det. För att läkemedelsbolagen ska tjäna mer pengar.
Hur då ADHD-light? Visa gärna med länk...
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det är väl ingen som anser att ADHD är hittepå. Däremot är många väldigt kritiska till att man har breddat diagnosen till att omfatta väldigt många (tidigare) normala beteenden..

Jodå, det finns uppenbart väldigt många som tror att det är ett påhitt. Många tycker att det är en personlighet eller "typ", men inte ett funktionshinder - i alla fall inget som borde medicineras, istället borde problemet lösas genom att folk skärper sig.

Jag väntade mig med en sån artikel ("uppblåsning av ADHD"), men den var väldigt nyanserad. Så det som står håller jag med om. Lobbyverksamhet från läkemedelsföretag är skrämmande. Reklam direkt till allmänheten är förstås olämpligt (men förekommer inte i Sverige så vitt jag vet, åtmintone inte för sådant härnt). Exemplen de ger är dessutom vedervärdiga:
"A magazine ad for Concerta had a grateful mother saying, “Better test scores at school, more chores done at home, an independence I try to encourage, a smile I can always count on.” A 2009 ad for Intuniv, Shire’s nonstimulant treatment for A.D.H.D., showed a child in a monster suit taking off his hairy mask to reveal his adorable smiling self. “There’s a great kid in there,”. :banghead::(

Jag är däremot lite misstänksam mot påståendet om serietidningsreklam, det skulle kunna vara en vinkling av målgruppspaketerad information till barn som man redan bestämt ska medicineras. Man kan i alla fall hoppas.

I vilket fall som helst tycker jag inte man ska titta på statistiken för antalet förskrivningar och tänka "oj, det här är utspårat!" (eller än värre "oj, tre med ADHD-diagnos mitt barns klass!"). Man måste ställa det i relation till forskningen. Kanske borde alla medicineras, kanske ingen, kanske 2%, kanske 5%, kanske 20%. Det är möjligt att utskrivningarna är för höga. Lobby och reklam är oacceptabelt, men man får se upp med reaktionära känslor baserat på "innan vi förstod ADHD och inte kunde behandla det så skrev vi minsann inte ut en massa preparat, så varför gör vi det nu helt plötsligt?".

Den oetiska marknadsföringen artikeln talar om, som dessutom var direkt lögnaktig i vissa fall, är usel, och det är mycket möjligt att överdiagnostisering förekommer.

Jag antar att vad jag försöker säga är "Heja riktig vetenskap!" och "Blä läkemedelsreklam+fejk-vetenskap" samt beklaga ödet för de som bara kommer kasta ett öga på artikeln (eftersom de har odiagnostiserad ADHD) och anta att den bekräftar det de redan visste, att ADHD är ett påhitt för att skyla över dålig barnuppfostran.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast det finns inte så mycket studier som faktiskt tyder på att ADHD "finns" i den utsträckning som man idag talar om. Inte som jag har stött på iallafall. Det finns massvis med studier kring ADHD, många av dem finansierade av.. just det - läkemedelsbolagen. Och det dras ganska kraftiga slutsatser på tveksam empiri.

Ett boktips för den som vill läsa en väldigt nyanserad bok i ämnet:
adhd-i-nytt-ljus.jpg
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Hur då ADHD-light? Visa gärna med länk...

DSM-V finns inte att läsa som gratisversion på internet, jag kommer åt den via psychiatry online och kan klistra in:

Specify current severity:
Mild: Few, if any, symptoms in excess of those required to make the diagnosis are present, and symptoms result in no more than minor impairments in social or occupational functioning.
Moderate: Symptoms or functional impairment between “mild” and “severe” are present.
Severe: Many symptoms in excess of those required to make the diagnosis, or several symptoms that are particularly severe, are present, or the symptoms result in marked impairment in social or occupational functioning.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Yes den har jag läst. Intressant och fullständigt vidrigt :wtf:
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tycker jag ofta träffar folk som tycker att ADHD är hittepå. Alternativt en diagnos lata människor ger sina barn för att slippa uppfostra dom. Jag menade inte att artikeln sa det!

Aha du menar så. Jag förtränger ofta vad "folk" säger om diverse psykiatriska åkommor. När jag skrev att ingen menar att det inte finns så syftade jag på att den uppfattningen inte direkt är utbredd bland professionella :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ja eller hur. Jag har normalt inget emot antidepressiva. Men den där boken fick mig att se mycket runt dem i ett annat ljus.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ja eller hur. Jag har normalt inget emot antidepressiva. Men den där boken fick mig att se mycket runt dem i ett annat ljus.

Borde vara obligatorisk läsning för alla!
Vi har haft den som kurslitteratur på psykologprogrammet.

(Jag har inte heller något emot mediciner sålänge de används väl avvägt och inte som "slaskbehandling".)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast det finns inte så mycket studier som faktiskt tyder på att ADHD "finns" i den utsträckning som man idag talar om.
Vilken utsträckning är det, hur många procent tycker du är belagda?

Det finns massvis med studier kring ADHD, många av dem finansierade av.. just det - läkemedelsbolagen. Och det dras ganska kraftiga slutsatser på tveksam empiri.
Nu börjar det låta konspirationsteori. Kanske mest på grund av din cliffhanger ...just det - läkemedelsbolagen. Har vi egentligen anledning att tro att ADHD existerar alls? Är det klarlagt och i så fall hur? Vilka typer av studier är det annars som är suspekta*? Är det uppskattningar av förekomst eller hur effektiv medicineringen är?

*utöver gängse misstankegrad för vetenskapliga studier
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

DSM-V finns inte att läsa som gratisversion på internet, jag kommer åt den via psychiatry online och kan klistra in:
Inte vet jag om det är så konstigt? Autism spectrum disorder delas ju också in i tre (?) grader och för både ADHD och ASD krävs ju att man har funktionsnedsättning för att få diagnos.

Men visst, det är inte bra om läkemedelsindustrin försöker påverka diagnostiseringen.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Kan du citera lite mer ur DSM-V? Ett referat jag hittade nämnde till exempel striktare kriterier i något fall, lösare i något annat. Inget ögonbrynshöjande. Det är svårt att se från det du skrev hur det är meningen att mild ska betraktas eller användas. Det ser ut som ett rimligt steg i skalan, och kräver som de andra att ett flertal diagnosgrundande symptom förekommer, men lägger bara till "få eller inga" därutöver.

Och en impairment är ju alltid en impairment. ;)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ett boktips för den som vill läsa en väldigt nyanserad bok i ämnet:
adhd-i-nytt-ljus.jpg

Kollade lite (nåja, recensioner, och hittade nån abstract från författaren). Jag har sett rapporter, med fräshare årtal än den boken, där fMRI påvisat skillnader i hjärnan, eller åtminstone dess aktivitet, vid ADHD. Vet ej hur pålitliga eller om det påverkar bokens tes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp