Ny sadel... Passar den??

Sv: Ny sadel... Passar den??

Jag ser inte att den ligger 3 fingrar bakom bogbladet på den bilden så nej jag tycker faktiskt den ligger för långt fram enligt min smak!

Ser du var ortspetsarna är då? Jag ser då inte det... Bara för att kåpan ligger bakom bogbladet betyder ju inte ortspetsarna är precis bakom bogbladet.

Ser du var ortspetsarna är då? Jag ser då inte det... Bara för att kåpan ligger bakom bogbladet betyder ju inte ortspetsarna är precis bakom bogbladet.

jag vill inte att något stör min häst när jag rider så jag vill att kåpan ligger bakom bogbladet... det är ju det som stör jag vill ha bort sen om ortspetsen ligger över bogbladet det är ju då det börjar "göra ont" på hästen...

på bilden syns också att ortspeten inte ligger 3 fingrar bakom bogbladet så nej jag tycker fortfarande inte att den ligger bra :smirk:

Då vill jag att du markerar på bilden exakt var ortspetsen är, för jag ser den då inte. Kan ju bero på att man inte kan se ortspetsen på översidan av sadeln :smirk:

Då vill jag att du markerar på bilden exakt var ortspetsen är, för jag ser den då inte. Kan ju bero på att man inte kan se ortspetsen på översidan av sadeln :smirk:

Min sadelmakare har sagt att ortspetsen är där den lilla knappen sitter unbder spännet och det är bara för man ska veta vart ortspetsen slutar på varje sadel!

Vilken lilla knapp? Markera på bilden.
Jag har aldrig hört talas om nåt sånt... Man ser ju var ortspetsarna är om man lyfter på kåpan, där ser man hur bred ortspetsarna är och hur långt bak dom sitter.

För mig ser den ut att ligga för långt fram men jag förstår att det är svårt att hitta sadel åt en häst som är så svankig. Hur långt anser du att den ligger från bogbladet när du mätar?

ja jag ska prova det.. kan inte lägga upp en film. vet inte hur men gör så jag provar helt enkelt bara att lägga den lite längre bak...

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka