Att vara kattägare innebär att sätta gränser för kattens bästa, inte ens egen. Och som Jackson Galaxy alltid trycker på, att inte säga nej utan erbjuda ett bättre alternativ. Som tidigare nämnts, jag sätter gränser på hur mycket Bozita och Sheba Megara får och i vilka portioner hon ska för att hålla vikten - att hon skriker, bufflar och bits, det får jag ta. Jag undviker att ge henne mat efter att hon skriker/bufflar/bits för att hon, så småningom, ser att det inte ger någon effekt. Om man ger in en gång så sitter det där i kattens sinne förevigat. Minne som en elefant har de ibland.
Megara är aldrig på diskbänken här hemma eftersom jag alltid är noga med att inte ha något där, så den är ointressant. Det största orsaken är att jag är rädd att hon ska bränna sina tassar om hon är däruppe och svassar.
Katter 'uppfostrar' man inte som man gör med hundar, hästar, människor. Man överlistar dem och ser till att de får bra foder och omvårdnad, var sig de vill eller inte. Man anpassar sig till deras liv istället för tvärtom, det är så man blir en bra kattägare.