Sv: Ny i familjen
Labben morrar och gör fula miner mot mopsen, hon har även huggit mopsen allvarligt en gång, men ingen större skada skädd.
Kan du precisera vad som hände?
"Allvarligt" låter för mig som blodvite, medan "ingen större skada" låter mer som "stora panikskriket" från valpen (vilket är naturligt).
Man får acceptera att det är jobbigt för äldre hundar att få en busig valp i huset. Det är oftast mer synd om gamlingarna än om valpen. Det är normalt att de morrar och gläfser till ibland, när valpen blir för jobbig, och det är också normalt att valpen illskriker när den blir tilltufsad. Allt det här är en del av det sociala spelet mellan hundar, och enligt min uppfattning är det bäst att själv förhålla sig cool och låta hundarna klara ut det sinsemellan så mycket som möjligt.
Det är ytterst sällan som äldre hundar faktiskt skadar en valp, och tillsägelserna låter ofta mycket värre än det är. Naturligtvis finns det undantag, så helt utan uppsikt kan man inte lämna dem. Man bör också se till att de äldre hundarna får vara ifred ibland, och att valpen respekterar dem när de äter och sover.
Jag har själv en 10-veckors valp, som håller på att vänjas in med familjens två gamla hundar, 12 och 10 år gamla. De träffas inte varje dag, vilket gör att processen tar lite längre tid, men i stort sett har gamlingarna talat om för valpen var skåpet ska stå vid det här laget. Hanen gör det mest genom att ignorera, vända bort huvudet och ibland morra varnande, (t.ex. när valpen hänger i öronen på honom). Tiken fräser ibland ifrån ordentligt, men är ändå den som nedlåter sig till att leka med valpen då och då.
Valpen dyrkar båda, särskilt hanen, och gör allt för att ställa sig in. Det ser för roligt ut, när hon fjantar efter honom överallt utomhus, och ibland går och hämtar sitt grisöra och lägger det framför honom, (vilket hanen också konsekvent ignorerar).
Så mitt råd är att ha tålamod och inte curla hundarna för mycket, det löser sig oftast med tiden.