Ny inom distans och undrar...

S

Sippus

Hej! Jag har en arab (155 cm och 8 år)
Som jag skulle vilja börja rida distans på. Hon är väldigt uthållig, trafiksäker och kan utan problem rida långa ridturer.
Men! Hon är väldigt feg när man rider själv och blir jätte nervös när andra hästar galopperar/travar eller liknande bakom, framför eller förbi!
Hur ska jag göra? Vill så gärna prova på att rida men sist jag red en "ordjakt" tävling med henne. Som en väldigt kort distans där man skulle plocka ord så fort som möjligt. Man red en och en och
först kom det en häst galopperande förbi och sen nästa. Tillsist stod hon bara att skaka så jag fick hoppa av och gå runt med henne så att hon skulle lugna ner sig!

Vill så gärna börja! Kan ni berätta lite mer om hur eran första tävling var och gärna tips om det kommer att gå för mig och starta och även tips på hur jag kan göra!!!

Tacksam för svar! /sippus

Sv: Ny inom distans och undrar...

Det är för det mesta så jobbigt i början som du beskriver och det kommer att lösa sig med tiden. Jag tycker du ska börja med att rida bara korta prova-på-ritter där tempot är i snigelfart och du har en god chans att hitta någon som vill rida tillsammans med dig i startfältet så att ni hänger ihop oavsett vad andra väljer att göra. Rid ut sist av alla och ta det bara lugnt. Behöver du hoppa av och gå för att lugna hästen, ja gör det då! Det kommer att gå bättre för varje gång och i tävlingsklasserna får man starta 15 minuter efter att startsignalen gått och då är det lättare att välja sitt eget tempo. Det brukar alltid finnas någon mer som också vill ta det lugnt. Så ge dig ut och ta på dig en säkerhetsväst! Det kommer säkert att gå mycket bättre än du tror. :bump:

Hej! Jag har en arab (155 cm och 8 år)
Som jag skulle vilja börja rida distans på. Hon är väldigt uthållig, trafiksäker och kan utan problem rida långa ridturer.
Men! Hon är väldigt feg när man rider själv och blir jätte nervös när andra hästar galopperar/travar eller liknande bakom, framför eller förbi!
Hur ska jag göra? Vill så gärna prova på att rida men sist jag red en "ordjakt" tävling med henne. Som en väldigt kort distans där man skulle plocka ord så fort som möjligt. Man red en och en och
först kom det en häst galopperande förbi och sen nästa. Tillsist stod hon bara att skaka så jag fick hoppa av och gå runt med henne så att hon skulle lugna ner sig!

Vill så gärna börja! Kan ni berätta lite mer om hur eran första tävling var och gärna tips om det kommer att gå för mig och starta och även tips på hur jag kan göra!!!

Tacksam för svar! /sippus

Det låter ju som extrema förhållanden att rida själv och bli omgalopperad gång efter annan. Så blir det ju knappast på en distansritt. Oftast slår man följe med någon när man rider Clear Round och tar det lilla lugna. Visst kan man bli omriden och även av galopperande hästar då, men många kommer i mer maklig fart. När man skall långt kan man ju inte rida full fart hela 5,8 eller 12 milen.

Träning, träning och träning är det enda botemedlet mot din häst nervositet med hästar som rör sig runt den. Inget ovanligt på något sätt. Så sätt fart, se om det finns andra distansare i trakten och träna ihop.

Hälsning Maja

Träning, träning och träning är det enda botemedlet mot din häst nervositet med hästar som rör sig runt den. Inget ovanligt på något sätt. Så sätt fart, se om det finns andra distansare i trakten och träna ihop.

Hälsning Maja

håller helt med! träna träna och träna så ger det sig! jag vet av egen erfarenhet! och sen som alla andra skriver man kan starta senare och oftast så finns det någon som man hamnar i sällskap med och då tycker hästen det inte är lika jobbigt att bli övergiven då den fortfarande har en kompis vid sidan =) Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 211
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025