Ny skaklar + färg...

MadicDomino

Trådstartare
Har fått hem min "fina" vagn, som jag har för mig var i bättre skick när jag prov körde hästen som jag nu har på del foder.

Ägaren har gått med på att betala renoveringen av rockarden bara det görs noga och en ny bänk skall göras om (den vi har nu är plywood), hade tänkt mig rejäla träskivor till bänken...
Nya skacklar för dem jag har nu är snea och vinga + saknar bakseles öglor. Vad skulle nya skacklar kosta om en smed gjorde dem?

Sedan skall en svägel på (Som jag tänkte smeden kunde göra på samma gång) vad skulle kuna kosta?
Sedan har jag funderat att sätta ditt fjädring (lite jobbigt att köra "off road" på åkrarna i full galopp just nu xD) vad kostar det :p?

Så nu till färgen, den är just nu sliten och flagnad gul :( som är jätte fult... hästen jag har är fux (typ pepparkaks färkad) med vit man ;) som sedan skall ha en svart sele sen... Vad skulle det passa i för färg :) ?

Mvh
Eran Emma

Sv: Ny skaklar + färg...

Grönt eller svart är alltid snyggt till fuxar...

De färgerna känns lite "maskulin" :p Det är till ett sto ;) Men vill dock inte ha rosa :mad: !

Mvh
Eran Emma

Om du ska göra om vagnen så omfattande är det nästan bättre att köpa ny...inte för att vara pessimistisk men..

om ni själva gör om vagnen, tänk på att den rockarden du har är avvägd för att passa en skitsele med lågt skakelfäste. När din ponny får en bra sele så sitter ju skaklarna högre och ska helst ha ett annat fäste på sig än vad de antagligen har nu (lägg ut bild!!)
vikten blir annorlunda när man höjer skaklarna, rockarden kanske blir baktung och tippar bakåt. prova noga ut hur vikten förändras med andra material i sitsen, fjädring, svängel och andra skaklar så att allt blir till det bästa. Jobbigt att börja om :) om det blir fel vikt i skaklarna. Sträva efter ca 5 kilos vikt med passagerare i.

Puh, ska du göra allt det? Jag är fixartypen, men när det kostnadsmässigt blir lika mycket att köpa en ny som att renovera - då köper jag en ny :) Tror det blir lättare för dig också. Rekommenderar Jensas vagnar.

Skall renovera den ;) fått reda på i dag att smeden göra mina skacklar samt sätter på dem + svägel + fjädring = 600-800 kr, och det är väl bra pris ?

Har försökt prata med hästens ägare (är foder på ponnyn) och hon vill inte köpa ny :( Men smeden gör ju det mesta jobbet. Måla och sättar ihop/göra om bänken/sittplatsen åt kusken är inte så svårt plus att vi redan har virke hemma. Jag skall använda sprejburks färg hade jag tänkt då biltema sälger billig.

Mvh
Eran Emma

Ägaren vill inte stå för en ny vagn (vilket jag förstår, för du har ju hennes häst på foder), men du ska renovera hennes vagn som ägaren sedan kan antingen använda eller sälja dyrt? Hade i det läget hellre köpt en ny vagn och sålt den sedan när jag lämnat tillbaka hästen :) Men det är jag det :)

Tyvärr har jag inte råd själv att köpa vagnen (+ mamma hade dödat mig :eek:.) Men ägaren till hästen skall betalla renoveringen, jag skall bara måla och kusinen hjälper mig att göra ny bänk :)

Mvh
Eran Emma

det var ett bra pris om smeden står för allt material också!
stötdämpare kostar minst 300 styck..

Kolla noga noga så att det blir bra, avvägt korrekt, rätt sorts skaklar med rätt sorts skakelöglor längst fram. Noga med att göra bakseleringarna lite fyrkantiga så att lädret får stöd och inte viker sig. massor att tänka på innan så ni blir helt nöjda!

Smeden står för allt matrial, jag har bett om fyrkantiga bakseles öglor samt att skacklarna skall vara lite "trapp böjda" samt böjda innot... Han gav oss "mängd" rabatt för att vi bestälde så mycket :) så snart skall vagnen in och han gör arbetet på 2 dagar ^^, YES!

Mvh
Eran Emma

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka