Ny mat till katterna.

astronaut

Trådstartare
Hur länge bör man ha två foder och avveckla det gamla fodret för att få fram det nya? Förstår att man minskar/ökar successivt men gör man den ökningen/minskningen varje dag? Hur mkt ska man minska/öka med för varje giva?

Vad bör man tänkte på om man då har två katter så båda hinner vänja sig? Bör man sluta med fri tillgång under den processen och ge dom på bestämda tider eller spelar det ingen roll?

Kanske inte alls är samma vänjninsprocess för katter? :o
 
Sv: Ny mat till katterna.

Jag brukar blanda ner nya fodret i det gamla successivt. Jag har alltså fodret i en stor godisburk där jag häller ner någon dl av det nya och rör omkring, sen får dom äta det några dagar, sen häller jag ner lite mer av den nya o.s.v. tills det är nästan bara nya fodret i burken (det tar ett tag eftersom jag lägger i en dl per gång och burken är en 2l), när den sedan blivit tom får dom äta av enbart det nya. Jag utfodrar dom precis som vanligt under tiden.
Mina är inte känsliga för foderbyten, så jag skulle säkert kunna byta snabbare men det känns bra att stegra mängden sådär.
 
Sv: Ny mat till katterna.

Jag brukar blanda ner nya fodret i det gamla successivt. Jag har alltså fodret i en stor godisburk där jag häller ner någon dl av det nya och rör omkring, sen får dom äta det några dagar, sen häller jag ner lite mer av den nya o.s.v. tills det är nästan bara nya fodret i burken (det tar ett tag eftersom jag lägger i en dl per gång och burken är en 2l), när den sedan blivit tom får dom äta av enbart det nya. Jag utfodrar dom precis som vanligt under tiden.
Mina är inte känsliga för foderbyten, så jag skulle säkert kunna byta snabbare men det känns bra att stegra mängden sådär.

Men då siktar jag då att göra detsamma. Även om de på så sätt inte alls verkar känsliga så är det kanske snällast att försöka gå en trevlig väg dit! :) Tack.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 255
Senast: Wille
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp