Ny inom travet.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Annkathrine
  • Startdatum Startdatum
A

Annkathrine

Hejsan. Jag och min sambo ska nu ge oss in i den underbara travvärlden. Vi både är som man säger, amatörer. Vi har nu köpt en häst. En fyraåring som gått i regelbunden träning hos sin tidigare ägare. Jag har haft ridhäst förr men allt känns nytt nu när det kommer till travet. Men otroligt roligt skall det bli. Vi har inga förhoppningar eller så, visst skulle det vara roligt om det gick bra, men vi har inga orealistiska drömmar om att hästen ska bli bäst.

Jag tycker det finns dåligt med "travböcker" att läsa, allt handlar om ridning när man kommer till det. Nu till mina frågor.

1. Hur lägger man upp ett bra träningsprogram? Är det så enkelt som det låter =)? Är det träning varannan dag eller kan man variera det med "lätt" träning ena dagen och hårdare jobb nästa och sen en ledig dag kanske?

2. Alla dessa märken på selar å dess pris. Vill ha något som håller men som ändå är relativt snällt mot plånboken. Har hört talas om att lädret gärna ska vara garvat i finland och annat, men om någon har ngt bra tips så tar jag gärna emot det.

3. Jag tror på att det är bra att samtidigt rida hästen, eftersom den bygger en helt annan muskulatur än den gör endast vid körning. Men, att gallopera med den...? Har även hört att det kan få den att bli bättre? Kan det verkligen stämma? Trodde man skulle "sudda" ut galloppen helt från travhästar.

4. Hur är det med träning nu på vintern? Hästen kan inte ha brodd eftersom den går med andra hästar. Har ingen rund, eller skottad rakbana just nu heller. Det fungerar väl inte att göra någon som helst träning just nu om hästen inte har brodd?

Tacksam för svar ;)

Sv: Ny inom travet.

1. Det e väldigt olika fån tränare till tränare. Några kör långsamt, fort,vila ,långsamt, fort,vila. Andra kör bara fort 2ggr i veckan.

2. Jag använder walsh syntet sele o tycker det funkar bra.

3. Jag tycker galopp träning e bra. Jag galopptränar ibland. Vissa hästar tänder till av galoppträningen.

4. Den får ju bättre fäste barfota än me skor utan brodd. Du kan ju åka till närmsta travbana o träna hästen om det inte e för långt.

Om du ska hålla igång en starthäst måste du ha brodd på den så du kan träna den.

Att underhålla startkonditionen gör man inte genom att hoppa över snabbjobben, i ett par veckor NÅGON GÅNG kan funka men drar det ut på tiden tar det längre tid att komma i tävlingskondis igen.

Jag har korta brodd på den som är igång nu och jag kände verkligen att han behövde mera fäste i torsdags när jag körde snabbjobb.

Jag dressyrtränar även mina på lagom nivå för att stärka dem - i alla gångarter. Trav är inget som måste tränas in på en travhäst - får man tag i en sån - BYT :angel:

Utrustning? Jag har en Wahlsten syntet och några Finn Tack läder och så några gamla remselar av obestämt märke och hittills har bara de selarna som var med från början (utom vissa delar som fortfarande hänger med) sagt upp sig. Skakelremmarna anno 1974 används fortfarande till rockardkörning! :love:

har du någon kunnig inom travet? Att träna klarar nog vilken människa som helst, men kan du eller din sambo avgöra när hästen känns startklar? Hur snabbt ni ska köra i jobben? Står hästen på någons träningslista? Gör den inte det så får ni inte köra på banan med den, och ni kan inte anmäla till start. Har någon av er licens, så borde den vara något sånär uppdaterad via licensen? Det är en del finlir inom travet, gentemot ridningen, ex vad behöver hästen för balansering, vad behöver han för skydd (om han behöver några)

Hurvida eran häst behöver träning varannan dag eller inte kan ingen här svarar på det är inviduellt, men en sak som är säker är ju att du får ju ingen vinnare så länge du inte kan träna. Broddfrågan löser man som så, på med hakar och ställ hästen i egen hage isåfall. Han kan ju fläka sig riktigt i hagen utan hakar på sig.

Det handlar om att känna vad inviden behöver för träning, det som funkar för min kanske är helt uteslutet för din. Vad har hästen gjort än så länge, startad? Vad går han för tider?

Att ridträna kan ju vara kul för hästen att variera, beroende på vad den själv tycker om det, min ena rider jag lite, för att hålla humöret uppe på honom, han är gammal och erfaren och startar, så att gå och släpa på en vagn kan utan och innan. Han har jag aldrig galopperat på, men en av mina andra har jag galopptränat, han har visserligen lite lätt för galopp i vagn, men i regel ska de se skillnad på rid och vagnsträning.

Är det hästen du skrivit om som du inte fått något pass till? Isåfall kan det ju vara bra att ordna det, det är också viktigt med vaccination, så håll koll och ordning på det.

När jag började med trav skulle jag tyckt de vore skitsvårt om jag inte fått hjälp av någon i min närhet. Jag tycker det känns lite övermäktigt när ni skaffat häst, men inte ens vet vad ni ska ha för sele..

Senast ändrad:

Instämmer - det skulle kännas övermäktigt för mig också att börja DÄR.

En tumregel är ju att man inte ska köra snabbjobb tätare än 48 h för att kroppen ska hinna återhämta sig. :idea:

Men om man jämför med när vi började så var det vi kallade "snabbjobb" skrattretande.

Sen kom en period då jag tyvärr körde mjölksyra på dem varje gång - för att till slut hitta något som verkar funka för mig! :idea:

Det är lite tråkigt att du nästan idiotförklarar dem för att "de inte vet vad de ska ha för sele", ts skrev väl säkert här för att få hjälp, och jag kan ge både ett och två exempel på människor som inte kunnat något alls om hästar och varit i v75 året efter...

Ts, naturligtvis är det bra om ni tar hjälp, det är en stor skillnad på att ha rid och travhäst, dock är det ingen större skillnad på att ha t.ex fälttävlanshäst och travhäst, inte bland de folk jag känner som har både ock i alla fall, de tränar ungefär på samma sätt.

Utrustning... Fråga i en travaffär så får ni vad ni vill ha.

Finns en bok som heter träningslära av Leif Stilling, den kan vara bra att ha om man inte kan någonting och inte har så mycket hjälp. I övrigt så tycker jag ni ska åka till närmsta travbana och få kontakter. Det är inte svårt att hitta en duktig lärling eller amatör som hjälper er. Säg var ni bor så finns det säkert någon här som kan hjälpa till. Boken Champion är också bra att plöja igenom, alltid ger den något, även om det är mycket inriktat på den amerikanska travsporten.

Sedan är det ju så att det är individuellt, hur mycket har din häst startat? En häst som är grundtränad kan du säkert bara träna snöpuls med över vintern och hålla igång varannan dag lätt för att köra jobb senare, men då har du troligen inte en starthäst förrän i sommar eller höst, en häst som ni vill ha till start innan är det en förutsättning att köra jobb med och därmed ha brodd i... Inga ridskor på utan travskor, det är lite skillnad på skor, sedan får ni väl skruva i och skruva ur brodden. Jag anser inte att det är optimalt, men vet att ridfolk gör så. Jag tycker det är större skaderisk i hagen...

Det krävs oerhört mycket och rätt träning och rätt mängd för att komma till start, men det finns exempel på folk som köper sin första häst och inte kan någonting som vinner v75 efter några månader. Så lycka till, men försök ta hjälp...

Ja DET kan vi ju skriva under på som köpte en dräktig travarmärr - och fölet blev mantorps bästa treåring!!! :love:

Det var till och med före V65:s tid! :D

Man börja ju lära sig någonstans...

jag tyvker inte att jag idiotförklarar dem, utan har skrivit saker som är vardag, och kanske de tar till sig något och lär sig mer om det.

Och jag har absolut inte skrivit någonstans att de inte skulle klara av det, dock tycker jag alltså min personliga åsikt, att det känns sisådär om man ska börja med att läsa en bok för att hanka sig fram, och speciellt när hästen redan finns, skillnad om man läser och lär sig först.

Det är sant, min erfarenhet är dock att det är få hästar utöver unghästar med dagens avel som behöver tyngas så till den grad, blir som att springa med gummistövlar på med dem. Men vi vet ju inte var i träningen ts häst ligger.

Det är lite tråkigt att du nästan idiotförklarar dem för att "de inte vet vad de ska ha för sele", ts skrev väl säkert här för att få hjälp, och jag kan ge både ett och två exempel på människor som inte kunnat något alls om hästar och varit i v75 året efter...

Ts, naturligtvis är det bra om ni tar hjälp, det är en stor skillnad på att ha rid och travhäst, dock är det ingen större skillnad på att ha t.ex fälttävlanshäst och travhäst, inte bland de folk jag känner som har både ock i alla fall, de tränar ungefär på samma sätt.

Utrustning... Fråga i en travaffär så får ni vad ni vill ha.

Finns en bok som heter träningslära av Leif Stilling, den kan vara bra att ha om man inte kan någonting och inte har så mycket hjälp. I övrigt så tycker jag ni ska åka till närmsta travbana och få kontakter. Det är inte svårt att hitta en duktig lärling eller amatör som hjälper er. Säg var ni bor så finns det säkert någon här som kan hjälpa till. Boken Champion är också bra att plöja igenom, alltid ger den något, även om det är mycket inriktat på den amerikanska travsporten.

Sedan är det ju så att det är individuellt, hur mycket har din häst startat? En häst som är grundtränad kan du säkert bara träna snöpuls med över vintern och hålla igång varannan dag lätt för att köra jobb senare, men då har du troligen inte en starthäst förrän i sommar eller höst, en häst som ni vill ha till start innan är det en förutsättning att köra jobb med och därmed ha brodd i... Inga ridskor på utan travskor, det är lite skillnad på skor, sedan får ni väl skruva i och skruva ur brodden. Jag anser inte att det är optimalt, men vet att ridfolk gör så. Jag tycker det är större skaderisk i hagen...

Det krävs oerhört mycket och rätt träning och rätt mängd för att komma till start, men det finns exempel på folk som köper sin första häst och inte kan någonting som vinner v75 efter några månader. Så lycka till, men försök ta hjälp...

:bow::bow:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 161
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 434
Senast: Wonna
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 985
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka