Ny speedcart

ghost

Trådstartare
Jag spanar in vagnparken här hemma och konstaterar att det är "så där" på vagnfronten. En ny speedcart behövs definitivt snart.

Beroende på hur akut det blir om några veckor att köpa annan bil eller ej får vi se NÄR det blir uppdatering av vagnsparken.

Men det är bra att sondera innan tycker jag.

Vad tror ni? Vissa vagnar (typ min älskade Hudik då) är ju anpassade för lite tyngre kuskar än mig och de få gånger järnbygeln fjädrar får jag en liten luftfärd i stället... :angel: Det är ju även bra om det är en vagn som "tvingar" en att jobba lite med rygg/mage så man inte sitter och säckar ihop för mycket.

Jag är 166 cm och väger strax under 60 kg. Hästarna är mellan 156 och 165 cm så där skiljer det inte jättemycket. QH-selar även till hemmaträningen äntligen... (Har haft en tidigare men nu är det två)

Vad har ni för erfarenheter av olika vagnar?

Sv: Ny speedcart

jag föredrar ju customs modeller. funkar bra på lätta och tyngre! körde i en grafströms innan och fick ont i ryggen, visst är väl dom lite tyngre royal ergo och customs tyngre roadster mer anpassad för dåliga ryggar men såå dålig rygg har jag inte. har inte hört nån klaga på customs speedcarts där jag jobbat och dom funnits, men de tär ju en vanesak va man vnjer sig med. men jag förspråkar för custom!

Jag tycker custom steel classic (antar att wood och fibre är precis likadana) är outstanding. Sköna att köra, känns stabila och bra. Sen tycker jag dom är snygga också och då blir dom ju plötsligt ännu bekvämare :angel:

Mina erfarenheter av modernare speedcarts:
Grafströms - obekväma men lätta.
Hudik - tung och för hård i fjädringen (jag är också under 60 kg)
ProCart - härlig körkomfort men lite väl tung för snabbare jobb kanske
Nissevagnen - underbar och med ställbar fjädring (åtminstone på den modell jag har)
Sen har jag använt/använder många fler modeller men de är nog ute ur marknaden idag.

Jag har 2 diskbråck i ryggen och kör nu i en Grafströms som är helt outstanding.
Har haft Royal ergo innan 2 stycken båda har varit urkassa rostar direkt den ena länken som håller sitsen rotade av för mig under jobb med min 2åring för 2 år sedan då bytte jag direkt och sa aldrig mera Royal. Annars måste jag pusha för pennsbury vagnarna dom är helt underhållsfria och tåliga vagnar finns endast med QH men det skall väll inte var ett problem idag tycker jag.

Annars måste jag pusha för pennsbury vagnarna dom är helt underhållsfria och tåliga vagnar finns endast med QH men det skall väll inte var ett problem idag tycker jag.

då pennsbury är utan fjädring är det inget annat än en snabbjobbs vagn. köra i skogen med en sån är inte att föredra...

Jag tycker custom steel classic (antar att wood och fibre är precis likadana) är outstanding. Sköna att köra, känns stabila och bra. Sen tycker jag dom är snygga också och då blir dom ju plötsligt ännu bekvämare :angel:

woodclassic är ju lite mer följsam då den är av trä. min favorit :)

då pennsbury är utan fjädring är det inget annat än en snabbjobbs vagn. köra i skogen med en sån är inte att föredra...

Jogcarten har liknande fjädring som Hudik vagnen men om man kör där det är mycket hålor kan den nog skumpa lite mycket ja. Annars är stitställningen underbar i den.

woodclassic är ju lite mer följsam då den är av trä. min favorit :)

Måste nog pusha för fiber classic då den är mycket mera tålig än wood classic (trä skalmar på vägar brukar ju inte vara en bra idee)bland customs vagnar dom har ju även Springtail som ser mycket skön ut men den har jag inte sett IRL ännu. Verkar som om man kan köra både jobb och motion i den utan problem.

Jogcarten har liknande fjädring som Hudik vagnen men om man kör där det är mycket hålor kan den nog skumpa lite mycket ja. Annars är stitställningen underbar i den.

Skumpa lite, det händer liksom NADA tills man lättar rejält från sitsen och då får man en rejäl rekyl i arselet när man landar... :mad:

Annars gillar jag min Hudik skarp men ja, fjädringen gör att jag absolut inte vill ha nån mer.

Förresten, vagnen ska vara smidig att dra runt på också... :idea: Jag tränar ju på annan ort 3 ggr/vecka.

Det ska inte helst inte behöva demonteras en massa saker för att åka och träna och så behöver den ju inte väga mängder och vara "greppbar" så den ska vara någorlunda hanterbar att lyfta (även där kommer ju min längd in)

Defenitivt Grafströms då jag har extra "fotsteg" neråt som man även hänger upp den i vanliga sulky hållare. Dessutom är det bara att prata med han som gör vagnen om din längd och vikt så får du rätt fjädring till vagnen jag fick lite för korta till min och väntar på att få de hårdare högre fjädringarna nu till veckan. Mycket trevlig är han och de andra att ha och göra med. Leasing tycker jag är bra också billigt per månad och bra service. Skall för övrigt köpa mig en Sulkett från dom nu då jag vill ha en ännu lättare vagn att köpa mina banjobb i:D Den kostar dessutom bara 400 i månaden:idea::love: lagom för en students plånbok.

Men om du tränar och måste åka så väger ju Pennsbury vagnarna "inget alls" vad kör du på föresten skogsvägar eller banor?

Jag kör skrittjobb i en mycket knölig/spårig gräsbacke (hatar rekylerna) och så intervaller, på rakbana/rundbana beroende på tid på dygnet och årstid.

Jag köper helst kontant faktiskt. :cool:

ang fibreclassic är det så konstigt. jag har kört i 2 båda var snea i skalmarna.vet juinte vad domvarit med om men tyckte det var lite underligt...dom ärju ltta som trävagnar, tycer det inte det är några problem med trävagnar i skogen, jag öredrar faktiskt det efter några incidenter... ;)

Det är inte så himla konstigt om de är sneda i skalmarna faktiskt, jag jobbar ju med fiberkompositer... :D

Det beror helt på i vilken riktning man lägger fibrerna innan man härdar hur skeva prylarna blir...

Spöket - Produktionstekniker inom flygplanskomposit... :cool:

Jag kör skrittjobb i en mycket knölig/spårig gräsbacke (hatar rekylerna) och så intervaller, på rakbana/rundbana beroende på tid på dygnet och årstid.

Jag köper helst kontant faktiskt. :cool:

Då skulle en annan vagn komma in nissevagnen T3 den är bra att köra fort som långsamt i. Dock tycker jag att den inte passar för mig då min rygg är som den är:crazy:. Men man sitter bra och kan justera mycket med fjädrarna.
Dom är lite dyra dock men dom väger upp det med bra kvalitet grannstallet har ett 10tal vagnar som inte är skötta alls ser lite rostiga ut men har ingen nedsatt funktion alls. Lika fina som nya med lite färg på;)

Och att fiberclassic är sne har jag inte sett på de jag kört i :p
Du kanske skulle göra dig en egen vagn spöket:idea: tror nog inte dom märker om du "lånar" lite från jobbet:angel:

Apropå leasing är det faktiskt inte dyrare än kontant man kan göra annat om man har lite pengar undan sparat;) Smidigt också att man får nya vagnar om man vill vart annat år:idea:

Jag kör Trotmaster!
Sök info om vagnen på sidan
www.trotmaster.se

Kör mest i skogen och den är gudomlig, :bump:man sitter bra, har många höjd och inställningaslägen till både häst och kusk, fjädringen är mjuk, och den studsar inte! Fördelen är att hjulen fjädrar mycket pararlellt, och även om ena hjulet går upp i en plogkarm så välter vagnen inte.
Lätt i vikt. Finns att bygga om till tryckvagn relativt enkelt.
Bra pris...

visst är den skön att åka i men att frakta:o och jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade en sådan vagn på banan. Men att köra runt i skogen så hade den nog vart riktigt skön provsatt en på stochampionatet för några år sedan och påpekade detta för tillverkaren;). Han skrattade dock åt mig då :o:love:

Ja men är de roliga eller...

Ska de göra reklam för komination av pulsmätare och träningsvagnar ska de väl inte visa ett sketet pulshandtag... :eek::rofl::rofl::rofl:

Jag håller med om att den såg opraktisk ut om man ska hänga den där bak, speciellt om man har kravet att kunna hänga den ensam.

Pennsbury är ju i aluminium = Inte mitt favvomaterial även om "rosten" inte syns på samma sätt + att jag tyckte den var rätt ful. :o

Och 40 kg, vad väger den vanliga Hudiken egentligen, det kan ju inte vara mer?

Jag har ju en Gullabo-speedcart också, den är alldeles för vek och innan jag körde in en häst hade jag även en Royal med träskalmar. Den dog tyvärr under den inkörningen för den gillade jag även om ryggen verkligen fick jobba.

Förresten är jag inte så där överförtjust i sitsar med för mycket ryggstöd, jag inbillar mig att man lätt säckar ihop och får ont i ryggen då?

Och att fiberclassic är sne har jag inte sett på de jag kört i :p
Du kanske skulle göra dig en egen vagn spöket:idea: tror nog inte dom märker om du "lånar" lite från jobbet:angel:

Det tyder på att de inte har en tillräckligt uppstyrd tillverkningsprocess att de du kört i har varit raka men inte de cämela kört i.

Komposittillverkning är, så länge det inte handlar om att gjuta glasfiber, ett riktigt hantverk som det krävs känsla och teknik för att klara bra. VEM som gjort produkten spelar alltså in, och även dagsformen.

Nu vet jag ju inte vilken tillverkningsteknik de använder men jag vet ju att det skulle ta åtskilliga år för mig att bygga verktyg och göra mig en vagen (ohärdad kolfiberväv är dessutom färskvara om man inte använder torr väv och DET är en knepig teknik).

Sorry att jag utvecklade mig lite, men det är sällan mitt yrke och mina intressen synkar (oftare när det gäller mitt andra intresse faktiskt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka