Ny lag för transportering av häst??

T

Thornbird

Jag läste just om någon ny lag gällande häst/djurtransporter. Är det någon som vet vad det handlar om? Vilka drabbas? Kommer man inte få köra sin häst längre eller?
(Vet inte om tråden ska ligga på Gnägg, flytta den gärna annars om den ligger fel)

Sv: Ny lag för transportering av häst??

Menar du den då man måste ha gått en kurs och få ett litet intyg för att få köra hästtransport?
Är det den du menar så gäller inte den "vanliga" hästmänniskor :angel:

Den gäller då man tar betalt för att köra transporten, som tex. hästtransportörer som åker land o rike runt som arbete,
eller typ hästskötare/tränare/ryttare som kör hästar till och från tävlingar osv. och som sedan tar betalt utav hästägaren för det.
Som i tex. travsporten
(Någon som förstod min luddiga förklaring??)
Vet även att man måste ha det här "intyget" för att få köra utomlands, därför tar kursen upp massa EU regler och sånt..

Så har jag fattat det iallfall.. :D

Vad gäller lagen?
Körtider? Lastvikt? Strö?

Den enda lagen jag hört talas om på senare tid är att max lastvikt för B-kort skall höjas...

Menar du den då man måste ha gått en kurs och få ett litet intyg för att få köra hästtransport?
Är det den du menar så gäller inte den "vanliga" hästmänniskor :angel:

Jag antar att det är den jag menar :D Men det jag läste var bara en liten notis på nätet, den avslöjade inte särskilt mkt...
Det var en rubrik där det stod typ: "Har du tillstånd att köra din häst nästa år?", så jag blev ju lite orolig att man inte skulle få transportera sina egna hästar...

Om du driver dina hästar i någon typ av företag, dvs du är momspliktig. Måste du gå denna kurs för att få det sk kompetensbevis, står mkt om detta i andra trådar sök på kompetensbevis.

Om du driver dina hästar i någon typ av företag, dvs du är momspliktig. Måste du gå denna kurs för att få det sk kompetensbevis, står mkt om detta i andra trådar sök på kompetensbevis.
Men om inte de egna hästarna ingår i företaget, då behövs inte kompetensbeviset eller...?

Men om inte de egna hästarna ingår i företaget, då behövs inte kompetensbeviset eller...?
När gäller inom Sverige så gäller det alla som organiserar, kör eller ansvarar för en häst under en transport om man har någon form av ekonomisk vinning av det. Med andra ord om står som företagare behöver man inte ens vara med själv "bara" beställa transporten för att man ska behöva ha kompentesbeviset. Är man förare så måste man alltid ha det. Om det är så att det t ex är en besvärlig häst som man ska skicka iväg och föraren inte klarar av den utan bara dess skötare. Så ska även skötaren som ansvarar för hästen under transporten ha kompetensbevis.

Finns mer info i denna tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=843272&highlight=kompetensbevis

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar